• شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98021407349
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

استاد حوزه علمیه مشهد:

درک محتوایی پیام، از موفقیت‌ها در حوزه تبلیغ است

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی دهشت

استاد حوزه علمیه مشهد گفت: یکی از موفقیت‌ها در حوزه تبلیغ و رساندن، این است که ما خودمان درک محتوایی پیام را انجام دهیم و به آن لغاتی که در کلمات نورانی اهل بیت(ع) و قرآن آمده دقت کنیم.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی دهشت که در همایش «طلایه‌داران هدایت» ویژه مبلغان ماه مبارک رمضان در محل اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: در خصوص روایت «مدادالعلماء، افضل من دماء الشهدا» باید گفت که مداد به معنای مرکب است و مرکب یک عالم بالاتر از خون شهید است؛ شهید با خونش از دین حفاظت می‌کند، اما عالم با مرکبش حراست و حفاظت از دین می‌کند و اینجا دو عمل از عالم سر می‌زند.

وی ادامه داد: مرحوم مطهری هم حراست و هم حفاظت کرد؛ حراست از دین بر دوش مرحوم مطهری بود و یکی از ویژگی‌های برجسته عالم این است؛ لذا یکی از وظایف خطیر و سنگین عالم همین است و ما باید حراست کنیم و جایی که لازم بود، حفاظت، تقدیم خون و جان‌فشانی کنیم.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در روایتی دیگر حضرت صادق (ع) فرمودند که پیروان ما به‌صورت کلی سه دسته هستند؛ اول شیعه‌ای که محب و واد باشد، تمام مسلمانان به ابراز مودتشان به اهل بین عصمت (ع) موظفند. دوم این‌که به‌وسیله ما خودش را زینت می‌دهد و ما زینت او هستیم؛ امروز افتخار جمهوری اسلامی و رهبر معظم و زینتی که دارند، زینت اهل‌بیت (ع) است. سوم کسی که به‌وسیله ما رزق و روزی‌اش را در مردم به‌دست می‌آورد و حضرت فرمودند که چنین شخصی فقر دارد و بیچاره است‌، نه این‌که دستش خالی شود، گاهی کسانی که با اهل بیت (ع) اینگونه رفتار می‌کنند، فقط ظاهر زندگی‌شان خیلی خوب است؛ خلاصه اهل‌بیت (ع) را هر جایی هزینه نکنید.

دهشت افزود: ما برای برنامه تبلیغ حرم در آستان، شعار امسال را با توجه به زمان، مکان، فرصت و حوادثی که اتفاق افتاده، «فرصت بندگی، خدمت و جهاد» گذاشتیم که خدمت ناظر به رونق تولید است که حضرت آقا خیلی روی آن اصرار دارند؛ روحیه جهادی هم مهم است و فرصتی است که بتوانیم جهاد کنیم.

وی گفت: یکی از ضعف‌های ما در حوزه تبلیغ، کلی‌گویی ماست که به هیچ جا نمی‌رسد؛ چون باید مطالب راهبردی و کاربردی باشد.

دهشت با بیان این‌که برکت، رحمت و مغفرت سه ویژگی ماه رمضان است، اظهار کرد: یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم، این است که دورنمای کلی رمضان‌المبارک را در ذهن مخاطب باز کنیم و بگوییم این ماه، چه ماهی است. خطبه امروز پیامبر (ص)، جمعه آخر ماه شعبان در مورد دستورات ماه مبارک رمضان است، صله‌رحم، ایجاد ارتباطات اجتماعی، کمک کردن، افطار دادن و… از جمله دستورات راهبردی و کاربردی در این ماه است.

دهشت عنوان کرد: در برداشت محتوایی از قرآن، اگر قرار است از قرآن مجید استفاده کنیم، اولاً جایگاه رفیع قرآن را در ذهن مخاطبمان ترسیم کنیم، جامعیت قرآن با اهل بیت (ع) را ترسیم کنیم، به شأن نزول‌ها و تعبیرها و تفسیرها و ارتباطات عمیق توجه کنیم و آیات قرآن را در زندگی به‌صورت کاربردی به کار ببریم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.