• سه‌شنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 98012711640
  • خبرنگار : 71415

ریاض مالکی: هر توافق صلحی که کشور فلسطین را به رسمیت نشناسد رد می‌کنیم

ریاض مالکی: هر توافق صلحی که کشور فلسطین را به رسمیت نشناسد رد می‌کنیم

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین عنوان کرد، فلسطین در صورتی که بنیامین نتانیاهو به وعده‌اش برای ضمیمه کردن کرانه باختری اشغالی به اسرائیل عمل کند، به دنبال پاسخ گروهی جامعه بین‌المللی به این اقدام خواهد رفت و در عین حال هر گونه توافق صلح که کشور فلسطین را به رسمیت نشناسد رد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، ریاض مالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک درباره وعده انتخاباتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ضمیمه کردن شهرک‌های یهودی کرانه‌ باختری به این رژیم در صورت رسیدن به دور بعدی نخست وزیری گفت: ما مشغول صحبت با برادرانمان و دوستانمان هستیم تا ببینیم چطور به این اقدام یک واکنش دسته‌جمعی نشان دهیم. اگر نتانیاهو بخواهد کرانه باختری را به اسرائیل ضمیمه کند مجبور خواهد بود با برخورد چهار و نیم میلیون فلسطینی روبرو شود. ما یک مبارزه متفاوت خواهیم داشت. اگر راه حل دو کشوری از بین برود و او کرانه باختری را ضمیمه کند دیگر پاسخ به این اقدام نباید صرفاً فلسطینی باشد بلکه باید با یک پاسخ دسته‌جمعی از سوی جامعه بین‌المللی روبرو باشد.

ریاض مالکی در ادامه این مصاحبه عنوان کرد، این صحبت‌های نتانیاهو درباره ضمیمه کردن کرانه باختری را باید در پیش زمینه تلاش‌های او برای کسب آرای بیشتر در آخرین هفته منتهی به انتخابات در اسرائیل و همچنین دورنمای پیگرد قضائی او به اتهام فساد در نظر گرفت.

مالکی افزود: پیش‌بینی اقدامات نتانیاهو در قبال نوار غزه و به طور کلی فلسطین سخت است.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: نتانیاهو تاکتیکی عمل کرده و تلاش می‌کند از نقطه نظر راهبردی ببیند چطور با برخی اقدامات می‌تواند منافع‌اش را پیش ببرد. بنابراین به طور مثال اگر فکر کند به خاطر اتهاماتش تحت پیگرد قرار خواهد گرفت ممکن است دست به یک جنگ علیه نوار غزه یا در سمت شمال بزند. البته هیچ کس نمی‌داند چه می‌شود. شاید او تصمیم بگیرد دعوت ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را بپذیرد.

وی در ادامه این مصاحبه گفت: فلسطین با هر گونه طرح پیشنهادی صلح که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نشناسد، مخالفت خواهد کرد.

مالکی درباره گزارش اخیر واشنگتن پست درباره جزئیاتی از طرح صلح دولت ترامپ برای خاورمیانه گفت: هیچ کس چنین طرحی را نخواهد پذیرفت. هیچ عربی در هیچ کجا یک چنین طرحی را نمی‌پذیرد و این یک طرح احمقانه است طرحی که در آن ادعا می‌شود بیایید واقعاً شرایط زندگی فلسطینی‌ها را بهبود بخشیم، بیایید واقعاً به آن‌ها اندکی پول بدهیم اما از آن‌ها منزلت و حقوق‌شان را سلب کنیم! این خیلی احمقانه است. این به شما می‌گوید که آن‌ها فاقد خرد، هوش و آگاهی هستند. ما قرار است چطور به چنین طرح احمقانه‌ای پاسخ دهیم؟ ما به آن‌ها می‌گوئیم که حتی نباید به آن نگاه کنیم.

ریاض مالکی تاکید کرد، فلسطین هرگز چنین طرحی که شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد نخواهد پذیرفت و فلسطین بدون شهر قدس را با بدنی بدون قلب مقایسه کرد.

با این حال او خاطر نشان کرد که به جز اطلاعات درج شده به رسانه‌ها اطلاعات بیشتری درباره محتوای این طرح وجود ندارد و به نظر می‌رسد که این گزارش‌ها با درک عدم پذیرفته شدن این توافق از سوی جامعه بین‌المللی انتشار یافته‌اند.

مالکی افزود: این بسیار آشکار است که دولت در واشنگتن دریافته که این طرح نه فقط از سوی فلسطینی‌ها و نه فقط از سوی اعراب و مسلمانان و نه فقط از سوی اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها بلکه از سوی همه رد خواهد شد بنابراین آن‌ها نگران ارائه علنی چنین طرحی هستند و به همین خاطر در دو سال و نیم گذشته اعلام این طرح را به تأخیر انداختند.

به گفته وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، "معامله قرن" پیش از این به صورت میدانی به اجرا درآمده و در همین راستا اقداماتی از سوی آمریکا نظیر به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، منتقل کردن سفارت آمریکا در اسرائیل از شهر تل آویو به شهر قدس، تعطیل کردن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن و متوقف کردن کمک‌های مالی به آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی سازمان ملل و موارد دیگر اتفاق افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند نمی‌توانند به روی حمایت کشورهای عربی برای فروختن معامله قرن تکیه کنند بنابراین تصمیم گرفتند رویکرد تدریجی را در پیش گرفته و شروع به اجرای عناصر معامله قرن در منطقه کنند.

به گفته این وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، فلسطینی‌ها همه ارتباطاتشان با آمریکا را بعد از تصمیم این کشور برای بستن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن معلق کردند.

وی افزود: آن‌ها تلاش کردند در همه سطوح با ما دیدار داشته باشند و ترامپ تلاش کرد با رئیس تشکیلات ما در نیویورک در طول نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کند، ما مخالفت کردیم و تصمیم گرفتیم تمامی روابط سیاسی و دیپلماتیک‌مان با آمریکا را قطع کنیم. اگر آن‌ها از تصمیمات‌شان عقب‌نشینی کنند ما در رویکردمان تجدید نظر خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha