• دوشنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 98012611098
  • خبرنگار : 71553

تشریح اولویت‌های وزارت کشور برای جبران خسارت ناشی از سیل

تشریح اولویت‌های وزارت کشور برای جبران خسارت ناشی از سیل

وزیر کشور گفت: اولویت اول ما تعیین خسارت‌های وارده و پرداخت به کسانی است که واحد تولیدی و محصول زراعی داشتند و همچنین تامین وسایل زندگی سیل‌زدگان است.

به گزارش ایسنا عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران و در حاشیه اولین جلسه  قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده که امروز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: تصمیماتی در این جلسه گرفته شد و ساختار قرارگاه نیز مورد تصویب قرار گرفت.همچنین کارگروه‌های پنجگانه و شرح وظایف هر کدام از این کارگروه‌ها تصویب شد. میزان خسارت‌ها و برنامه‌ها و اقداماتی که هر کدام از دستگاه‌ها باید انجام می‌دادند، ارائه ومقرر شد که تمام این برنامه‌ها ظرف مدت دو روز زمان‌بندی و این زمان بندی به قرارگاه اعلام شود. ما نیز با تعیین نظارت‌هایی مسیر انجام کار را دنبال خواهیم کرد.

وزیر کشوردر ادامه گفت:در این جلسه بحث منابع نیز مطرح شد. با توجه به توصیه مقام معظم رهبری و تاکید رئیس جمهوری همه منابع لازم برای این موضوع هم از ردیف‌های بودجه‌ای، هم ماده از ۱۰ و ۱۲ بحران و هم بیمه‌ها و بانک‌ها  و در صورت نیاز استفاده از صندوق توسعه مدنظر قرار داشت و در جلسه مطرح شد. همچنین مکانیزم تعیین خسارت‌ها و ارزیابی دقیق آن‌ها توسط دستگاه‌ها ارائه شد.

وی افزود: مقرر شد که همه دستگاه‌ها با هماهنگی و اطلاع قرارگاه کار را انجام دهند یعنی هیچ هزینه و هیچ نوع کمک و پرداختی بدون هماهنگی  با قرارگاه انجام نمی‌شود همچنین مصوب شد که در امر نوسازی و بازسازی از همه ظرفیت کشور از جمله همه نهادهای اجرایی و دستگاه‌های عمومی، غیردولتی، نیروهای مسلح و مردم استفاده کنیم.

وزیر کشور در ادامه اظهارکرد:مقرر شد که بنیاد مسکن دستورالعملی را تهیه و ابلاغ کند و هر کس در کشور هر چقدر می تواند مسکن بسازد و در این امر مشارکت کند و متناسب با  دستورالعمل کارش را پیش ببرد. دولت نیز کمک‌ها و حمایت‌های لازم را خواهد کرد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در خصوص بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغات با شایعاتی در فضاهای رسانه‌ای بیگانه همچنین با تحریک و تحرکات مواجهیم، گفت:اولاً باید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم به‌موقع باشد تا بتوانیم با این کار و هماهنگی‌های لازم رسانه‌ای، مشارکت را افزایش دهیم و موجب آرامش افرادی شویم که خسارت دیده و سیل‌زده هستند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر نیز اسکان موقت است که به عنوان مسئله مهمی در جلسه مطرح شد زیرا هوا در خوزستان و لرستان در حال گرم شدن است و زندگی مردم در زیر چادرها با مشکل مواجه خواهد شد. بایستی برای اسکان موقت با بنیاد مسکن جلسه بگذاریم و تلاش خواهیم کرد که حداقل شرایط زیست مناسب را برای سیل‌زدگان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که حداقل شرایط زیستی مناسب را برای هموطنان فراهم کنیم ،گفت: مرحله اول سیل که مرحله مقابله و مدیریت مسئله بود را پشت سر گذاشتیم و توانستیم تخریب‌ها را کم کنیم و هزینه‌های انسانی را کاهش دهیم. به جز استان خوزستان سیل در مناطق دیگر به خوبی مدیریت شده است و می توان گفت مرحله مقابله به اتمام رسیده است. مگر اینکه سیل‌های جدید در پیش رو داشته باشیم مانند سیل دو شب قبل درکلات.

وزیر کشور تاکید کرد: مسئله مهمتر بازسازی و نوسازی است و امیدواریم در این مرحله با حمایت و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، نهادهای غیر دولتی و به ویژه همه مردم بتوانیم در این حوزه نیز کارآمدی نظام را هم برای مردم و هم در دنیا به منصه ظهور بگذاریم.

رحمانی فضلی افزود: کاری که در مقابله و مدیریت سیل در ۲۵ استان با این حجم از بارندگی صورت گرفت قابل ارائه در همه دنیا است و می‌توان به عنوان یک مدیریت بسیار جامع و مناسب ارائه کرد. ما با این مقوله آشنا هستیم و مرتب این مسئله را در کشورهای مختلف پیگیری کرده‌ایم و اطلاع دقیق داریم. اقداماتی که ما انجام دادیم قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست چون هم توانستیم خسارت جانی را به حداقل برسانیم و هم  ازخسارت‌های مالی بسیار سنگین جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: این سیل می‌توانست شهرهای گرگان، بخشی از اهواز، سوسنگرد، حمیدیه، بستان و رُفّیّع را زیر آب ببرد اما در هیچ کدام از این شهرها‍ سیل جاری نشد چرا که مدیریت مناسب صورت گرفت. همه دستگاه‌ها و مردم تلاش کردند و امیدوارم در مرحله بازسازی و نوسازی نیز این تلاش‌ها و همدلی‌ها ادامه داشته باشد تا برگ دیگری از کارآمدی نظام را در این حوزه محقق کنیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از میزان خسارت وارد شده به مناطق سیل‌زده وجود دارد، گفت: مجموعه خسارت‌های برآورده شده در کمیته خسارت‌ها حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان تاکنون برآورد شده است. این برآوردها دقیق و کامل نیست و برآورد اولیه است و هم در بررسی‌هایی که مطابق با شاخص‌ها و استانداردها است امکان تغییر وجود دارد و هم امکان دارد بخشی از خسارت ها دیده نشده باشد. خسارت‌هایی که از این به بعد وارد می شود نیز قابل محاسبه است اما در حال حاضر رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی در پایان گفت: رئیس جمهوری قرارگاه ایجاد کردند و در این قرارگاه همه فعالیت‌ها را در وزارت کشور بررسی می‌کنند. با همه دستگاه‌ها در این چند روزه جلسات مختلف برگزار کرده‌ایم و برنامه زمان بندی از دستگاهها درخواست کردیم و یقین داریم می‌توانیم سرعت بالایی داشته باشیم و با اطمینان بیشتری حرکت کنیم. بعد از این جلسات نیز که فکر ما از حوزه مقابله راحت شود حتما به استان‌ها سفر خواهیم کرد و چند روزی در خوزستان و گلستان و لرستان مستقر خواهیم شد و موضوعات را از نزدیک بررسی کرده و در استان‌ها نیز برای اینکه این تصمیمات پیگیری شود ستادهای مدیریت بحران در استان‌ها را مسئول متناظر این قرارگاه خواهیم کرد و استاندار رئیس این ستاد است و براساس زمان‌بندی اعلام شده نتیجه را به ما گزارش خواهد داد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha