• چهارشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98021106117
  • منبع : روابط عمومی برنامه

رونمایی از پرونده بین‌المللی نویسندگان ایرانی

رونمایی از پرونده بین‌المللی نویسندگان ایرانی

ده پرونده‌ بین‌المللی نویسندگان ایرانی برای عرضه و معرفی به جوایز جهانی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، ابراهیم حیدری - مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - گفت: مراسم رونمایی از پرونده بین‌المللی ۱۰ نویسنده ایرانی ساعت ۱۰ صبح روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محسن جوادی - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -، نویسندگان و اهل قلم  برگزار می‌شود.

او درباره این طرح توضیح داد: جوایز ادبی و مشارکت در رویدادهای بین‌المللی ادبی مثل سمینارها و ... از راه‌های معرفی کتاب‌های ایران به بازارهای جهانی و کمک به شناسایی نویسندگان است. یکی از راه‌های موفقیت در جایزه‌های بین‌المللی و حضور موثر در رویدادهای بین‌المللی ادبی تدوین و ارائه پرونده‌ای است که به شیوه‌ای مناسب تحلیلی از آثار و تصویری از موفقیت‌های نویسنده را در داخل کشور نشان بدهد. در بسیاری از جوایز و به خصوص جوایزی که به مجموعه فعالیت‌های نویسندگان یا اصطلاحا یک عمر تلاش تعلق می‌گیرد، پرونده مبنای اصلی داوری و انتخاب است. بنا به گفته مدیران برخی از انجمن‌ها و نهادهای نویسندگان در ایران یکی از دلایل معرفی نویسندگان ثابت برای معرفی به جوایز و رویدادهای بین‌المللی و معرفی نشدن چهره‌های تازه، دشواری‌های تدوین پرونده برای نویسندگان است، دشواری‌هایی که از کمبود بودجه گرفته تا ناآشنایی با این مقوله و نیز کمبود رویدادهایی است که پرونده نویسندگان را پربار می‌کند. با چنین زمینه‌ای طرح تدوین پرونده بین‌المللی نویسندگان واجد شرایط  فراهم می‌شود.

حیدری  در توضیح و تببین اهداف این طرح گفت: از جمله اهداف انجام این طرح می‌توان به این موارد اشاره کرد: کمک به شناساندن نویسندگان برجسته کودک و نوجوان ایران به جهان،  کمک به حضور کتاب‌های کودک و نوجوان ایران در بازارهای جهانی،  کمک به برقراری ارتباط‌های ادبی با کشورهای دیگر و دیپلماسی فرهنگی،  آشنا کردن نویسندگان و کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان با تدوین پرونده بین‌المللی.


مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در تشریح ویژگی‌های پرونده‌های تدوین‌شده گفت:  پرونده‌های اولیه این مولفه‌ها و ویژگی‌های را دارند. در این پرونده‌ها آثار و زندگی و بازتاب آثار نویسنده معرفی شده است. همچنین  پرونده به زبان انگلیسی تدوین شده و حجم هر پرونده ۴۰ تا ۶۰ صفحه است. زندگی‌نامه، کتاب‌شناسی،  تحلیل آثار،  فهرست نقدها و پژوهش‌ها درباره آثار نویسنده و همچنین بازتاب آثار در روزنامه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای نشان دادن جایگاه نویسنده در جامعه‌ ادبیات کودک و مخاطبان  بخش‌های مختلف پرونده‌های تدوین‌شده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha