• یکشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98020803924
  • خبرنگار : 71129

هند جزء به جزء حملات عید پاک را در اختیار کلمبو قرار داده بود اما...

هند جزء به جزء حملات عید پاک را در اختیار کلمبو قرار داده بود اما...

پلیس هند در جریان نظارت‌های معمول خود بر کانال‌های ارتباطی به چیزی غیرعادی برخورد؛ جزییات توطئه‌ای که می‌توانست تدارک حمله‌ای خونین از سوی گروه وابسته به داعش در جنوب آسیا باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس هند در جریان بازجویی از مظنونان حامی داعش در جنوب هند به اسمی غیر معمول که تاکنون نشانی از آن نداشتند، برخورد: "جماعت توحید ملی"، سازمان شبه نظامی سریلانکایی مورد حمایت داعش که مقام‌ها می‌گویند عامل حملات عید پاک به کلیساها و هتل‌ها در کلمبو است.

به گفته آجایی ساهنی، مدیر اجرایی مؤسسه مدیریت درگیری‌ها در دهلی نو، پلیس هند توانست به حلقه ارتباطی این گروه وارد شود و در نهایت به یک توطئه در حال شکل‌گیری برسد.

ساهنی می‌گوید: به همین دلیل نوع جزئیات این رویداد که در دسترس پلیس قرار گرفت، بسیار بسیار ویژه بود. پلیس گروه را می‌شناخت، اهدافشان را می‌دانست، زمان و مکان عاملان انتحاری را می‌دانست و همه اینها به دولت سریلانکا انتقال داده شد.

مقام‌های ارشد سریلانکا اعتراف کرده‌اند که برخی از واحدهای اطلاعاتی این کشور درباره وقوع حملات هشدارهایی دریافت کرده بودند - از چند هفته قبل تا صبح وقوع حملات- اما کوچک‌ترین کاری برای جلوگیری از حملات انجام نشده است.

اما مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهوری سریلانکا که وزیر دفاع و مسئول پلیس ملی است و رانیل ویکرمسینگ، نخست وزیر این کشور می‌گویند تنها زمانی در جریان اطلاعات قرار گرفتند که حمله انجام شده بود.

ویکرمسینگ می‌گوید: واقعیت این است که اطلاعات بسیار بسیار دقیق است و به صورت مکتوب به همه اطلاع داده شده. اما اقدامی صورت نگرفته این چیزی است که ما در حال بررسی آن هستیم.

نخستین اطلاع رسانی از جانب هند چهارم آوریل دو هفته پیش از انفجارهای انتحاری بوده است. در این اطلاعات آمده است که حملات انتحاری قرار است علیه برخی از کلیساهای مهم صورت گیرد و شش نفر احتمالاً در این حمله دست دارند.

معاون بازرس پلیس این گزارش را با دست کم چهار مدیر واحد امنیتی از جمله افراد مسئول سفارت خانه‌ها در میان گذاشته و به آنها تاکید کرده تا توجه بیشتری را به این اماکن و مردم داشته باشند.

آخرین هشدار اطلاعاتی هند پیش از انفجارهای عید پاک سریلانکا صورت گرفته است.

اینکه چرا این هشدارها محلی از اعتنا واقع نشده به شدت در میان مردم سریلانکا مورد بحث است و برخی برچیده شدن سیستم ابداعی ماهیندا راجاپاکسه، رئیس جمهوری سابق برای واکنش سریع به فعالیت‌های شورشیان در جریان جنگ طولانی مدت داخلی سریلانکا را عامل این شکست دانسته‌اند.

برای ۲۶ سال شبه نظامیان ببرهای تامیل برای استقلال از کشور اکثریت بودایی سریلانکا مبارزه می‌کردند تا اینکه نیروهای ارتش تحت فرماندهی برادر راجاپاکسه در سال ۲۰۰۹ آنها را به شدت سرکوب کردند.

وزیر مشاور در امور دفاعی سریلانکا می‌گوید که ضعف در داخل نهادهای امنیتی باعث ناکامی در جلوگیری از وقوع انفجارهای انتحاری در عید پاک شد.

رئیس جمهوری سریلانکا نیز بر ضرورت تحقیقات جدید از مقام‌های ارتش شامل افسران اطلاعاتی متهم به ربودن و کشتار غیرنظامیان، مخالفان سیاسی و خبرنگاران در جریان جنگ داخلی در این کشور تاکید کرده است.

با این حال رئیس‌جمهور که نگاهی به انتخابات ۲۰۲۰ دارد می‌گوید دستگیری مقام‌های اطلاعات ارتش پس از جنگ داخلی امنیت ملی را تضعیف کرده است. او قول تغییر داده و استعفای وزیر دفاع و بازرس پلیس را خواستار شده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که نیروهای امنیتی سریلانکا به دلیل نقش مناقشه برانگیز هند در جنگ داخلی سریلانکا، اطلاعات هند را جدی نگرفته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha