• سه‌شنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۵:۰۳
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 98021608725
  • خبرنگار : 71638

ناهماهنگی سیاست‌گذاران حلقه مفقوده ورزش همگانی

ناهماهنگی سیاست‌گذاران حلقه مفقوده ورزش همگانی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: هماهنگی بین نهادهای سیاست‌گذار، مجری و پشتیبان در زمینه توسعه ورزش های عمومی و همگانی وجود ندارد و این موجب شده که اقدامات انجام شده کافی نباشد.

محمد جوادی پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فعالیت‌های صورت گرفته برای علاقه مند کردن مردم به ورزش گفت: فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی در راستای افزایش علاقه مندی مردم به ورزش توسط سازمان‌ها و نهادهای دولتی و همچنین به وسیله فدراسیون‌ها، باشگاه‌های و هیئت‌های ورزشی در چند دهه گذشته انجام شده که از این نظر قابل قبول است. مهم‌ترین اتفاقی که در این زمینه صورت گرفته افزایش آگاهی و دانش عمومی در مورد ورزش و در نتیجه افزایش علاقه‌مندی به این حوزه است و آثار آن را می‌توان در برنامه‌های روزانه مردم مشاهده کرد، چه حضور در برنامه‌های ورزشی و ورزش کردن و چه اظهارنظرهای مناسب در زمینه ورزش.

او با مقایسه توسعه یافتگی ورزش در ایران و سایر کشورها و میزان مشارکت مردم در برنامه‌های ورزشی اشاره کرد: باید در زمینه نهادینه کردن ورزش در جامعه و افزایش مشارکت آنها به برنامه‌های ورزشی اقدامات جدی‌تری را به اجرا گذاشت. مهم‌ترین آسیب برنامه‌های اجرا شده این است که توسعه یافتگی در ورزش ایران متناسب با برنامه نبوده و هماهنگی لازم بین نهادهای ورزشی در زمینه استقرار و نهادینه شدن ورزش در بین اقشار جامعه صورت نگرفته است. هماهنگی بین نهادهای سیاست‌گذار، مجری و پشتیبان در زمینه توسعه برنامه‌های ورزش‌های عمومی و همگانی نیست و این موجب شده که اقدامات انجام شده کافی نباشد.

او در پاسخ به اینکه آیا توسعه ورزش یک امر فرا سازمانی است، گفت: با توجه به گستردگی ورزش در جامعه و کارکردهای مختلفی که این پدیده در جامعه دارد، بنابراین نهادهای مختلفی در این زمینه سهم دارند، وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی کلان و نظارت بر توسعه برنامه‌های ورزشی در سطح کشور و ایجاد هماهنگی بین نهادهای دولتی و غیر دولتی اساساً از وظایف حاکمیتی است که در اختیار وزارت ورزش است. فدراسیون ورزش‌های همگانی مجری برنامه‌های ورزش در سطح کشور است. همه نهادهای دولتی و غیردولتی نیز در زمینه توسعه و گسترش ورزش در جامعه وظیفه دارند. پس این موضوع را می‌توان فراسازمانی ارزیابی کرد.

این استاد دانشگاه، آموزش و پرورش را به عنوان یکی از نهادهای آموزشی اثرگذار در جامعه در زمینه ورزش در بخش فرهنگ سازی و آموزش دانش آموزان می‌داند، او در این‌باره تاکید کرد: وظیفه ورزش مدارس دقیقاً به همین معناست که دانش آموزان همراه با افزایش آگاهی و شناخت علمی نگرش مثبتی به ورزش داشته باشند و در سبک زندگی آنها ورزش به عنوان یک امر ثابت نهادینه شود. درس ورزش در مدارس باید موضوع فرهنگ سازی ورزشی را به عنوان یک هدف مهم دنبال کند.

جوادی پور درباره راهکارهایی برای ترغیب مردم به ورزش گفت: می‌توان یک برنامه جامعه بلندمدت برای توسعه ورزش عمومی در جامعه برنامه‌ریزی کرد که این برنامه باید از همه ظرفیت‌های ملی در جامعه بهره گیرد و با نگاه و افقی روشن نسبت به آینده فاصله بین ورزش ایران را با کشورهای توسعه یافته کاهش دهد و برنامه جامع ورزش همگانی در ایران باید بتواند مشارکت مردم در ورزش عمومی را افزایش دهد.

همچنین او افزود: فعالیت‌هایی اعم از تقسیم کار ملی در ورزش عمومی و همگانی در ایران، هماهنگی بین نهادهای دولتی و غیردولتی در خصوص ورزش همگانی، تجهیز و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری ورزش در جامعه، نظارت بر توسعه ورزش در جامعه توسط سازمان‌های حاکمیتی و فرهنگ سازی ورزش توسط نهادهای آموزشی و رسانه‌ها و افزایش آگاهی و شناخت مردم از ورزش و یا افزایش سواد حرکتی مردم می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha