• پنجشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 98021910217
  • منبع : نمایندگی زنجان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی عنوان کرد

اهمیت آموزش‌های پیش از ازدواج در کاهش نرخ طلاق/بهره‌مندی ۲۰ استان از خدمات سامانه "تصمیم"

مسعودی فرید معاون بهزیستی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی بر لزوم گذراندن آموزش‌های پیش از ازدواج در جهت کاهش نرخ طلاق تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله مسعودی‌فرید شب گذشته در مرکز شیرخوارگاه و نوباوگان شهید ثمین‌تاب بهزیستی زنجان، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: چندین سال است که جلسات مکرر با مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود و چند آسیب توسط ایشان مشخص شده است. در این میان، واقعه طلاق، بخشی از کوه یخ مشکلات داخل خانواده بوده و اصلی‌ترین موضوع برای صیانت از نهاد خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی قبل از تشکیل خانواده است.

وی با تاکید بر اینکه این آموزش‌ها خیلی کمک‌کننده است، ادامه داد: در خصوص کاهش نرخ طلاق، طی چند سال اخیر موفقیت‌های خوبی داشتیم، ولی با هدف آرمانی فاصله داریم و راه‌حل آن، رفتن به سمت اقدامات پیشگیرانه است. در همین راستا، سازمان بهزیستی در زمینه «آموزش‌های پیش از ازدواج» جزو سازمان‌های پیشرو است و هر چقدر هم در این زمینه پیش رویم، کمک کننده است. البته مشارکت خود مردم هم نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی افزود: خانواده‌ها باید به این باور برسند که اقدامات پیشگیرانه در کاهش طلاق خیلی اهمیت دارد و هزینه گذراندن دوره‌های پیش از ازدواج را در سبد سایر هزینه‌های ازدواج فرزندان‌شان بگنجانند. لازمه تحقق این مهم نیز بازاریابی اجتماعی است و همکاری رسانه‌ها نقشی کلیدی دارد.

مسعودی‌فرید با اشاره به راه‌اندازی سامانه تصمیم در استان زنجان، تصریح کرد: خوشبختانه استان زنجان با وجود اینکه نرخ طلاق بالایی نداشت، برای راه‌اندازی این سامانه جزو استان‌های پیشگام بود و مقرر است که علاوه بر مرکز استان، چند شهرستان دیگر نیز از این سامانه برخوردار شوند. در حال حاضر، ۲۰ استان از خدمات سامانه تصمیم بهره‌مند بوده و طی ماه‌های آتی، این سامانه در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی یادآور شد: کارشناسان در قالب سامانه تصمیم، داده‌های مربوط به متقاضیان طلاق را رصد می‌کنند و بررسی‌ها نشان‌دهنده نرخ سازش ۱۵ تا ۲۵ درصدی بین متقاضیان طلاق است؛ به عبارتی، سامانه «تصمیم» باعث می‌شود که کارشناسان در بحرانی‌ترین زمان برای حفظ انسجام خانواده ورود کنند و چنین نرخی از سازش بین مراجعه‌کنندگان می‌تواند آمار خوشحال‌کننده‌ای باشد.

وی تاکید کرد: عوامل متعددی در افزایش نرخ ازدواج نقش دارند و بخش زیادی مربوط به مسائل اقتصادی است؛ ولی اقتصاد نقش اصلی را ایفا نمی‌کند. در کشورهایی مثل سوئد و فرانسه نیز نرخ ازدواج پایین است و این نشان می‌دهد که علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل مهم دیگری هم وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به برخی باورها نسبت به تشکیل خانواده اشاره کرد؛ به عبارتی باید باور افراد نسبت به تشکیل خانواده را تغییر دهیم و این مهم نیاز به هم‌افزایی همه دستگاه‌ها دارد.

مسعودی‌فرید با بیان اینکه باید جایگاه خانواده را ارتقا دهیم، تصریح کرد: سال‌ها پیش، فقر خیلی فراگیرتر از حالا بود، ولی با همه این سختی‌ها ازدواج‌های بسیاری صورت می‌گرفت. از همین رو می‌توان اذعان کرد که تغییر باور نقش بسزایی در تصمیم برای ازدواج دارد. متأسفانه برخی افراد به جای اینکه تصویر خوبی از خانواده نشان دهند، آمارهای گزافی از طلاق ارائه می‌دهند و هدف‌شان فقط جلب مخاطب است. چنین آمارهایی اصلاً پایه و اساس ندارد و وظیفه همگی ما است که پیام‌های مثبتی از ازدواج مخابره کنیم.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های سازمان بهزیستی بر اساس اولویت اجرایی می‌شوند، افزود: مثلاً طرح‌های پیشگیری از طلاق ابتدا در ۱۰ استانی که بالاترین نرخ طلاق را داشتند، کلید خورد و با توجه به اینکه این استان‌ها تمرکز جمعیتی زیادی دارند، با اجرای طرح کاهش طلاق، گویی ۸۰ درصد از جمیعت کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند. طرح‌های سازمان بر اساس نیاز ملی اجرا می‌شود، ولی استان‌ها نیز موظفند که نیازسنجی کنند و مضمون طرح‌ها را به سمت رفع نیازهای خود سوق دهند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان، توجه به مناطق حاشیه‌ای است، گفت: مثلاً طرحی با عنوان یک وعده غذای گرم در مهدهای حاشیه‌ای و روستایی اجرایی شده است و بدون شک این مناطق خدمات خاصی دریافت می‌کنند. اعتقاد نداریم که حاشیه‌نشینی مساوی با آسیب است، ولی این مناطق از خدمات مناسبی برخوردار نیستند و ممکن است زمینه‌ای فراهم شود که افراد ساکن در این مناطق دچار آسیب شوند؛ از همین رو باید تبعیض مثبت قائل شویم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی همچنین با اشاره به اینکه ۳۶۰ پایگاه اورژانس اجتماعی در سطح کشور فعال است و هیچ‌کدام از شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر فاقد پایگاه‌های اورژانس اجتماعی نیستند، افزود: خوشبختانه مردم آگاه‌تر شده‌اند و راه‌اندازی اورژانس اجتماعی جزو مطالبات همگانی است. سال گذشته نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی داشتیم که ۲۰۰ هزار مورد از آن جزو وظایف کاری بهزیستی بود و حدود ۸ درصد از این تماس‌ها، کودک‌آزاری را شامل می‌شد.

وی گفت:  دادستان می‌تواند فردی را که کودک‌آزاری را مشاهده کرده ولی گزارش نداده است، بازخواست کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.