• چهارشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 98021809822
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۸ اردیبهشت بخوانید؛

حمایت همه جانبه و واکنش های جهانی درباره اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی و...

حمایت همه جانبه و واکنش های جهانی درباره اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی و...

توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین از امروز، تسلیم نامه رییس‌جمهور به سفرای کشورهای عضو برجام و ارسال نامه ظریف به موگرینی، ۶۰ روز مهلت به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات‌شان، واکنش پامپئو به تغییرات قریب‌الوقوع رویکرد ایران در قبال برجام، تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان پزشکی قانونی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه، هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیات دولت گفت: دشمنان ایران یعنی تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه از آغاز با توافق برجام مخالف بودند. روحانی با بیان اینکه طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی از طرف من امروز ۵ نامه به سران ۵ کشور باقیمانده در برجام ارسال شد، خاطر نشان کرد: در این نامه‌ها به طرف مقابل اعلام کردیم که ما یک سال به توصیه‌های شما عمل کردیم و صبر ما یک صبر استراتژیک بود. ما یک سال حوصله و صبر کردیم و به تعهدات خود عمل کردیم، اما از امروز فروش مواد غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کنیم.

صبح امروز (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به ایشان تسلیم شد. همچنین طی نامه دیگری که امروز صبح توسط وزیر امور خارجه کشورمان برای خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال گردید جزئیات اقدامات ایران به اطلاع ایشان به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

خلاصه پیام ایران درباره خروج آمریکا از برجام از نظر «آشنا»

یک تحلیلگر مسائل بین الملل:اجازه ندهیم ترامپ در اجرای سیاست‌هایش موفق شود

بیانیه مهم شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشورهای عضو برجام

شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند. در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است.

*در همین رابطه علاء‌الدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «عدم توجه اروپایی‌ها به ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به ضرر آنها تمام خواهد شد» گفت: تصمیم شورای عالی امنیت ملی معقول و منطقی است، انتظار اروپایی‌ها هم برای عمل ما به تعهدات‌مان بی‌جاست.

*رحیمی جهان‌آبادی: نیازمند اجماع ملی در داخل در مورد ضرب‌الاجل ۶٠ روزه برجام هستیم

*سیدمصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اقداماتی که دولت ایران در مقابله با بدعهدی آمریکا و خروج از برجام انجام داده است را باید آمریکا جدی بگیرد و ما را در احقاق حقمان درک کند.

*همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: پیام جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز بود نتیجه آن است که تا دو ماه آینده عملا اعضای باقی‌مانده برجام دعوت به مذاکره با ایران شده‌اند. بعد از دوماه ممکن است دو اتفاق بیفتد. ایران با این کار صلح‌آمیز توپ را در زمین اروپایی‌ها انداخته است.

*بلومبرگ: ایران تعهدات خود در توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد

*محمدرضا تابش: ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران تصمیمی مقتدرانه و در جهت تامین منافع ملی است

*وزیر دفاع فرانسه: هیچ چیز بدتر از خروج ایران از برجام نیست/ اروپا خواهان حفظ برجام است

*محمد مهدی برومندی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز  بیانیه شورای عالی امنیت ملی را مورد حمایت مجلس خواند و با بیان اینکه صبر جمهوری اسلامی ایران آستانه‌ای دارد افزود: مردم از وضعیت موجود ناراضی و معترض هستند به همین دلیل اقدام شورای عالی امنیت ملی مثبت و مورد حمایت و تاکید مجلس و نمایندگان و مردم خواهد بود.

*یک کارشناس مسائل بین‌المل:اروپا می‌تواند در ۶۰ روز آینده، ایران و آمریکا را برای حضور در پای میز مذاکره ترغیب کند

*یک عضو هیئت رئیسه مجلس: فشار تندروهای داخلی برای خروج ایران از برجام

*ابراز تاسف لتونی از کاهش سطح تعهدات ایران در قبال برجام

*نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به اقدام اخیر کشورمان در کاهش سطح تعهداتش به برجام، بار دیگر با تکرار یاوه‌گویی‌های خود گفت: به ایران اجاره نمی‌دهیم به سلاح هسته‌ای دست یابد.

*حمایت قاطع ستاد کل نیروهای مسلح از تصمیم دولت برای کاهش تعهدات برجامی ایران

*وزیر امور خارجه اسپانیا نیز با اشاره به تصمیم اخیر ایران برای کاهش تعهدات خود در اجرای برجام گفت: تا آنجا که من می‌دانم این تصمیم ایران در چارچوب برجام است.

*" کاهش تعهدات برجامی ایران " از نگاه رسانه‌های عربی

*نیویورک تایمز: تنش میان ایران و آمریکا وارد مرحله‌ای جدید می‌شود

*وزرات امور خارجه چین در واکنش به این اقدام ایران اعلام کرد که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باید به طور کامل اجرا شود و تمامی اعضای آن مسئولیتی دارند که اطمینان حاصل کنند این کار انجام می‌شود.

*گزارش گاردین از تلاش پمپئو برای عقب کشیدن اروپا از حمایت از برجام

*وزیر امور خارجه روسیه در پی اقدام ایران برای کاهش سطح تعهدات برجامی خود، وضعیت توافق هسته‌ای را غیرقابل قبول خواند و آن را نتیجه سیاست‌های غیرمسئولانه آمریکا دانست که ممکن است باعث از بین رفتن توافق چندجانبه درباره برنامه هسته‌ای ایران شود.

*سخنگوی کرملین: تصمیم ایران نتیجه اقدامات نسنجیده آمریکا است/با شرکای اروپایی‌مان گفت‌وگومی‌کنیم

*عضو کمیته سیاست خارجی دومای روسیه: هنوز برای حفظ توافق هسته‌ای جای امید هست

*ریچارد نفیو، که از او به عنوان طراح تحریم‌های ایران در دولت اوباما یاد می‌شود با انتشار چند پیام توییتری به اقدام متقابل ایران و کاهش سطح تعهدات برجامی کشورمان واکنش نشان داد و گفت: امیدوارم مخالفان برجام اکنون خوشحال باشند؛ اگرچه شک دارم.

*آلمان در واکنش به تصمیم کشورمان برای کاهش تعهدات برجامی‌اش با تاکید بر اینکه برلین خواهان حفظ برجام است، از ایران خواست تا هیچ اقدام تهاجمی انجام ندهد.

*معاون وزیر خارجه انگلیس: در این مرحله در مورد اعمال مجدد تحریم‌ها صحبت نمی‌کنیم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پی بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشور خطاب به کشورهای عضو برجام در صفحه توئیتر خود نوشت که ایران ایران پس از یک سال شکیبایی، اقداماتی را که آمریکا تداوم آن‌ها را غیرممکن ساخته است، متوقف می‌کند. وی با تاکید بر اینکه اقدام ما در چارچوب اصول برجام است، افزود: اتحادیه اروپا و گروه E۳+E۲ روزنه باریکی برای برگرداندن (این وضعیت) دارند.

ظریف که برای دیدار با مقامات روسی به مسکو سفر کرده است در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آخرین اقدام ایالات متحده در روز ۴ مه ۲۰۱۹ در واقع اجرای برجام را غیر ممکن کرده است. وی افزود: امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند.

شب گذشته(سه شنبه شب) مایک پامپئو، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا شبانه و تحت تدابیر امنیتی شدید به عراق سفر کرد. او به خبرنگاران گفت، هدف از این سفر این بوده که به مقام‌های عراقی نشان دهد که آمریکا از استقلال عراق حمایت می‌کند.

همچنین یک رسانه عراقی اعلام کرد که در جریان این سفر غیر منتظره، وزیر خارجه آمریکا و رئیس جمهور عراق در دیداری بر مساله تمدید معافیت های عراق از تحریم های ایران تاکید کردند.

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که برهم صالح، رئیس جمهور عراق در دیدار سه‌شنبه شب با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که شراکت استراتژیک با آمریکا برای کشور عراق مهم است و در عین حال حفظ روابط حسنه با همسایگان عراق را هم برای این کشور بسیار حائز اهمیت خواهند.

پمپئو به خبرنگاران همراهش در این سفر درباره تغییرات ایران در رویکرد خود در قبال برجام گفت: من هم برخی از این گزارش‌ها را خوانده‌ام که نشان می‌دهد آن‌ها تغییراتی ایجاد خواهند کرد.

همچنین محمدمهدی البیاتی، یکی از اعضای ائتلاف الفتح عراق گفت که سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق به منظور درخواست میانجیگری از بغداد بود.

علی لاریجانی هم در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بر اهمیت بازگشایی مرز خسروی و اتصال راه‌آهن کرمانشاه به عراق و سوریه تاکید کرد و گفت: من نیز این موضوع را پیگیری می کنم.

همچنین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده مقابله به هر تهدیدی است، گفت: برای روزآمدسازی تجهیزات و سلاح‌های ارتش جهت مقابله با هر تهدیدی تلاش می‌کنیم.

مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد.

دراین مراسم احمد شجاعی، رئیس سابق سازمان پزشکی قانونی کشور با انتقاد از قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت که در اسلام شایسته گزینی و توانمندی ملاک است.

عباس مسجدی آرانی، رئیس جدید سازمان پزشکی قانونی کشور  نیز بر پیگیری تکریم افراد و تسریع در ارائه خدمات تاکید کرد و گفت: عمده افرادی که به این سازمان مراجعه می‌کنند افراد دردمند هستند و تکریم این افراد و تسریع در ارائه خدمات از ضروریاتی است که باید پیگیری کنیم.

دراین مراسم همچنین حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای با اشاره حضور ناو آمریکایی در منطقه و مباحث مطرح شده پیرامون آن، گفت:با کدام ناو می‌خواهند این مردم را به هراس بیاندازند؟ مردم به این حرف‌ها و تهدیدها توجه نکنند. معاون اول قوه قضائیه در حاشیه همین مراسم در پاسخ به این سوال که اقدامات و همکاری‌ها در راستای کنترل فضای مجازی به کجا رسیده است، گفت: بنده عضو شورای عالی فضای مجازی نیستم اما تا جایی که اطلاع دارم برای مدیریت این فضا تلاش‌هایی می‌شود.  همچنین باید از پیام رسان‌های داخلی بیشتر حمایت می‌شد.

قاضی مسعودی مقام، رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران گفت: «سیدهادی رضوی» و «احسان دلاویز» دو نفر از تسهیلات گیرندگان بانک سرمایه و ۲۹ نفر از مدیران وقت این بانک در این دادگاه محاکمه می‌شوند. وی در این باره اظهار کرد: متهم رضوی بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه دریافت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۰ ۲۰:۲۳

بابا آمریکا هیچ غلطی نمیکند