• یکشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98020804228
  • خبرنگار : 71573

اظهارات رئیس جهاددانشگاهی در نمایشگاه کتاب

اظهارات رئیس جهاددانشگاهی در نمایشگاه کتاب

حمیدرضا طیبی با بیان این‌که سازمان انتشارات جهاددانشگاهی هم درگیر موضوع کاغذ بوده است، می‌گوید: زمانی که انواع و اقسام نرخ ارز وجود دارد و تا زمانی که سوبسید وجود داشته باشد، فساد به وجود می‌آید.

رئیس جهاد دانشگاهی در حاشیه بازدید از سی و دومین  نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پرداختن به ادبیات جنگ و دفاع مقدس توسط انتشارات جهاد دانشگاهی با توجه به این‌که کتاب‌های موجود عموما برای نسل جدید عینی نیستند و باعث فاصله بین نسل جدید و جنگ شده‌اند، اظهار کرد: پرداختن به ادبیات جنگ از برنامه‌های ما بود. ما می‌خواستیم با نوشتن رمان خوب اهمیت دوران دفاع مقدس را بیان کنیم. البته باید زمینه تولید کتاب‌های خوب در این زمینه فراهم شود و برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد.

او با بیان این‌که حمایت و برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه وجود ندارد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بیشتر به مسائلی پرداخته است که از آن حمایت می‌شود. جهاد یک سازمان نیمه‌خصوصی است و بیشتر فعالیت‌هایش در زمینه صنعتی و کشاورزی بوده است. اگر جامعه به این موضوع توجه داشته باشد و در این زمینه به ما مأموریت واگذار شود، وارد این موضوع می‌شویم.   

طیبی در ادامه خاطرنشان کرد: باید جنگ و اهمیت آن در قالب رمان مطرح شود و در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد؛ به طور مثال کره‌ای‌ها در این زمینه برنامه‌ریزی  کرده و  به صورت دقیق آن را اجرا می‌کنند. آن‌ها تاریخ‌سازی می‌کنند و می‌گویند افسانه است. در صورتی که  ما خودمان تاریخ داریم؛ قبل و بعد از اسلام. منتها باید آن را به شکل رمان دربیاوریم و فیلم مناسب از آن تهیه شود. وزارت فرهنگ باید یه صورت دقیق در این زمینه برنامه‌ریزی کند  و به ما مأموریت بدهد که آن را انجام بدهیم.

او همچنین درباره کتاب‌سازی به ویژه در بخش علمی گفت: اگر بخواهیم جامعه دانش‌بنیان داشته باشیم باید تولیدات فکری مبنای اداره جامعه باشد، اقتصاد هم باید دانش‌بنیان باشد. بنابراین کسانی مورد توجه قرار می‌گیرند که به معنای واقعی دانشمند باشند و مدرک تحصیلی مهم نباشد. اگر ملاک مدرک باشد نه تخصص، مسلما مدرک تقلبی و کتاب تقلبی باب می‌شود. باید ‌به حوزه علم و فناوری ارج بنهیم؛ بدون توجه به مدرک. در این زمینه باید جامعه تصمیم بگیرد، و در این صورت همه این‌ها خود به خود از بین می‌رود.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی از ۶۰ سال پیش فعالیت‌های انتشاراتی خود را آغار کرده است تا استادان یاد بگیرند دانسته‌های خود را مستند و به پیشرفت کشور کمک کنند و کارهای موازی انجام ندهند. جهاد به صورت جدی تصمیم گرفته است تا کتاب علمی تولید کند و محور فعالیت‌های جهاددانشگاهی تولید کتاب‌های علمی است. 

او همچنین درباره افزایش قیمت کاغذ و تأثیر آن بر فعالیت‌های انتشارات جهاددانشگاهی، گفت:  بچه‌های  ما نیز گله‌مند بودند و این موضوع بر فضای عمومی کشور  تأثیر منفی دارد. زمانی که انواع و اقسام نرخ ارز وجود دارد و تا زمانی که سوبسید وجود داشته باشد، فساد به وجود می‌آید. هر نوع سوبسیدی فسادآور است و برای خارج شدن از این وضعیت راه این است که نرخ محصولات آزاد حساب شود و یا اقتصاد متکی بر توان ملی باشد.

 طیبی همچنین با اشاره به پروه ۸ گفت: یکی از اقدامات خوبی که از سال ۹۳ در جهاد دانشگاه آغاز کردیم، تولید منابع  آموزش  زبان انگلیسی است و مبنای این اقدام ما باورهای فرهنگی‌مان است. مقام معظم رهبری ابراز نگرانی کرده بودند که غرب همه اهداف فرهنگی خود را در قالب کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی به کشورهای اسلامی  منتقل می‌کند و ما باید منابعی داشته باشیم که مبتنی بر فرهنگ خودمان باشد. این موضوع را در جهاد مطرح و این نگرانی  را اعلام کردم و گفتم  اگر بتوانیم کاری انجام دهیم خوب است. گروهی ۳۰ نفری با تخصص‌های مختلف تشکیل شد تا کتاب‌هایی را که به لحاظ علمی و فرهنگی جذاب باشند تهیه کند، همچنین رعایت مسائل فرهنگی در آن‌ها شده باشد و  نقاط مثبت زندگی غرب هم در آن‌ها گنجانده شود و به لحاظ آموزش زبان انگلیسی هم کتاب‌های معتبری باشند تا بتوانیم  به کشورهای اسلامی دیگر بفرستیم. تصمیم گرفتیم با توسل به امام هشتم مجموعه‌ای هشت‌جلدی آماده شود که چهار جلد آن  به صورت کامل آماده  و منتشر شده است.  این کتاب‌ها به صورت آزماشی در موسسات جهاددانشگاهی آموزش داده می‌شود. 

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha