• دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98020904761
  • خبرنگار : 71469

وزیر حمل و نقل ترکیه تشریح کرد

چشم انداز همکاری ترکیه و ایران باوجود تحریم آمریکایی‌ها

چشم انداز همکاری ترکیه و ایران باوجود تحریم آمریکایی‌ها

وزیر حمل و نقل ترکیه تاکید کرد که باوجود تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها نسبت به ایران اگر بر اساس حقوق و موازین بین‌المللی حرکت کرد و به آنها پایبند بود آسیبی به روابط دو کشور وارد نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، جاهد تورهان در نشست خبری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه که با حضور مقامات حوزه حمل و نقل دو کشور ظهر امروز در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد ضمن ابراز تأسف نسبت به وقوع سیل اخیر در ایران اظهار کرد: برای بازماندگان آن دسته از افرادی که جان خود را از دست دادند طلب صبر می‌کنم و برای آسیب دیدگان این حادثه شفای عاجل خواستارم.

وی با اشاره به اینکه دو کشور ایران و ترکیه خواستار گسترش همکاری‌ها و تأمین منافع هر دو کشور هستند، گفت: این اراده یک بار دیگر در حین برگزاری اجلاس شورای عالی همکاری با حضور رؤسای جمهور ایران و ترکیه که چهار ماه قبل برگزار شد مشخص شد و در آن نشست به وزرای مربوطه دستور داده شد تا روابط دو جانبه بین ایران و ترکیه در همه حوزه‌ها تقویت شود.

وزیر حمل و نقل ترکیه با تاکید بر اینکه وظیفه داریم در چهارچوب وظایف تعریف شده و در جهت عمل به دستورات مربوطه برای تقویت روابط بر پایه اعتماد متقابل، تأمین منافع مشترک و حسن همجواری گام برداریم و به طور حتم تمامی این تلاش‌ها در راستای تحقق هدف ۳۰ میلیارد دلاری به منظور افزایش حجم تبادلات تجاری بین ایران و ترکیه است.

تورهان با بیان اینکه شاهرگ گسترش روابط اقتصادی بین ایران و ترکیه حمل و نقل دو کشور است گفت: رفع مشکلات موجود اهمیت بسیار بالایی دارد و برگزاری جامع‌ترین نشست در حوزه حمل و نقل بین ایران و ترکیه یعنی اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و ترکیه در همین راستا برگزار شده است و موافقتنامه‌های مورد نظر در حوزه حمل و نقل از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

وی با تاکید بر اینکه پایدار بودن فعالیت‌ها در حوزه حمل و نقل ریلی اعم از بار و مسافر اهمیت بسیار بالایی دارد خاطرنشان کرد: کمیته حمل و نقل ریلی به منظور تحقق هدف یک میلیون دلاری حمل بار از طریق ریل و در راستای رفع مشکلات ریلی در ترکیه نشستی برگزار خواهند کرد و علاوه بر این راه حل‌های لازم برای تردد واگن‌های کشورهای CIS در چهارچوب مورد نظر بیان شده است و در ماه‌های آینده کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای بین ایران و ترکیه برگزار می‌شود.

وزیر حمل و نقل ترکیه در ادامه با اشاره به اینکه توافقنامه همکاری حمل و نقل ترکیبی مد نظر قرار گرفته است و چهارچوب مشخصات همکاری‌های ریلی تعریف شده است گفت: مقوله سیستم کشف و امداد ماهواره‌ای در این حوزه بین دو کشور در دستور کار قرار دارد و باید تلاش کنیم منافع مشترک ایران و ترکیه به بهترین شکل ممکن در حوزه حمل و نقل تأمین شود.

تورهان با تصریح اینکه تعاملات و همکاری‌های مورد نظر بین ایران و ترکیه صرفاً در جهت بهبود روابط اقتصادی از اهمیت برخوردار نیست، اظهار کرد: این همکاری‌های مشترک از منظر منطقه‌ای هم بسیار معنادار خواهد بود و امیدوار هستیم که ایران و ترکیه باز هم به بهانه‌های مختلف در کنار یکدیگر باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چشم‌انداز همکاری‌های بین ایران و ترکیه را پس از اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکایی‌ها را چگونه می‌بینید؟ گفت: ایران و ترکیه صاحب تمدنی دیرینه و تاریخی هستند و تا به امروز حاکمیت‌های دو کشور در پرتو موازین بین‌المللی و حاکمیتی و در جهت تأمین منافع مشترک دو کشور گام برداشتند.

وزیر حمل و نقل ترکیه افزود: اراده و تصمیم دو کشور به منظور افزایش سطح همکاری‌ها از سوی رؤسای جمهور ایران و ترکیه بیان شده است و دستورات لازم به منظور تحقق هدف تبادل تجاری ۳۰ میلیارد دلاری صادر شده است و باید گام‌های بلندی در این راستا برداشته شده و به شکلی جدی کار را پیش ببریم.

تورهان با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا نسبت به ایران خاطرنشان کرد: اگر با توجه به حقوق و موازین بین‌المللی موجود حرکت کنیم و به آنها پایبند باشیم آسیبی به روابط دو کشور وارد نمی‌شود. علاوه بر این ترکیه نه تنها در بحث روابط دو جانبه بلکه در حوزه همکاری‌های مشترک دو کشور در کشوری ثالث نیز اراده جدی دارد و پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha