• دوشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98021608276
  • خبرنگار : 71415

در آستانه نشست فنلاند

سرشاخ شدن پامپئو و لاوروف بر سر ونزوئلا

سرشاخ شدن پامپئو و لاوروف بر سر ونزوئلا

وزیر امور خارجه آمریکا در راستای تکرار دوباره ادعاهای سابقش در خصوص اوضاع ونزوئلا خواهان خروج روسیه، و البته در یک ادعای جدید، ایران از ونزوئلا شد در حالی که همتای روسیه‌ای او متقابلا تاکید کرد، واشنگتن باید از برنامه‌های غیرمسئولانه خود در ونزوئلا دست بکشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز دوشنبه با سرگئی لاوروف همتای روسیه‌ای خود در فنلاند دیدار و در خصوص موضوع بحران ونزوئلا گفت‌وگو کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز روز جمعه اظهارنظر کرده بود که «یک گفت‌وگوی بسیار خوب» با ولادیمیر پوتین همتای روسیه‌ای خود داشته است.

در تحولات مربوط به ونزوئلا و در پی شکست توطئه کودتا و قیام مسلحانه مخالفان دولت ونزوئلا تحت حمایت آمریکا، دیوسدادو کابلو، رئیس مجمع مؤسسان قانون اساسی ونزوئلا گفت، این نهاد مصونیت قضائی قانونگذاران مخالف عضو مجلس ملی را که از این توطئه حمایت کردند، لغو می‌کند.

مایک پامپئو در مصاحبه‌ای اخیراً مدعی شد که نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در زمان وقوع این قیام مسلحانه آماده فرار به شهر هاوانا بوده، اما روس‌ها که مشاوران نظامی خود را به کاراکاس اعزام کرده‌اند او را به ماندن متقاعد ساخته‌اند.

پامپئو در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت: روس‌ها باید از ونزوئلا خارج شوند.

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا مدعی حضور ایرانی‌ها نیز در ونزوئلا شده و در این مصاحبه گفت: من می‌خواهم با لاوروف وزیر خارجه روسیه در روزهای آینده دیدار داشته باشم. این کاملاً واضح است که ما می‌خواهیم روس‌ها از ونزوئلا خارج شوند و همینطور می‌خواهیم ایرانی‌ها و کوبایی‌ها نیز از ونزوئلا خارج شوند و چنین چیزی آشکار است.

رئیس جمهور آمریکا پیش‌تر به خبرنگاران گفته بود، ولادیمیر پوتین به او اطمینان داده که به دنبال درگیرشدن در اتفاقات ونزوئلا نیست و به جز تمایل برای رخداد اتفاقی مثبت در ونزوئلا چیز دیگری نمی‌خواهد.

ترامپ ادعا کرد: من نیز همین احساس را دارم.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این اظهارنظر ترامپ گفت: من پیش‌زمینه کامل این نقل قول‌ها را نمی‌دانم.

در عین حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو با خورخه آریزا وزیر خارجه ونزوئلا دیدار کرده و با سیاست‌های واشنگتن مخالفت کرد.

لاوروف گفت‌: ما از آمریکایی‌ها و از همه حامیان مخالفان ونزوئلا می‌خواهیم تا از برنامه‌های غیرمسئولانه خود دست برداشته و صرفاً در چارچوب حدود قوانین بین‌الملل عمل کنند.

در عین حال خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که به دنبال کودتا و به راه انداختن قیام مسلحانه علیه دولت نیکولاس مادورو است، در مصاحبه با واشنگتن پست ادعا کرد: «شاید ما همچنان نیاز به سربازان بیشتر داریم و نیاز داریم که تعداد بیشتری از مقام‌های حکومت ونزوئلا از این قیام حمایت کنند و از قانون اساسی پشتیبانی کنند. من فکر می‌کنم که در این مقطع متغیرها مشخص هستند.»

از سوی دیگر کابلو گفت: دفتر دادستانی ونزوئلا پرونده‌ای را افتتاح کرده و تمامی درخواست‌ها برای لغو مصونیت پارلمانی این قانونگذاران به مجمع مؤسسان تحویل داده می‌شود و ما مطمئناً شروع به لغو مصونیت پارلمانی همه کسانی که در این اقدام مشارکت داشتند، خواهیم کرد.

پامپئو با این حال اظهار کرد که مخالفان در ونزوئلا «مسیری پردست‌انداز دارند و ممکن است دو هفته، چهارهفته حذف مادورو از قدرت طول بکشد».

او ادعا کرد: البته مادورو نمی‌تواند احساس خوبی داشته باشد. او فعلاً حاکم است، اما نمی‌تواند کشور را اداره کند. او کسی است که نمی‌تواند بخشی از آینده ونزوئلا باشد.

این صحبت‌های پامپئو در حالی مطرح شدند که رئیس جمهور ونزوئلا در یک مانور نظامی به همراه ولادیمیر پادرینو وزیر دفاع دولت‌اش حضور پیدا کرد؛ کسی که اخیراً از سوی مقام‌های آمریکایی به عنوان یکی از مقام‌های دست‌اندرکار برای اجرای کودتا علیه مادورو معرفی شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha