• دوشنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98012611060
  • خبرنگار : 71474

مال‌ها در ایران به کجا می‌روند؟

مال‌

یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است مال‌ها (فروشگاه‌های بزرگ) در بستر اقتصادی هر کشور عملکرد خود را نشان می‌دهند و چگونگی فعالیت آنها منوط به وضعیت رشد اقتصادی و قدرت خرید مردم است.

عباس آرگون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تفکر اصلی موجود برای شکل‌گیری فروشگاه‌های بزرگ به چند حوزه اصلی تقسیم می‌شود. در برخی از طرح‌ها این فروشگاه‌ها برای تأمین نیاز مشتریان در فضایی تجمیع شده، به وجود می‌آیند که نمونه آنها را در ایران داشته‌ایم و در برخی موارد هدف آنها ارائه کالاهای برند و در کنار هم قرار دادن محصولات تولیدی در گروه‌های خاص کالایی است.

به گفته وی برای بررسی جایگاه مال‌ها و میزان اثرگذاری‌شان در کشورهای مختلف باید به بررسی نمونه‌ای پرداخت زیرا نمی‌توان با بررسی یک الگوی خاص درباره همه کشورها به نظری نهایی رسید.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به متفاوت بودن بستر شهرهای مختلف برای میزبانی از مال‌ها، تاکید کرد: مال‌ها در شهرهای توریستی یا مناطقی که در آنها خرید کردن برای مسافران یک گزینه جذاب است توانسته‌اند جایی برای خود باز کنند و در برخی از دیگر شهرها ایده تأسیس مال‌ها به شکست منجر شده است. از سوی دیگر این نگاه که مال‌ها برای قشر سرمایه‌دار و ثروتمند تأسیس می‌شوند نیز درست نیست زیرا تنوع این بازارها بسیار بیشتر از یک طبقه خاص بوده است.

به گفته آرگون در ایران نیز نمی‌توان گروه خاص ثروتمند را هدف اصلی مال‌ها دانست زیرا لااقل در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، این گروه ثروتمند بسیار محدود و کوچک هستند و با توجه به بالا بودن تعداد مال‌های ساخته شده در ایران نمی‌توان انتظار داشت که این فروشگاه‌ها صرفاً برای طبقه لاکچری ساخته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که بخش خصوصی واقعی چه نگاهی به ساخت و توسعه مال‌ها دارد، تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم، در صورتی که دولت تصدی‌گری خود در امور اقتصادی را به شکل جدی محدود کند، تکلیف بسیاری از ابهام‌های اقتصادی برطرف خواهد شد. زیرا بخش خصوصی و سرمایه‌گذار بر اساس منطق اقتصادی و سنجش شرایط بازار اقدام می‌کند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگر شرایط اقتصادی کشور به سمتی حرکت کند که در چارچوب آن ساخت مال‌ها اقدامی سودمند باشد، احتمال حضور سرمایه‌گذاران وجود دارد و اگر این طور نباشد نمی‌توان انتظار داشت شکوفایی صورت بگیرد اما وقتی ما با ابهام‌های حل نشده مواجهیم همواره باید پاسخ داد که وضعیت بازارهای مختلف چگونه است و چه افرادی با چه هدفی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

آرگون با بیان اینکه بازارهای اقتصادی زیرمجموعه‌ای از فضای کلان اقتصادی کشور هستند، خاطرنشان کرد: وضعیت رشد اقتصادی، وضعیت تولیدات داخلی، وضعیت صادرات و واردات و شرایط قدرت خرید مردم نشان می‌دهد که بازارها چه سرنوشتی دارند و در این چارچوب مال‌ها نیز در کنار دیگر بازارهای اقتصادی قرار گرفته و متناسب با اوضاع اقتصاد کلان، آینده خود را پیدا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، براساس آمارهایی که در سال‌های اخیر ارائه شده تعداد فروشگاه‌های بزرگ در دست ساخت در ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین تمرکز مال‌ها ارائه محصولات برندهای مختلف به شمار می‌رود، بالا رفتن هزینه کالاهای وارداتی و افزایش نرخ ارز باعث شده تنوع محصولات در این فروشگاه‌ها کاهش پیدا کند.

بالا رفتن نرخ تورم در ماه‌های گذشته قدرت خرید اقشار متوسط و کم درآمد جامعه را کاهش داده و مال‌ها نیز مانند دیگر بازارهای اقتصادی خطر کاهش مشتری و بازدیدکنندگان را حس می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۱-۲۶ ۱۳:۵۴

درهرکدام ازاین فروشگاه دهانفر مشغول بکاربودند که متاسفانه وضعیت موجودکشورباعث تعطیلی ویا اخراج کارکنان خودکردند.

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۲۶ ۱۴:۲۶

علت رکود این مالها گران بودن نرخ فروش یا اجاره آنهاست. با کاهش تقاضا به زودی این قیمتها خواهد شکست و چرخش اقتصادی بهتر خواهد شد.

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۲۷ ۰۷:۱۳

اون بازار سنتی واصیل خودمون رو چرا دنبال نمیکنند؟روابط انسانی و فضای معنوی ومعماری ایرانی رو نابود میکنید که فقط از خارجی ها تبعیت کرده باشید ؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۳۰ ۱۲:۱۵

کدام روابط انسانی؟ مقایسه کنید تابلوهای کسبه قدیم را که نوشته بود "بهیچ عنوان پس نمیگیریم" با قوانین فروشگاههای زنجیره ای فعلی. بماند که صد سال از همین دبی هم عقبترند ولی صد سال از بازار سنتی جلوترند. بازاریان از کارخانه ها نصف قیمت میخریدند و هر چقدر زورشان میرسید به مردم گرانتر میفروختند. حتی وقتی از خریدار پول نقد میگرفتند حاضر نبودند به کارخانه ها نقد بدهند. امروز فروشگاههای زنجیره ای از کارخانه ها پیش خرید میکنند تا بتوانند جنس را ارزانتر به مردم بدهند. هم کارخانه سود میکند و هم مردم. مقایسه کنید کارگرانی که در فروشگاههای زنجیره ای کار میکنند با کارگران بازار سنتی.در فروشگاههای زنجیره ای همه بیمه اند و حداقل حقوق را دریافت میکنند اما در بازار سنتی صاحب غرفه حتی منت سر کارگر میگذارد که میگذارم اینجا چایی برایم بریزی.