• دوشنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98012610842
  • منبع : نمایندگی همدان

افزایش ۵۰ درصدی زندانیان مهریه در همدان

مهریه، پشتوانه اقتصادی نیست

مهریه، پشتوانه اقتصادی نیست

ایسنا/همدان ‌در این روزها هنگامی که از جوانی سوال می‌پرسم قصد ازدواج داری یا نه؟ دیگر چه کسی می‌تواند جهیزیه بخرد و مهریه دهد، اولین جوابی است که می‌شنوم، به راستی که دختران چقدر درگیر خرید جهیزیه و پسران چقدر نگران تعیین مهریه در شب خواستگاری هستند اما در زمانی نه چندان دور هیچ یک از این نگرانی‌ها موجب تشویش ذهن جوان دم بخت نمی‌شد چرا که هر یک از خانواده‌ها با درک متقابل و ساده زیستی، فرزند خود را راهی خانه بخت می‌کردند و سالیان سال نظاره‌گر خوشبختی آنها بودند.

‌به گزارش ایسنا، با گذر زمان و افزایش سطح توقعات جوانان و از همه مهم‌تر نگران بودن از حرف مردم و چشم و هم چشمی آفتی شد که این روزها شاهد تشویش اذهان خانواده‌ها و نگرانی جوانان از عدم توانایی اداره یک زندگی مشترک هستیم که این نگرانی در دختران داشتن یک جهیزیه کامل و در پسران مهریه‌ی بالای همسرشان است.

بسیاری از دختران، ارزش خود را با داشتن مهریه بالا می‌سنجند و گمان می‌کنند که اگر مهریه آنها در میان دختران فامیل بیشتر از همه باشد، نشان دهنده خوشبختی آنها است، به‌طوریکه اگر خواستگار ایده آل تقاضای مهریه‌ی ۱۰۰۰ سکه‌ای را قبول نکند، نشان از عدم تفاهم و عدم اداره زندگی مشترک از سوی او است.

افزایش قیمت سکه، عامل نگرانی پسران

یک کارشناس اجتماعی معتقد است که میزان مهریه باید با شرایط و توانایی‌های اقتصادی خانواده‌ها برابر بوده به‌طوریکه شوهر استطاعت مالی کافی را برای پرداخت مهریه همسرش داشته باشد.

مهرداد هوشمند در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تورم نامتعارف قیمت سکه اظهار کرد: بدیهی است عدم توانایی پرداخت مهریه توسط مردان، نگرانی‌هایی را در اوایل زندگی برای آنها ایجاد می‌کند و در حال حاضر به علت افزایش نامتعارف قیمت سکه و عدم ثبات اقتصاد جامعه این نگرانی را بیش از پیش کرده و آن را به یک معضل بزرگ تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: این معضل نیازمند دقت و توجه و همچنین ارائه راهکارهایی از سوی مسئولان، کارشناسان و نهادهای فرهنگی و اجتماعی است تا بنیان خانواده جایگاه اصلی خود را حفظ کرده و تداوم داشته باشد.

هوشمند بیان کرد: متأسفانه در چندسال اخیر عواملی چون ضعف اقتصادی و فرهنگی از جمله چشم و هم چشمی و توقعات و انتظارات نامعقول خانواده‌ها از یکدیگر، تعیین میزان مهریه به یک معضل بزرگی تبدیل شده است و شرایطی را ایجاد نموده که نه تنها تعیین آن به دوام و قوام روابط خانوادگی کمک نمی‌کند بلکه آسیب‌ها و زیان‌های فراوانی را برای زندگی مشترک زوجین به دنبال دارد.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات انجام شده میزان افزایش مهریه هیچ ربطی به دوام زندگی مشترک ندارد عنوان کرد: گاهی همین افزایش نامعقول مهریه، نگرانی و احساس نا امنی را به زوجین القا می‌کند و خانواده‌ها در صورت عدم تفاهم و گذشت، مدام نگران پرداخت آن هستند و در همه‌ی شرایط به موضوع ازدواج به عنوان یک معامله می‌نگرند.

مهریه سنگین، اهرم فشار بر روی مردان

وی تصریح کرد: تعیین مهریه‌های سنگین و نامعقول برخی والدین، با این توجیه معروف که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته تضمین خوبی برای ادامه زندگی مشترک و تفاهم زوجین نیست بلکه این موضوع فقط به عنوان یک اهرم فشار بر دوش مردان بوده و همین امر زمینه را برای افزایش اختلافات خانوادگی و تنش‌ها و ترویج روحیه‌ی پرخاشگری آماده می‌کند.

هوشمند خاطرنشان کرد: به اعتقاد صاحب نظران، افزایش مهریه‌های نامتعارف توسط خانواده‌ها و دختران نمی‌تواند عاملی برای خوشبختی و سعادتمندی زوجین و تداوم زندگی زناشویی آنها باشد بلکه می‌تواند موجب بروز آسیب‎‌هایی در خانواده از جمله طلاق عاطفی شود.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بین افزایش مهریه‌های سنگین و نامعقول و همچنین رواج اختلافات و تنش‌های خانوادگی رابطه نزدیکی وجود دارد و همین امر زمینه را برای بی اعتمادی بیشتر زوجین و گروکشی آنها فراهم می‌کند.

مهریه، پشتوانه اقتصادی نیست

وی با اشاره به نگاه برخی از خانواده‌ها به مهریه افزود: برخی از خانواده‌ها به عنوان یک پشتوانه اقتصادی برای دختران خود نگاه می‌کنند و معتقدند از این طریق دوام خانواده و موقعیت فرزندشان مستحکم خواهد شد، بنابراین این ذهنیت باید تغییر یابد و والدین به این آگاهی و شناخت برسند که آنچه به سلامت و قوام خانواده کمک می‌کند، تعیین مهریه سنگین نیست بلکه عواملی چون مبانی دینی و اخلاقی، افزایش صمیمیت و صداقت و تفاهم و گذشت بین زوجین است.

هوشمند گفت: در گذشته خانواده‌ها با درک متقابل میزان مهریه را متناسب با استطاعت داماد تعیین می‌کردند اما در حال حاضر به علت رواج تجمل گرایی، افزایش توقعات و چشم و هم چشمی میزان طلاق و جدایی نیز همراه با افزایش تعداد سکه‌ها بالا رفته است.

در هر ساعت، ۲۰ طلاق ثبت می‌شود

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه در هر ساعت ۲۰ طلاق ثبت می‌شود یادآور شد: با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی جامع باید شرایطی فراهم شود که تعیین مهریه متناسب با موازین شرعی، قانون و عرف جامعه باشد.

وی در همین باره ادامه داد: برای فراهم کردن این شرایط باید عواملی نظیر ارزش‌های دینی و اخلاقی، افزایش آگاهی و شناخت زوجین، کاهش سطح توقعات و انتظارات، افزایش میزان صمیمیت و گذشت و درک متقابل خانواده‌ها از یکدیگر تقویت شود.

هوشمند اظهار کرد: اگر ارزش‌های یک جامعه که جرئی از عرف مردم آن شده است تقویت شود قطعاً بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات کاهش خواهد یافت.

عرف غلط انداز مهریه در جامعه، موجب اشتباه برخی از مردان

به گفته یک وکیل پایه یک دادگستری در میان مردم به اشتباه ذکر شده است که مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه را نمی‌توان دریافت کرد اما چنین نیست و در مهریه‌های بیش از ۱۱۰ سکه زوجه باید به دادگاه اثبات کند که زوج توانایی پرداخت این تعداد از سکه را دارد.

مسعود نائینی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر قانون حمایت خانواده از مردان اظهار کرد: در سال ۹۱ قانون حمایت از خانواده حد قانونی مطالبه مهریه را تا میزان ۱۱۰ سکه اعلام کرد و مطالبه بیش از آن را منوط بر ملائت زوجه دانست.

