• چهارشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۲
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 98021106343
  • خبرنگار : 71605

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم:

مصداق بارز نشر علم ساده‌سازی آن است

نشریه علمی-پژوهش

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرآن را شاهدی برای ترویج علم در متون دینی دانست و گفت: مصداق بارز نشر علم در آیه «ذکات علم نشر آن است» این است که یک فیلسوف بتواند زبانش را به قدری ساده‌سازی کند که مردم هم از حاصل کار او استفاده کند.

به گزارش ایسنا، حسین سیمایی صراف در دومین جشنواره ترویج علم در پایان‌نامه‌های دانشجویی که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، یکی از معضلات کشور را عدم ارتباط جامعه با دانشگاه دانست و گفت: بر خلاف حوزه‌های علمیه که این خلأ را با منبر پر کرده‌اند و منبر به عنوان نهادی برای برقراری ارتباط بین عالمان جامعه با عموم مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، این خلأ در ارتباط بین دانشگاه و جامعه پر نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه ارتباط جامعه با دانشگاه ضرورت اقتصادی و اجتماعی دارد، ضرورت اقتصادی این رابطه را هزینه کردن مردم برای ایجاد و توسعه دانشگاه دانست و تشریح کرد: بدین ترتیب مردم برای فناوری طلبکار خواهند شد و راه وصول آن نیز این است که دانشگاه با مردم مرتبط شده و نیازمندی‌هایشان را در کارخانه‌ها برطرف کند. این در حالی است که چنانچه دانشگاه خودش را به خوبی عرضه کند اعتماد به دانشگاه و احساس نیاز به آن بیشتر می‌شود که این یک ضرورت اجتماعی است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ترویج علم در ایران هم شروع شده و می‌تواند حلقه مفقوده بین دانشگاه و جامعه را پر کند، یادآور شد: ترویج علم این تصور در اذهان علما بوده که شأن عالم ایجاب می‌کند بیانات آنها به زبان پیچیده ارائه شود. بدین ترتیب عالمان فارسی‌زبان علاوه بر علوم دینی حساب و هندسه را به زبان عربی می‌نوشتند؛ چرا که گمان می‌کردند این یک توهین است که علم را به زبان ساده بنویسند.

سیمایی صراف ادامه داد: زمانی که مرحوم مطهری داستان و راستان را نوشت به ایشان اعتراض کردند؛ چرا که انحرافی که صحبت آن شد در ذهنیت عالمان وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه مرحوم شیخ بهایی اولین نفر در بین عالمان اسلامی است که به زبان فارسی کتاب نوشته است، گفت: ایشان کتاب جامع عباسی را که یک رساله عملیه بود، به زبان فارسی نوشت.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: مرحوم علامه مجلسی که در دوران صفویه مرجعیت دینی و سیاسی داشت نخستین کسی بود که در آن دوران نوشتن متون علمی به زبان فارسی را ترویج کرد و ۲۵ اثر فارسی در حوزه‌های عقاید، اخلاق و مناجات از خود به جای گذاشت که این موضوع در راستای ارتباط بیشتر با مردم انجام شد.

سیمایی صراف همچنین علامه کرباسچیان در دوران معاصر را مبتکر کتاب توضیح‌المسائل دانست و گفت: تا پیش از این رساله‌های عملیه به زبان‌های پیچیده وجود داشت که فقط حوزویان می‌فهمیدند. این در حالی است که در آن زمان رساله‌ها نقش قانون را داشتند و فقه خلأ قانون را در جامعه پر می‌کرد. ایشان در آن زمان آیت‌الله بروجردی پیشنهاد داد که رساله‌های عملیه به زبان فارسی ساده‌سازی شود و عنوان توضیح‌المسائل نیز از آن همان زمان باب شد.

وی با اشاره به اینکه دکتر شریعتی نخستین نفر از میان دانشگاهیان بود که علم را عمومی کرد و به میان جامعه آورد، خاطرنشان کرد: مردم تازه در زمان ایشان بود که با مفاهیم جامعه‌شناسی و تاریخی آشنا شدند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم همچنین یادآور شد: قرآن نیز به زبان عموم مردم بیان شده و به همین خاطر یک معجزه است این در حالی است که سنت پیامبر نیز به عنوان منبع دینی دوم به زبانی عمیق اما ساده و قابل فهم بیان شده است.

سیمایی صراف در پایان افزود: مصداق بارز نشر علم در آیه «ذکات علم نشر آن است» این است که یک فیلسوف بتواند زبانش را به قدری ساده‌سازی کند که مردم هم از حاصل کار او استفاده کند؛ چنانچه در حال حاضر کتب فلسفی غربی به زبان ساده و مختصر باب شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.