• شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۸:۰۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98020703612
  • خبرنگار : 71573

چهارمین روز نمایشگاه کتاب ورق خورد

چهارمین روز نمایشگاه کتاب ورق خورد

چهارمین روز از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شروع هفته کاری، روز خلوتی را سپری کرد.

به گزارش ایسنا، گروه‌های دانش‌آموزی در قالب اردوهای مدرسه و برخی بازیدکنندگان روز اول هفته (شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه) را برای بازدید از این رویداد فرهنگی انتخاب کردند تا با خیال راحت به گشت و گذار در میان غرفه‌های نمایشگاه کتاب بپردازند.

مسئله عرضه کتاب قاچاق در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موضوع تازه‌ای نیست. در  سال‌های گذشته نیز تعدای از غرفه‌ها به خاطر این موضوع بسته شدند و یا تذکر گرفتند. امسال هم تعدادی از ناشران مشکوک به داشتن کتاب قاچاق هستند. کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران تعدادی پوستر با عنوان «کتاب قاچاق نخریم» چاپ کرده‌ تا به مخاطبان در این زمینه آگاهی بدهد. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این پوسترها در بخش‌های خلوت‌تر نمایشگاه نصب شده‌اند؛ در نیم‌طبقه شبستان که رفت‌وآمد بسیار کم است. در حالی که انتظار می‌رفت این پوسترها در محل‌های شلوغ‌تر مانند حیاط شبستان و در کنار تبلیغات نزدیک به هم ناشران آموزشی یا در محل غرفه‌های ناشران داخلی نصب می‌شد نه روی غرفه ناشران افغانستانی! یا حداقل آن‌ها را کنار راهنمای راهروها نصب می‌کردند نه بر پنجره‌های کناری شبستان که مردم توجهی به آن‌ها نشان نمی‌دهند.

جانمایی بد غرفه‌های «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» از موضوعاتی است که در نمایشگاه به چشم می‌آید. آن‌ها از نقاط مختلف ایران با هدف معرفی فعالیت‌های فرهنگی و کتاب‌خوانی در نمایشگاه حضور دارند. اما نکته جالب این‌ است که مردم برای سوغاتی‌ها و صنایع دستی‌ به سراغ آن‌ها می‌آیند و سراغی از فعالیت‌های‌شان در حوزه کتاب نمی‌گیرند.  زینب حصاری - مسئول غرفه حصار زبرخان، روستای دوستدار کتاب - با گله از جانمایی بدشان می‌گوید همیشه روستاها و عشایر جزء مناطق  محروم هستند. رهگذرانی که به این‌جا می‌آیند صنایع دستی ما برای‌شان جذاب است تا خود فعالیت‌های‌مان.

در چهارمین روز نمایشگاه کتاب، داریوش رضوانی - رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران - از اعلام وصول ۱۹۰ گزارش تخلف در طی سه روز خبر داد و گفت:  ۱۶۵ مورد بعد از تذکر رفع شدند. در مجموع ۲۵ رای برای متخلفان صادر شد و هشت غرفه به مدت یک روز تعطیل شدند. یک غرفه نیز مصلا را ترک کرد. 

به گفته او، بیشتر تخلفات در حوزه فروش کتاب‌های بدون شناسنامه و کتاب‌های غیر بوده که ابتدا به آن‌ها تذکر کتبی داده شده است.

داریوش نویدگویی- مدیرکمیته علمی فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران -  نیز در نشستی درباره تغییر نام سالن‌هایی که به نام نویسندگانی مثل توران میرهادی و ایرج افشار بود و برخی ناشران هم پوسترهای‌شان را بر همین مبنا چاپ کرده بودند، توضیح داد: بحث نام‌گذاری دست یک نفر نیست. من ایرج افشار، توران میرهادی و ... را خودم هم دوست دارم اما مثل نام‌گذاری یک خیابان است و یک نفر تصمیم نمی‌گیرد و در واقع تصمیم‌گیری توسط یک کمیته انجام می‌شود.

در طول برگزاری نمایشگاه کتاب ناشران نیز با دعوت از شاعران و نویسندگان نشر خود برنامه‌های جشن امضای کتاب برگزار می‌کنند که برای برخی صف می‌بندند و برخی سرشان خلوت‌تر است.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی است.

نتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha