• شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98020703563
  • خبرنگار : 71191

باقی‌مانده‌های پل «کشکان» در خطر ریزش+ فیلم

باقی‌مانده‌های پل «کشکان» در خطر ریزش+ فیلم
تصاویر این گزارش را جمعه 6 اردیبهشت محمد پورخداداد ثبت کرده است

پایه‌ی پل باقی مانده‌ی هزار ساله کشکان شسته شده و امروز به سمت رودخانه خم شده است، سمت دیگر پل نیز از زمین فاصله گرفته و یک فضای خالی بین زمین و پایه به‌وجود آورده است، امروز احتمال ریزش پل هزار ساله وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به دنبال بارش باران‌های سیلابی در نقاط مختلف کشور و درگیر شدن نقاط مختلف استان لرستان نیز با این بحران، ششم فروردین امسال یکی از پایه ستون‌های هزار ساله‌ی مادر پل‌های ایران در استان لرستان با طغیان رودخانه «کشکان» فرو ریخت و به مرور آب آسیب‌های جدی به کناره‌های پل وارد کرد.

پُل هزار ساله‌ای که تاریخ ساخت آن به دوره حکومت «آل حسنویه» در قرن چهارم قمری می‌رسد. این را کتیبه‌ی این پل تاریخی می‌گوید که در زمان «بدر بن حسنویه» و سال ۳۸۹ قمری آغاز و ۱۰ سال کشید، در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته به جا مانده که مشخصات پل‌های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره‌اند.

محمد پورخداداد - فعال میراث فرهنگی استان لرستان - بعد از دیدن این پل تاریخی به ایسنا می‌گوید: این پایه پل تاریخی هزار ساله آن‌قدر کج شده که هر لحظه امکان ریزش کاملِ آن وجود دارد. اگر در این شرایط زیرِ این پایه‌ی پل، پر نشود، امکان ریزش آن وجود دارد.

او با اشاره به صحبت‌هایی که برخی مسؤولان میراثی در زمان تخریب تاقی ۲۰۰ ساله پل مطرح کرده بودند که آن فقط ۲۰۰ سال دارد و به نسبت قدمت هزار ساله‌اش ارزش چندانی ندارد، ادامه می‌دهد: متأسفانه به این فکر نمی‌کنند که همان تاقی ۲۰۰ ساله نیز خود یک تاریخ است که باید حفظ شود، اگر قصد مرمت دارید قطعاً باید از یک ستون ابتدایی شروع کنید تا به ستون آخر برسید. در حال حاضر نیز سطح آب پایین آمده و امکان بررسی و پایش و حتی انجام اقدامات اولیه برای نجات پل از وضعیت تخریب وجود دارد.

وی با تاکید بر این‌که پل تاریخی کشکان لرستان نیازمند مرمت فوری است، ادامه می‌دهد: سیل فروردین امسال خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف لرستان وارد کرد، جمعیت زیادی را بی‌خانمان کرد و به زیرساخت استان آسیب‌های زیادی وارد کرد، که پایه و چشمه طاقی «کشکو» یا «کشکان لرستان» نیز در این سیل از آسیب در امان نماندند، براساس بررسی‌های انجام شده، پایه‌ی پل شسته شده و به سمت رودخانه کشکان خم شده است و سمت دیگرش از زمین فاصله گرفته و یک فضای خالی بین زمین و پایه به‌وجود آورده است.

او با اشاره به تخریب پل کناری این پل تاریخی که بار ترافیکی جاده خرم‌آباد به کوهدشت را تحمل می‌کرد، افزود: این پل هزارساله که به مادر پل‌های تاریخی ایران مشهور است پیش از سیل هم وضعیت مناسبی نداشت.

پورخداداد با بیان این‌که شاید پل کشکان را از دور باابهت و زوال‌ناپذیر ببینند، اما سهل‌انگاری و کم‌کاری اداره کل میراث‌فرهنگی استان لرستان باعث شده تا این بنا، امروز حالِ خوشی نداشته باشد، شاید اگر مرمت‌های لازم در زمان خود انجام می‌شد، پل «کشکو» چنین سرنوشتی نداشت، وقتی پیش‌بینی نقش رود کشکان در شستن زیر پایه‌ها به‌راحتی قابل پیش‌بینی بود و با روش‌هایی مانند تزریق بتن به زیر پایه امکان جلوگیری می‌شد از این خسارات جلوگیری کرد.

این فیلم از آخرین وضعیت پل کشکان در روز جمعه ششم اردیبهشت ثبت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha