• دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98020904943
  • خبرنگار : 71626

نمایشگاه کتاب تهران میزبان رهبر انقلاب شد

نمایشگاه کتاب تهران میزبان رهبر انقلاب شد

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ششمین روز برگزاری خود میزبان رهبر انقلاب شد.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه کتاب تهران در مصلای تهران ششمین روز کاری خود را زودتر از روزهای قبل و همزمان با بازدید رهبری آغاز کرد. 

در این بازدید که سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - نیز حضور داشت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن گفت‌وگو با ناشران در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتند.

گزیده بیانات ایشان در این بازدید به شرح زیر است:

* صورت وضعیت نشان‌دهنده این است که مردم هنوز کتاب می‌خرند و برای خواندن، می‌خرند.

 * دنیای کتاب، دنیای پیچیده‌ای است و این نکته‌ای است که آقای صالحی [وزیر ارشاد] باید توجه کند.

*  باید مسأله کاغذ را حل کرد؛ این‌طور نمی‌شود.

* وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مسأله را حل کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهردار تهران و رئیس سازمان‌ اسناد و کتابخانه ملی نیز از دیگر بازدیدکنندگان روز ششم نمایشگاه کتاب تهران بودند تا حضور شخصیت‌ها را نسبت به چند روز گذشته پررنگ‌تر کنند. 

ششمین روز از نمایشگاه کتاب تهران همانند روزهای قبل باز هم میزبان دانش‌آموزان مقاطع مختلف بود. صدای کمک‌آموزشی‌ها هم همچنان در نمایشگاه بلند است. از سوی دیگر، سرما که در چند روز آغازین نمایشگاه بازدیدکنندگان را در بخش‌های مختلف و خبرنگاران را در ستاد خبری آزرده بود، امروز جای خود را به گرما داد. 

در گوشه‌ای از بخش ناشران عمومی، حضور چند نفر که نوشته‌هایی بر تن و صفحه‌ای سفید بر دست داشتند برای بازدیدکنندگان جالب توجه بود. آن‌ها از افرادی که از کنارشان عبور می‌کردند می‌خواستند تا چند لحظه‌ای را برای نوشتن یک جمله درباره کتاب روی صفحه سفید توقف کنند. با پرس‌وجو مشخص شد که آن‌ها یا در واقع کوله‌گردها جزء معدود غرفه‌های حاضر در نمایشگاه هستند که برای فروش نیامده‌اند و قصدشان معرفی کتاب است. 

پس از گذشت شش روز از سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران هنوز هم ناشران از فروش گرفته تا مکان گله دارند. این در حالی است که مسئولان از افزایش فروش و تراکنش در نمایشگاه خبر می‌دهند. 

عده‌ای از ناشران معتقدند این آمار افزایشی با وجود کاهشی که در مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند، اگر نادرست نباشد حتما تمرکز فروش بر یک طیف خاص از ناشران است. 

عده‌ای دیگر هم این آمار افزایشی را قبول دارند اما می‌گویند افزایش در حد انتظار نیست، یعنی هرچند تعداد تراکنش‌ها افزایش داشته اما آن‌ چیزی نبوده که هر سال اتفاق می‌افتاده و ناشران امسال انتظارش را داشتند. 

قادر آشنا - قائم‌مقام نمایشگاه کتاب - نیز درباره میزان بازدید و فروش کتاب در نمایشگاه کتاب به ایسنا می‌گوید: همه می‌گویند استقبال خوب  بوده و من هم استقبال را خوب می‌بینم. دلیلش هم این است که تا دیشب ۳۵ درصد افزایش فروش و ۱۳ و نیم درصد افزایش تراکنش مالی داشتیم، که نشان می‌دهد  هم خرید افزایش پیدا کرده و هم تعداد بازدیدکنندگان بیشتر بوده است. البته ممکن است ناشرانی وجود داشته باشند که کتاب‌های‌شان فروش نرفته یا کمتر فروش رفته باشد. اما آمار می‌گوید تراکنش ما بالاست.

او درباره این که تراکنش‌ها در چه بخش‌هایی بیشتر بوده است اظهار می‌کند: چون بانک به صورت متمرکز اطلاعات را به ما می‌دهد قابل تفکیک نیست. ما به دنبال نرم‌افزاری بودیم که به صورت ریز اطلاعات مشخص شود اما موفق نبودیم و فقط در بخش بین‌الملل توانستیم این موضوع را اجرا کنیم. ان‌شاءالله سال آینده به صورت دقیق و روزانه رصد شود. اما الان امکان این‌که بگوییم در چه بخشی بوده، وجود ندارد.

در بخش کودک‌ونوجوان از همان روزهای آغازین تا کنون غرفه‌داران واکنش‌های گوناگونی را در برابر کنجکاوی‌های بچه‌ها از خود به نمایش می‌گذارند.  مسئول یکی از غرفه‌ها تمام مدت مشغول بازی و معرفی صمیمانه کتاب‌ها به بچه‌ها است، اما در طرفی دیگر، برخی از غرفه‌داران خیلی حوصله پاسخگویی به کودکان را ندارند. این در حالی است که این رفتار در ذهن کودکان نقش می‌بندد و در علاقه‌مندی یا بی‌علاقگی آن‌ها نسبت به کتاب تاثیرگذار خواهد بود. 

امروز یک گروه چینی هم برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده جنوب کشور در نمایشگاه حضور داشت. 

در طبقه بالای شبستان، در کنار غرفه‌های خارجی بخشی قرار گرفته است که اگر مورد توجه قرار گیرد، چه‌بسا برای مراجعه‌کنندگان کارساز باشد. اما بخشی که تحت عنوان صرفا نمایش کتاب با دسته‌بندی در موضوعات مختلف برای معرفی به بازدیدکنندگان تعبیه شده است، اصلا در چشم مراجعه‌کنندگان نیست و انگار دور افتاده است. در همان اطراف غرفه خانه کودکان افغانستان هم وجود دارد که به گفته نادر موسوی، مدیر خانه کودکان افغانستان، این غرفه مهجور افتاده است و از سال قبل هم کمتر به چشم می‌آید. 

اما در روزهایی که اغلب ناشران از خالی بودن غرفه‌ها و بازار کساد خریداران کتاب می‌گویند، صف‌های طولانی  برای گرفتن امضا هم به چشم می‌خورد؛ البته یکی برای بازیکن فوتبال که کتاب شعر منتشر کرده و دیگری برای کسی که در عرصه مشاوره و موفقیت فعالیت دارد و کتاب منتشر کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۰۹ ۲۱:۰۸

امکانات رفاهی در نمایشگاه کتاب در حد صفر است، مردم برای خوردن غذاهای گران قیمت باید در چمن فضاهای سبز یا روی صندلی زیر آفتاب بنشینند، جایگاه استراحت نیز وضعیتی بدتری از این دارد، اگر پله ای در هر جا پیدا شود جای استراحت است وگرنه به ندرت جایی برای استراحت پیدا میشود

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۰۹ ۲۲:۳۴

سی ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران راباآغوش بازگرامی می داریم.