• چهارشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98021809664
  • خبرنگار : 71132

رحیمی جهان‌آبادی:

نیازمند اجماع ملی در داخل در مورد ضرب‌الاجل ۶٠ روزه برجام هستیم

نیازمند اجماع ملی در داخل در مورد ضرب‌الاجل ۶٠ روزه برجام هستیم

رئیس کمیته حقوق بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ایجاد اجماع در داخل، دوری از تنش نظامی و آماده شدن برای گفتگو و مذاکره با طرف های غربی را سه گام مهم ایران بعد از ضرب‌الاجل ۶٠ روزه در مورد برجام دانست.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرب الاجل ۶۰ روزه ایران در مورد برجام گفت: قرارداد برجام مجموعه ای از حقوق و تکالیف برای طرف‌های این قرارداد بوده که بعد از اقدامات آمریکا نه تنها آنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه آشکارا حقوق ایران را نقض کردند و اروپایی‌ها هم نتوانستند به نحو مطلوب از حقوق ایران دفاع کنند.

وی افزود: وقتی ایران نتواند به حقوق خود دست یابد طبیعی است که تعهدات را کاهش می‌دهد. در فرجه زمانی ۶۰ روزه یا طرفهای برجام توانایی دفاع از حقوق ایران و احقاق حقوق را دارند یا خیر. بستگی دارد اروپایی‌ها این اعتقاد را دارند و می‌خواهند از آمریکا پیروی ‌کنند یا نه. البته کار اروپایی ها کار راحتی نیست؛ آنها باید بین تحریم‌های آمریکا و ادامه این روند که باعث می‌شود در قبال آمریکا دچار چالش شوند یکی را انتخاب کنند، در واقع آمریکا هزینه کار را برای اروپا افزایش داده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس در ادامه تصریح کرد: اروپایی‌ها از طرفی می‌خواهند تنش در منطقه را حل و فصل کنند و از طرفی ضرر و زیان وسیع تحریم ها شامل حال آنها می شود. از سوی دیگر این تنها روند ممکن برای ایران بوده است اگر نهایت طرف‌ها به تعهدات خود عمل نکردند ایران از برجام خارج خواهد شد.

رحیمی جهان آبادی ضرب الاجل ۶۰ روزه ایران را یک روند منطقی و تنها گزینه ممکن توصیف کرد و گفت: ما در این زمینه نیازمند اجماع ملی هستیم، بخش های متفاوت حاکمیت در این باره می‌تواند فشارها را بر ایران بیشتر کند بنابراین باید در این باره اجماع ایجاد شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه گام مهمی که ایران باید بردارد یکی ایجاد اجماع وسیع و فراگیر بین تمامی بخش های حاکمیت است؛ زیرا اثرگذاری آن بسیار بیشتر از سیاست های متشتت خواهد بود، گام دوم دوری از تنش نظامی و گام سوم آماده شدن برای گفتگو و مذاکره با طرف های غربی است.

وی در پایان تاکید کرد: روندی که از سوی ایران و آمریکا شروع شده نهایتا می‌تواند به مذاکره ختم شود تا طرف‌ها حرف‌های جدیدی بزنند. البته باید توجه داشته باشیم آمریکا بدش نمی آید این روند را به سمت تنش ببرد، اما ما باید از تنش نظامی دوری کنیم و اجازه آن را ندهیم زیرا آثار و تبعات سنگینی برای منطقه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha