• پنجشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98020502612
  • خبرنگار : 71453

افشای تسلیحات مورد استفاده فرانسه در جنگ یمن کار دست خبرنگاران داد

افشای تسلیحات مورد استفاده فرانسه در جنگ یمن کار دست خبرنگاران داد

دادگاه پاریس پرونده‌ای را علیه افشاگران اسناد نظامی در یک رسانه آنلاین فرانسوی درباره استفاده تسلیحات این کشور توسط امارات و عربستان در جنگ یمن گشوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع مطلع اعلام کردند که دادگاه پاریس پرونده‌ای را برای" افشای اسرار نظامی ملی" پس از منتشر شدن یادداشت‌های محرمانه سرویس اطلاعات نظامی در رسانه آنلاین «دیسکلوز» درباره استفاده تسلیحات فرانسوی در جنگ یمن توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی گشوده است.

به گفته یک منبع قضائی این پرونده از ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ آغاز شده است و به شکایت وزارت ارتش رسیدگی می‌کند و تحقیقات درباره آن به اداره کل امنیت کشور سپرده شده است. دست کم سه خبرنگار که این اطلاعات را منتشر کرده‌اند اواسط ماه مه به اداره کل امنیت کشور احضار شدند.

دیسکلوز اعلام کرده است که این گزارش حدود ۱۵ صفحه‌ای که اکتبر ۲۰۱۸ دریافت و ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ منتشر کرده ، ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ توسط اداره اطلاعات نظامی نوشته شده است.

این سند اطلاعاتی فاش می‌کند که سلاح‌های فرانسوی توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی در صحنه مبارزات مرگبار یمن که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده مورد استفاده قرار گرفته است. پاریس همچنان تاکید دارد که این تسلیحات فقط برای دفاع استفاده شده و در درگیری‌های میدانی در این جنگ که دست‌کم ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته است مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

یادداشت منتشر شده توسط دیسکلوز با همکاری رسانه‌هایی همچون «شبکه آرته انفو، بخش تحقیقاتی رادیو فرانسه، کونبینی نیوز، مدیاپارت و اینترسپت» خلاف حرف پاریس را اعلام می‌کند و افشا کرده است که تانک‌های «لوکلرک» در حملات علیه یمن استفاده شده‌اند. این تانک‌ها دردهه 1990 به امارات فروخته شدند . همچنین جنگنده‌های میراژ تکنولوژی موشک‌های هدایت شونده نیز در این جنگ ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.هلیکوپترهای ترابری و هواپیماهای مخصوص سوخت‌گیری و دو کشتی جنگی فرانسوی در محاصره بندر یمن حضور داشته‌اند.

در بیانیه‌ای سردبیران این رسانه‌ها به پرونده دادگاهی دیسکلوز واکنش نشان داده‌اند و تاکید کردند: اسناد محرمانه افشا شده توسط دیسکلوز و شرکایش از منافع عمومی مهمی هستند و اطلاع رسانی به مردم و نمایندگانشان چیزی بوده است که دولت قصد داشته آن را مخفی کند.

دو تن از این سه خبرنگار احضار شده به اداره کل امنیت کشور فرانسه، ژوفری لیوولسی و ماتیاس دستال، از موسسین دیسکلوز هستند و یکی دیگر از آنها، بنوآ کولومبا، از بخش تحقیقات رادیو فرانسه می‌باشند.

ژوفری لیولسی گفته است: این پرونده قضائی تنها یک هدف دارد و آن شناسایی منابعی است که به ما این اجازه را دادند تا کارمان را پیش ببریم. این جلوگیری از آزادی رسانه و حفاظت از منابع خبرنگاران است.

ویرژینی مارکه، وکیل رسانه دیسکلوز، اظهار کرد که درباره مسئله حفاظت از منابع خبرنگارانش بسیار محکم ایستاده است.

بر اساس گزارش موثق اداره اطلاعات ارتش فرانسه که در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر شده است، نیروهای مسلح سعودی ۴۸ خمپاره‌انداز سزار ساخت فرانسه در مرز یمن مستقر کرده‌اند. این خمپاره‌اندازها توسط کارخانه Nexer ساخته شده که به طور کامل به دولت فرانسه وابسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha