• شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 98021407481
  • منبع : مطبوعات

چرا خجالت بکشیم آقای دایی؟

علی دایی

علی دایی یک ذهن دقیق و طبقه‌بندی‌شده دارد که گفتنی‌ها را روزها و ماه‌ها حفظ می‌کند تا هر کدام به وقت‌شان گفته شوند و هر کس در زمان خودش رسوا شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: شهریار دوباره شهر را به هم ریخت. او پنجشنبه‌شب از سایپا اخراج شد و جمعه خبرنگاران را جمع کرد تا یک بار دیگر تیتر اول تمام روزنامه‌ها را تأمین کند. دایی همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. خصیصه‌ای که شاید خیلی‌ها داشته باشند اما دایی یک ویژگی منحصربه‌فرد هم به آن اضافه کرده است. او یک ذهن دقیق و طبقه‌بندی‌شده دارد که گفتنی‌ها را روزها و ماه‌ها حفظ می‌کند تا هر کدام به وقت‌شان گفته شوند و هر کس در زمان خودش رسوا شود. شهریاری که خود دایی در این سال‌ها به ما معرفی کرده چنین آدمی است؛ کسی که آمار همه را دارد، اما تا روبه‌رویش قرار نگیرند آمارشان را از آن حافظه ترسناک و تودرتو بیرون نمی‌کشد.
دایی پریروز از سایپا اخراج شد و دیروز حرف زد. اساساً اخراج کردن علی دایی تصمیمی است که همیشه تبعات زیادی برای تصمیم‌گیران داشته است. از اولین اخراج او در بهار پرحادثه ۸۸ دقیقاً ده سال می‌گذرد. از روزی که سعودی‌ها در ایران جشن پیروزی گرفتند و نیمکت تیم‌ملی از دایی گرفته شد دقیقاً یک دهه گذشته اما شهریار هنوز با آن ماجرا کنار نیامده و هنوز در مصاحبه‌هایش از اتاق فکری که حکم برکناری او را روی کاغذ آورده یاد می‌کند. بعد از یک دهه، دایی هنوز یادش هست که او را یک مقام غیرفوتبالی اخراج کرد، اما خیلی زود از یاد برد که همان مقام غیرفوتبالی او را روی نیمکت تیم‌ملی نشانده بود. دایی به سیاسی بودن اخراجش اشاره می‌کند و به سیاسی بودن انتخابش نه. این حفظ کردنِ گزینشیِ وقایع را هم به شگفتی‌های ذهن پیچیده او اضافه کنید. او یادش هست که اخراجش از پرسپولیس در سال ۹۴ با اشاره وزیر ورزش بوده اما خاطرش نیست که پرسپولیس تیم وزارت ورزش است و دو بار انتخابش برای هدایت این تیم هم بدون هماهنگی با همین وزیر ناممکن بوده است.

دایی دیروز گفت: «من در دورانی که مربیگری می‌کنم سه بار اخراج شدم و هر سه بار غیرفوتبالی بوده است.» اما به خاطر نمی‌آورد که اخراجش اگرچه به دستور غیرفوتبالی‌ها اما کاملاً با تأیید فوتبالی‌ها اتفاق افتاده است. اخراج دایی از تیم‌ملی و پرسپولیس تصمیماتی غیرفنی بودند که کاملاً توجیه فنی داشتند. سال ۸۸ وقتی تیم‌ملی در آزادی به عربستان باخت این فقط میهمان ویژه جایگاه مقامات نبود که از عملکرد دایی رضایت نداشت. آن روز تمام حاضران در ورزشگاه علیه سرمربی شعار می‌دادند. اما دایی، فوتبالی بودن ساکنان همیشگی سکوهای آزادی را نادیده می‌گیرد و به فوتبالی نبودن رئیس‌جمهوری اشاره می‌کند که انتخاب دایی هم یکی از دخالت‌های بیجای او در امور فوتبال بود. حتی سال ۹۴ نیز همنوا شدن پرسپولیسی‌ها با اخراج دایی قطعاً از بغض کارنامه شکست‌بار آقای سرمربی بود نه از حب رئیس عجیب هیأت‌مدیره که معلوم نشد از کجا آمد و به کجا رفت. جالب اینکه شهریار با صدای بلند می‌گوید: «ببینید آنهایی که مرا اخراج کردند کجا هستند و من کجا هستم؟» استدلال عجیبی است. کدام آدم غیرفوتبالی -حتی با تصمیمات درست و قهرمانی‌های پرتعداد- در این عرصه باقی مانده که اخراج‌کننده‌های دایی بمانند؟ صفایی فراهانی با آن کارنامه روشن و پر از خدمت حالا کجاست؟ و چه کسی با ۱۴۹ بازی ملی از این فوتبال بیرون رفته که شما بروید؟ حتی مدیرانی که تیم‌هایشان قهرمان لیگ شدند هم رفته‌اند. آنهایی که مظلومی و منصوریان و فیروز کریمی و… را اخراج کردند هم رفته‌اند و این مربی‌ها هنوز هستند. اینها چیزی را اثبات می‌کند؟ به جای اسامی مدیران آمده و رفته، شاید مرور یک سیاهه دیگر از اسامی بیشتر به کار فوتبالی‌ها بیاید. مرور نام‌هایی که دایی آنها را فیکس تیم‌ملی کرد و با او هم رفتند و ناپدید شدند. حسن اشجاری، حسین کاظمی، ابراهیم صادقی، مجید غلام‌نژاد، غلامرضا رضایی، میلاد زنیدپور، جلال رافخایی و… بعد از اخراج دایی به کجا رسیدند؟ اگر شایسته تیم‌ملی بودند چرا قبل و بعد از دایی هیچ سابقه دیگری ندارند؟ جوان‌هایی که لباس تیم‌ملی را می‌پوشند، دقیقاً همان کسانی هستند که قرار است در فوتبال بمانند و بار بدهند. وگرنه مدیران که همیشه در حال آمدن و رفتن بوده‌اند.

از علی دایی که در دوران بازی‌اش جنگاور سلحشوری بود و در دوران مربیگری همان جنگاوری را در مسیر دیگری پیش گرفته، یک خاطره در یادمان هست که در زمان اخراج‌هایش ناخودآگاه از زیر غبار بیرون می‌آید. در لیگ سوم، زمانی که دایی کاپیتان پرسپولیس بود و مقابل سایپا بازی می‌کرد -شاید برای اولین و آخرین بار در لیگ برتر- از داور بازی کارت قرمز گرفت. جلال مرادی، داور آن بازی بعدها گفت: «وقتی به دایی کارت دادم. با عصبانیت گفت خجالت نمی‌کشی به من کارت می‌دهی؟!» به نظر می‌رسد دایی هنوز با همان دیدگاه به اطرافش نگاه می‌کند. غیرفوتبالی بودن رؤسا و چنداسمی بودن مدیران و نرسیدن پول و غش کردن داور و شرکت‌های روغن‌نباتی و… حرف‌های اغلب درستی هستند. اما زیر متنِ آنها یک دیدگاه نادرست است. همان دیدگاهی که باعث می‌شود اولین واکنش ذهنی دایی بعد از اخراج، همیشه همین باشد: «خجالت نمی‌کشید مرا اخراج می‌کنید؟»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۱۸:۰۵

آقاي نوبسنده نظرات شخصي خودرا از دهان اهالي فوتبال بيان نكن. اخراجها ي دايي هيچ كدام مورد تاييداهالي فوتبال نبوده وفني نبودند. در تيم ملي با يك باخت اتفاقي اخراج شدند ودر پرسپوليس هم هنوز 7 هفته از كل ليگ نگذشته و نتايج بدي هم نگرفته بودند بدون هيچ فرصتي اخراج شدند. اينها هيچ كدام فني نبوده وفقط يكسري از كارشناسان مغرض از اين اتفاقات حمايت كردند نه تمام اهالي فوتبال.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۶:۵۲

این آقا همیشه از لحاظ مالی مشکل ساز بوده است. مثلا بعد از خروج از باشگاه السد قطر باید چند میلیون دلار به باشگاه قطری میداد که این کار را نکرد و سرانجام با دخالت رئیس جمهور وقت این مشکل حل شد . یعنی ایشان جریمه دایی به باشگاه قطری را از بودجه کشور پرداخت کرد

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۱۸:۲۹

چه ربطی داشت تیتر شما به موضوع پیش اومده؟ شما ها خجالت نمی کشید از کسانی که خودروی پرادو 50 میلیون کردن حرفی نمیزنی و از قیمت بالای اجناس و فشار زیاد به قشر بازنشسته و کارگر و بیکار جامعه؟ شما خجالت نمیکشید که اتفاقی رو به موضوع بی ربطی ربط میدید! ایسنا گوشا تمام نظرهای خواننده ها رو مخالف اصول خودتون میدونید و هیچ نظری رو پخش نمیکنید!

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۵ ۲۳:۴۱

آقای روحانی بودجه تمام باشگاههای فوتبال رو قطع کنید و اعلام کنید هر باشگاهی موظف است پول باشگاهش را خودش تامین کند نه بیت المال مردم زیر فقر ، تمام باشگاهای دنیا خودشان مخارجشان را تولید میکنند اگر این باشگاه ها نمی توانند درشان را تخته کنند مردم نباید در زمان جنگ اقتصادی و تحریم که فقیرشان کرده جور باشگاه های فوتبال با بازیکان میلیاردی را بکشند ، حتی مدیران میلیاردی را هم باید حذف کنید

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۱۸:۴۶

مطمئنا این تحلیل شما جواب دارد. اما اگر قرار باشد مردم ایران حرفهای دو نفر را چشم بسته قبول کنند و با دل عاشق دو نفر باشند و حد اقل ضرر نکنند بدون شک آن دو نفر علی دایی و سید محمد خاتمی هستند. اسطوره ها را نزنید

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۱۹:۰۳

مغلطه نکن برادر!!! آقای دایی اگه گفته ببینید اونا کجا هستن و من کجا .. از نظر مقام و ثروت و .. نگفته بلکه از باب جایگاه و موقعیت اجتماعی و صد البته جایگاه نزد مردم ... به نظر نمیاد نویسنده این مطالب را ندونه ولی خواسته ما را امتحان کنه که چقدر حالیمون است

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۱۹:۳۰

کاش کمی هم در مورد مصطفی مدبر مینوشتید , علی دایی را کمابیش میشناسیم ولی مصطفی مدبر کیست که اینهمه خاطرخواه دارد؟

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۱۹:۴۹

نویسنده حتما دل پری از علی دایی داره که اینارو نوشته،در کل حرفاش خیلی چرته

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۲۱:۱۶

جالب بود. هنوز جمله هر کی لابیش بیشتره مربی تیم ملی میشه یادم هست.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۲۲:۰۱

ایسنای عزیز از شما بعیده به نرخ روز کار نکنید

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۲۲:۲۰

بس کنید لطفا

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۲۳:۱۱

کاملا واضحه نویسنده این خبر قصد داشته به هر نحوی که شده دایی رو تو افکار عمومی زیر سوال ببره برای نوشتن این متن مشخصه خیلی سختی هم کشیدن تا بتونن دلایل محکمه پسند دست و پا کنند..

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۲۳:۵۴

دایی یک تنه پرسپولیس رو تا وقتی بود با خاک یکسان کردحتی بعد اخراجش هم ول کن نبود و پرسپولیس وقتی تیم شد که اسم و یاد دایی از تیم رخت بربست

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۴ ۲۳:۵۹

یادم نمیره وقتی دایی از تیم ملی اخراج شد تا حدود یکسال سکوت کرد و بعد اینکه مربی پرسپولیس شد افتاد دنبال پولش از تیم ملی بابت اخراج و تا پول یکسال خانه نشینیش از تیم ملی رو نگرفت ول کن نبود کلا هر وقت پول هست و سمت هست اطرافیان دایی خوبن ولی هر وقت اخراج میشه همه بد هستن و هزارتا خاطره و داستان از اونها رو میکنه مث حبیب کاشانی تیم ملی رو اون سال ترکوند و هنوز طلبکار چرا اخراج شد یک کار درست احمدی نژاد تو زندگیش کرده باشه اخراج دایی بوده

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۰۷:۴۲

ای کاش ای کاش ای کاش سایرین هم مثل علی دایی مردانه وشجاعانه حرف می زدند نه ...

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۰۹:۲۷

دایی حرف حق زده. شما خجالت بکش نویسنده ی سفارشی

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۰۹:۴۴

با سلام به هموطنان نویسنده باید از خودش خجالت بکشد راجع به شهریار فوتبال ایران هجویاتی را سرهم میکنه

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۰۹:۴۸

کاملا مشخصه نویسنده از روی غرض ورزی اینهمه مطلب نوشته تا خواننده ها را به پذیرش نظراتش مجاب کنه!

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۲:۱۰

این همه فریاد در این 10 سال برای چیست؟ اگر شایسته تر و بی حاشیه تر وجود دارد چرا دوباره و دوباره مربی می شود؟ ظاهراً انتخاب خوبی بوده در هر زمان که انتخاب شده و هنوز هم جایگزین بهتری با این قیمت ندارد.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۲:۱۹

با نظر نویسنده متن كاملا موافقم. درسته كه علی دایی اسطوره فوتبال این مملكته. آدم خیری هم هست. دمش گرم. اما تا زمانیكه داخل مجموعه ای هست و منافعش تامین میشه بحثی از فساد نیست. زمانی حرف از فساد میزنه كه كارش با مجموعه تموم میشه.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۲:۳۱

دایی به سیاسی بودن اخراجش اشاره می‌کند و به سیاسی بودن انتخابش نه. بله اما جناب نویسنده فراموش نکنید انتخاب سیاسی علی دایی برآمده از نظر کارشناسان و مسئولان وقت فوتبال کشور و نظر مساعد همه دلسوزان بود که نهایتن مورد تأیید رئیس جمهور وقت هم قرار میگیره. اما اخراجش عجولانه اش فقط یک رأی و نظر کاملا سیاسی و فردی بود. ضمن اینکه به جای فرافکنی به عمق و ریشه مشکلاتی که دایی ازش نامبرده هم بد نیست توجه کنیم. آیا علی دایی برای مدیرعاملی سایپا گزینه بدی هست یک گلزن خوب و یک مهندس خوب؟

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۴:۰۶

نویسنده مطلب شما مدبر یا سردار غفور یا همچین کسی نیستی؟؟

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۴:۳۲

اقای نویسنده و اقایونی که به این راحتی در مورد اقای دایی اونم در سایتها و تلویزیون هم توهین امیز و هم تحقیر امیز مطلب مینویسید و فیلم درست میکنید /مگر علی دایی دروغ میگوید علی دایی 3 بار اخراج شده و هر سه بار به دلایل غیر فوتبالی بوده . هنوز هم بعد گذشت سالها اهالی فوتبال و مردم میگویند که اگر علی دایی در تیم ملی بود ما 2010 به جام جهانی صعود میکردیم . و خیلی مطالب دیگر . البته گناه شما نیست چون شما عادت کردین به اسطوره کشی ولی علی دایی بدانید در قلب ما و همه فوتبال دوستان و همه فوتبالیهای جهان خواهد ماند اخر شماها خوار وذلیل خواهید ماند شک نکنید . پهلوانان نمیمیرند و علی دایی پهلوان پهلوانان این دوران هستند

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۶ ۱۳:۱۴

کاش نویسنده این مطلب بسیار سخیف وشبهه برانگیز میدانست شرمساری چیست.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۵:۲۴

با سلام برای نوشتن چنین گزارش هایی پاداشی هم به این بنده خدا نویسنده تعلق می گیره یا خیر؟

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۷:۰۱

حيف وقتي كه گذاشتم متن شما را خوندم 100% مغرضانه

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۶ ۰۰:۰۲

آقای نویسنده نوشته های پر از کینه و غیر فنی را نظر فوتبال نکنید؛ علی دایی کسی نیست که هرکسی بخواهد اورا نقد کند

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۶ ۰۷:۴۱

علی دایی: خجالت نمیکشید علیه من مطلب می نویسید؟!!

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۷ ۱۹:۲۹

محبوب تمام جهانی علی آقا

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۸ ۱۳:۴۸

آقای دایی چه خوشتون بیاد و چه نیاد اسطوره ملی هست و در قلب ملت جا داره، برید یه فکری برای خودتون و کارهای اشتباهتون بکنید.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۰ ۱۷:۰۲

علي دائي از بزرگان فوتبال ايران است. چه بخواهيم چه نخواهيم او در قله فوتبال ايران ايستاده است. نميگم اشتباه نداره ولي حفظ حرمت دائي حفظ حرمت فوتبال ايران است. بنظرم آقاي دائي هم بايد قدر جايگاهش را بداند و وارد حاشيه نشود

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۹ ۰۴:۵۳

فکر میکنم هدف نویسنده بیشتر بحث بازخورد گرفتن از افکار عمومی بود که امیدوارم به محبوبیت آقای دایی نزد مردم پی برده باشد.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۱ ۱۱:۵۶

دایی فقط فرافکنی میکنه،ملت هوشیار باشید

avatar