وی ادامه داد: زوج در صورت عدم توانایی پرداخت مهریه می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست اعسار را همراه با شهادت ۴ شاهد و ارائه دیگر مدارک به قاضی تحویل دهد تا بتوان با تقسیط مهریه، دین خود را به زوجه ادا کند.

نائینی با اشاره به اینکه اگر زوج اموال با ارزشی چون ملک داشته باشد زوجه می‌تواند با اثبات آن به دادگاه اموال را توقیف کند عنوان کرد: در گیر و دار طلاق اگر مرد اموالی داشته باشد و زن بتواند آن اموال را شناسایی و معرفی کند می‌تواند در اسرع وقت اموال را با کمک وکیل خود توقیف کرده و در این صورت دیگر دادخواست اعسار مرد پذیرفته نمی‌شود و مجبور است که مهریه را به صورت نقدی پرداخت کرده و یا مال توقیف شده به نفع زن توقیف می‌شود.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: تا زمانی که مرد درخواست اعسار داده و دادگاه هنوز رأی در این مورد صادر نکرده باشد زوج جلب نخواهد شد اما در صورت عدم رأی دادگاه به اعسار زوج و یا نقص شکلی و ماهوی دادخواست اعسار، حکم جلب زوج صادر خواهد شد.

نائینی افزود: در حال حاضر بسیاری از مردان درگیر مهریه‌های سنگین زوجه خود هستند به‌طوریکه برخی از آنها با وجود تمکن مالی و دارا بودن اموال با ارزش قادر به پرداخت و ادای دین به همسر خود نیستند.

۱۳۶۵ سکه گریبان‌گیر زندانی مهریه

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از زندانیان مهریه قادر به پرداخت و ادای دین نسبت به زوجه نیستند گفت: بیشتر میزان مهریه که گریبان‌گیر یک مرد جوان در زندان شده ۱۳۶۵ سکه است.

یدالله روحانی منش اظهار کرد: اکنون ۹۹ زندانی مهریه در زندان به سر می‌برند که با افزایش بی وقفه و بی رویه قیمت سکه حتی قادر به پرداخت یک سکه هم نیستند.

وی با بیان اینکه فرهنگ چگونگی ازدواج صحیح باید در بین خانواده‌ها رواج پیدا کند عنوان کرد: بسیاری از مردان در هنگام خواستگاری و پذیرفتن میزان مهریه احساسی برخورد کرده و با قبول کردن مهریه‌های نجومی و سنگین عامل نگرانی را در وجود خود بارور می‌کنند.

روحانی منش تصریح کرد: کمترین میزان مهریه‌ای که جوان دیگری را به زندان راهی کرده است، ۳۳ سکه بوده و معمولاً میانگین سنی این زندانیان از ۲۷ سال شروع و تا ۴۰ سال ادامه دارد.

وی یادآور شد: ستاد دیه استان همدان درصدد است که با یاری خیرین و نهادهای مسئول بتواند بخش عظیمی از این زندانیان را آزاد کرده و یا با جلب رضایت شاکی این زندانیان، آنها را از بند حبس رها کند.

افزایش ۵۰ درصدی زندانیان مهریه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان تورم نرخ سکه را عاملی مهم در افزایش ۵۰ درصدی زندانیان مهریه در سال گذشته دانست.

سعید گلستانی با بیان اینکه اکنون بیش از ۴۰۰۰ هزار پرونده درخواست اعسار در دادگاه خانواده ثبت شده است، بیان کرد: افزایش ۵۰ درصدی زندانیان مهریه اتفاق ناگواری است که باید در راستای کاهش آن چاره‌ای اندیشید.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از افزایش این آمار قانون حمایت از خانواده میزان مدت تقسیط مهریه را از ۴ به ۸ ماه افزایش داده که با اجرای این طرح خوشبختانه شاهد کاهش نسبی زندانیان مهریه هستیم.

گزارش از: مینا رضایی نصیر، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha