• چهارشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98020402281
  • منبع : نمایندگی فارس

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش:

گلستان خوانی حرکتی آگاهانه برای تقویت هویت ملی است

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: گلستان خوانی یک اقدام ارزشمند و حرکت آگاهانه در جهت توسعه و تقویت حس خوب دانش آموزان نسبت به دارایی فرهنگی آنها و کمک به تقویت هویت ملی و دینی دانش آموزان است.

به گزارش ایسنا، مرتضی شکوهی چهارشنبه ۴ اردیبهشت در آیین اختتامیه جشنواره استانی گلستان‌خوانی در شیراز تاکید کرد: مهمترین اثر گلستان خوانی بر دانش آموزان، آشنایی آنها با ارزش‌های فرهنگی کشور است.

وی شیراز را شهر دیار فیلسوفان، عارفان، شعرای بلند آوازه و مردمان دست و دل باز  و همیشه شاد معرفی کرد و افزود: بسیار خوشحالم از اینکه می‌بینم دانش آموزان در آموختن کتاب گلستان به عنوان یک میراث فرهنگی ماندگار، این قدر مهارت پیدا کرده‌اند .

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش مهمترین اثر گلستان خوانی بر دانش آموزان را کمک به  آشنایی با مواریث ارزشمند فرهنگی دانست و عنوان کرد: این دارایی فرهنگی مختص به استان فارس و شهر شیراز نیست، بلکه یک ارزش والا برای کل سرزمین ایران و حتی بشریت است که باعث می‌شود یک هویت غنی ملی را به دست بیاوریم .

شکوهی در  تشریح برخی از  اهداف گلستان خوانی، گفت: این برنامه باعث تقویت مهارت سخنوری و استفاده از مفاهیم ارزشمند آثار فرهنگی در زندگی دانش آموزان و توسعه آن می‌شود .

وی یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی را کمک به  روان خوانی و صحیح خوانی دانش آموزان دانست و گفت: هر چه قدر متونی که در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد پرمعنا باشد، قطعا صحیح خواندن همراه با تفکر و تدبّر خواندن و  درک مفاهیم  صحیح اتفاق می‌افتد .

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: افزایش مهارت روان خوانی در دانش آموزان باعث تقویت مهارت‌های نوشتن، گوش دادن، مصاحبه کردن، کتاب خواندن  و دیگر مهارت‌های یادگیری می‌شود که می‌تواند به آنها کمک کند.

شکوهی با تاکید بر اهمیت روان خوانی و تقویت مهارت سخنوری در دانش آموزان گفت: وزارت آموزش و پرورش با اجرای برنامه‌های درسی و با انجام فعالیت‌های مختلفی مثل تکالیف مهارت محور ، طرح عید و داستان و سایر فعالیت‌ها، دنبال تقویت مهارت خواندن دانش آموزان و توسعه مهارت سخنوری در ارتباط دانش آموزان با یکدیگر ، خانوده  و اجتماع است.

وی با اشاره به اینکه طرح گلستان خوانی فعلا تنها در استان فارس اجرا می‌شود، گفت: رضایت بالایی برای این طرح وجود دارد به گونه‌ای که اولیای دانش آموزان و معلمان و دانش آموزان همه راضی هستند.

شکوهی اظهار امیدواری کرد که با بررسی نتایج این طرح و مرور دقیق تر و کارشناسی شده بتوانیم از مزایای این طرح برای کل کشور استفاده کنیم و کمک کنیم تمام دانش آموزان با اندیشه‌ها و مفاخر ادبی کشورمان از جمله سعدی و گلستان که از شاهکارهای ادبی این سرزمین است بیشتر آشنا شوند .

وی گفت: اگر باور و اعتقاد معلمان ما نباشد ما نمی‌توانیم امیدواری حداقلی در تحقق اهدافمان داشته باشیم، معلم آنچه را که مختص خود می‌داند با آنچه را که مختص دانش آموزان می داند جدا می‌کند و خوب می‌داند که موجودیت ما به واسطه وجود دانش آموزان است .

شکوهی اظهار کرد: گلستان خوانی یک اقدام ارزشمند و حرکت آگاهانه در جهت توسعه و تقویت حس خوب دانش آموزان نسبت به دارایی فرهنگی آنها و کمک به تقویت هویت ملی و دینی دانش آموزان است .

این مقام مسئول یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را کارکرد انتقال، گسترش، توسعه و باز تعریف فرهنگ  جامعه و کمک به تحقق هویت ملی و دینی دانش آموزان دانست و گفت: با مروری بر فعالیت‌های دوره ابتدایی می‌بینیم که نباید دنبال رقابت بین دانش آموزان و رتبه بندی و دادن تکالیف سنگین به آنها باشیم که مبادا از درس و مدرسه دورشان کنیم.

هدف جشنواره گلستان‌خوانی اصلاح شیوه یادگیری مطالب است

به گزارش ایسنا، همچنین علی‌ عسکر نجفی در آیین اختتامیه جشنواره استانی گلستان خوانی با تاکید بر تاثیر گلستان خوانی بر دستیابی سریعتر و بهتر به اهداف تربیتی دوره ابتدایی، گفت: اعتقاد داریم با توجه به ظرافت‌های موجود در تعلیم و تربیت دوره دبستان، قطعا یکی از بهترین شیوه‌هایی که می‌تواند ما را سریع تر و مناسب تر به اهداف تعلیم و تربیت رهنمون شود اجرای مناسب این برنامه است .

وی افزود: برنامه گلستان خوانی به شیوه بسیار زیبایی رواج یافته و کمتر دانش آموزی در دوره دوم دبستان در استان وجود دارد که حداقل چند حکایت زیبا از حکایت‌های سعدی را نداند .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: امروز به برکت گلستان خوانی کتاب گلستان سعدی، این اثر ارزشمند و فاخر جهانی از غربت و تنهایی بیرون آمده و حکایت‌ها و ضرب المثل‌های آن در تمام مدارس استان در پایه‌های چهارم پنجم و ششم تدریس می‌شود و دهان به دهان در بین مردم می‌چرخد .

نجفی ادامه داد: با هنرمندی آموزگاران در کلاس‌های درس دانش آموزان نه تنها از زیبایی‌های ظاهری گلستان بهره مند می‌شوند، بلکه مفاهیم والای این اثر ارزشمند در قالب‌های هنری نیز به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که تا عمق جان و دل شان نفوذ می‌کند به نحوی که این مفاهیم زیبا تا پایان عمر در یاد آنان باقی می‌ماند .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: از بین آثار بزرگان به این دلیل گلستان سعدی را انتخاب کردیم که سعدی شاعری اجتماعی و همدرد و همدل با انسانهاست و گلستان سعدی یک دوره کامل از حکمت عملی است؛ چراکه در گلستان سعدی والاترین مفاهیم در قالب دلکش ترین عبارات بیان شده و این امر باعث می‌شود دانش آموزان رغبت بیشتری به یادگیری مفاهیم از خودشان دهند.

نجفی گفت: آثار سعدی نشان می‌دهد که او بیش از همه شاعران و سخن سرایان خاورزمین به موضوع تعلیم و تربیت پرداخته و نظریات تربیتی خود را به شکلی جدی و در عین حال روشن و رسا بیان کرده است .

وی یاد آور شد: سعدی مهمترین و سرنوشت سازترین دوره آموزش و پرورش را مراحل اولیه سنین تربیت پذیری یعنی دوره دبستان می‌داند و تاکید دارد که برای اثرگذاری مناسب،  تربیت باید در همین دوران انجام شود .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین در تشریح اهداف اجرای جشنواره گلستان خوانی در مدارس ابتدایی، بیان کرد: با توجه به آسیب شناسی‌هایی که انجام گرفته بود، اهداف زیادی را در ترویج گلستان خوانی در دوره ابتدایی دنبال می‌شود.

نجفی، افزایش اعتماد به نفس کودکان آنگونه که شایسته باشد ، اثر گذار کردن شیوه‌های آموزش مفاهیم اخلاقی و کار گروهی در بین دانش آموزان، تقویت حس مشارکت جمعی و کاهش رقابت‌های فردی برای رسیدن به موفقیت‌های فردی در بین دانش آموزان و معرفی  مفاخر ادبی و علمی شهر و دیارمان و آثار فاخر آنان که آوازه جهانی دارند و بعضا در بین دانش آموزان و جامعه ناشناخته باقی مانده‌اند، از اهداف اجرای این جشنواره عنوان کرد .

وی با اشاره به اینکه اجرای این برنامه ازجهار سال پیش در استان شروع شده است، گفت: لازم بود تا فکر بکر و طرحی نو برای مقابله با این آسیبها انداخته شود، بنابراین  برنامه گلستان خوانی به عنوان بهترین راهکار برای درمان این آسیبها بود برنامه‌ریزی و اجرا شد، البته بازخوردهایی که در سطح استان دریافت کردیم نیز بهترین مشاور برای ادامه کار بود به نحوی که مورد تایید و پشتیبانی مسئولان وزارت نیز قرار گرفته و اکنون به عنوان الگویی مناسب در سطح کشور در حال ترویج انتشار است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس یادآور شد:  طی چهار سال اجرای این برنامه سالانه بیش از ۲۵۰ هزار نفر از دانش آموزان در سطح استان تحت آموزش‌های لازم قرار گرفتند و جذابیت کار به اندازه‌ای بود که به شیوه‌ای بسیار داوطلبانه آموزش گلستان سعدی به دوره اول ابتدایی نیز رسوخ کرده و اکنون تعداد زیادی از دانش آموزان دوره اول و حتی دور پیش دبستانی هم با حکایت‌های سعدی مانوس هستند .

نجفی با ارزشمند دانستن اجرای این جشنواره، خواستار همکاری و حمایت بیشتر رؤسای ادارات آموزش و پرورش سراسر استان به منظور پر فروغ شدن گلستان خوانی وکمک به توسعه و با کیفیت تر شدن اجرای این برنامه شد تا این امر بتواند با همکاری و خلاقیت‌های آموزگاران دوره ابتدایی آثار خود را در بین دانش آموزان به جا بگذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.