• پنجشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۲۲:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 98021910403
  • منبع : نمایندگی خراسان شمالی

فوت یک شهروند اسفراینی در معدن سرب و روی آلبلاغ و نظر استاندار درباره این معدن

فوت یک شهروند اسفراینی در معدن سرب و روی آلبلاغ و نظر استاندار درباره این معدن
عکس تزیینی است

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اورژانس فورت های پزشکی اسفراین از فوت یک شهروند اسفراینی در معدن سرب و روی آلبلاغ این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبدا، امین کشوری با اشاره به اینکه در ساعت 14:30 دیروز حادثه فروریختن معدن و مصدوم شدن دو شهروند اسفراینی گزارش شد، گفت: یک آمبولانس به محل اعزام و تکنسین ها برای پیگیری مصدوم‌ها پای پیاده به محل رفتند.

وی با اشاره به این‌که برای انتقال مصدومان با هلی کوپتر هلال احمر تماس گرفته شد، افزود: متاسفانه یکی از مصدومان که 38 سال سن داشت در صحنه فوت شد و مصدوم دیگر نیز از محل متواری شد و نیروی اورژانس او را نیافنتد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نسبت به احتمال ریزش حفره های ایجاد شده در معدن سرب و روی اسفراین به علت برداشت های غیر مجاز هشدار داد.

احتمال ریزش حفره‌های ایجاد شده در معدن سرب و روی اسفراین به علت برداشت‌های غیرمجاز

گفتنی است روز گذشته رضا فیروزه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود معدن بسیار خوب سرب و روی در شهرستان اسفراین اظهار کرده بود: این معدن در منطقه حفاظت شده ساری گل قرار دارد، به همین علت سازمان صمت استان نتواسته این معدن را به ثبت برساند و همین امر موجب شده تا برداشت های غیرمجاز زیادی توسط افراد محلی و غیر بومی از آن صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طی بازدیدهای صورت گرفته از این معدن در یکی دو هفته گذشته مشاهده شده که به علت برداشت های غیرمجاز صورت گرفته، حفره‌هایی توسط برداشت کنندگان در کوه‌های این معدن، ایجاد شده که این حفره‌ها بسیار خطرناک هستند و احتمال ریزش آن و مرگ و میر افرادی که در حال برداشت هستند، وجود دارد.

فیروزه با تصریح براین‌که باید هر چه سریع‌تر تکلیف این معدن روشن شود، افزود: اداره کل محیط زیست خراسان شمالی یا باید حفاظت کامل و درست این معدن را عهده دار باشد و یا این‌که پیشنهاد می شود این معدن به سازمان صمت واگذار تا این سازمان آن را به ثبت برساند و به صورت قانونی برای برداشت مجاز و اصولی به بخش خصوصی واگذار کند.

وی در پاسخ به این سوال که واگذاری این معدن از سوی محیط زیست به سازمان صمت امری زمان بر بوده و ممکن است تا آن زمان، دیگر چیزی از معدن باقی نماند و یا اینکه اتفاق ناگواری رخ دهد؟ اظهار کرد: تا آن زمان محیط زیست می تواند با محافظت و کنترل صحیح، جلوی برداشت‌های غیرمجاز را بگیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در حقیقت مبادی خروجی مواد معدنی این معدن مشخص شده و حفاظت از این معدن و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز قابل کنترل است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این معدن تحت کنترل اداره کل محیط زیست است، اگر اتفاق ناگواری(همچون مسمومیت برداشت کنندگان و یا ریزش حفره‌ها و مرگ و میر افراد) در آن جا رخ دهد، سازمان صمت استان هیچ مسئولیتی را قبول نخواهد کرد

واگذاری معدن سرب و روی اسفراین به شرکت تعاونی عمران راهبردی اصلی است

استاندار خراسان شمالی گفت: جلسه‌ای در تهران برای اخذ مجوزهای لازم به منظور واگذاری معدن سرب و روی اسفراین به شرکت تعاونی عمران این شهرستان که سهام دار آن خود مردم هستند، را داشته ایم و راهبردی اصلی ما برای این معدن است.

به گزارش ایسنا، محمدعلی شجاعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که بالاخره برداشت‌های غیرمجاز در این معدن موجب گرفتن جان یکی از برداشت کنندگان غیرمجاز و مصدوم شدن فرد دیگری شد، افزود: از سوی نماینده مردم این شهرستان پیگیری‌ها برای سامان یافتن این معدن در حال انجام بود و است.

وی ادامه داد: بسیار پیگیر بودیم که کار به اتفاق افتادن این حادثه ناگوار نیفتد.

شجاعی اظهار کرد: از فرمانداری و شورای تأمین درخواست داشتیم تا ورود به این قضیه به منظور جلوگیری از برداشت غیر مجاز داشته باشند.

ولی الله حیاتی معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان شمالی در ادامه گفت: روز شنبه از سوی سازمان محیط زیست و وزارت صمت کارشناسانی به منظور پیگیری در این خصوص به این استان سفر خواهند کرد.

گفتنی است پیش از آن معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وجود معدنی در منطقه حفاظت شده ساری گل در شهرستان اسفراین اظهار کرده بود: ماده معدنی موجود در این معدن سرب و روی است اما از آنجایی‌که در منطقه حفاظت شده واقع شده است نمی‌توان آن را به اشخاص واگذار کرد.

رضا زاده افزود: همین امر سبب شده تا اشخاص به صورت غیرمجاز برداشت ماده معدنی را داشته باشند و مواد معدنی را با چهارپایانی مانند الاغ و کوله پشتی حمل کنند.

وی ادامه داد: مواد معدنی برداشت شده به روستاهای نزدیک این معدن (پرکانلو و برسطو) دپو می‌شود و زمانی که مقدار آن به اندازه یک کامیون می‌رسد به کارخانه‌ای در زنجان حمل می‌شود. در حقیقت افرادی هستند که افراد بومی منطقه را به کار می‌گیرند و مبالغ ناچیزی را برای برداشت این مواد معدنی به آنها پرداخت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جلوی برداشت غیرمجاز از این معدن از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گرفته نشده است؟ تصریح کرد: حفظ این معدن بر عهده محیط زیست است و این اداره کل تمام امکانات از جمله محیط بان و … را در اختیار دارد و باید از برداشت‌های غیر مجاز این معدن جلوگیری کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: از سوی دیگر این سازمان با اداره کل محیط زیست بارها مکاتبه کرده تا این منطقه را از منطقه حفاظت شده آزاد کند تا بتواند آن را در قالب مزایده به شخص حقیقی و یا حقوقی واگذار کند که در این صورت بتوان از برداشت‌های غیر مجاز آن جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون دست در این معدن زیادتر شده و افراد بیشتری برای برداشت غیرمجاز این ماده معدنی در این منطقه حضور پیدا کرده‌اند.

علی اصغر مطهری، مدیر کل محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرده بود: طبق ماده ۱۹ قانون معادن، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید علیه هر گونه برداشت غیرمجاز ماده معدنی در معادن در هر منطقه‌ای اعلام جرم کند.

وی افزود: هم اکنون تعدادی از افراد در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و با دادن پول به افراد محلی و روستایی آنها را راغب به برداشت غیر مجاز این ماده معدنی می‌کنند.

مطهری ادامه داد: در همین راستا این اداره کل ۲۰۰ نفر از افراد بومی و محلی که اقدام به برداشت و جابجایی غیر مجاز ماده معدنی روی و سرب را با کوله پشتی و الاغ می‌کردند را دستگیر و تحویل مراجع قضائی داده ایم. علاوه بر آن ۱۰۰ رأس الاغ نیز طی گشت زنی‌های محیط بانان این اداره کل توقیف شده اند.

به گفته این مقام مسئول، هر فرد حدود سه تا چهار کیلوگرم از این مواد معدنی را برداشت و جابجا می‌کنند.

وی تصریح کرد: حتی محیط زیست با شناسایی‌هایی که انجام داده چندین انبار که این مواد معدنی در آن دپو شده بودند را نیز کشف کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید به طور جدی برای برداشت غیر مجاز این ماده معدنی ورود پیدا کند و نیرو در آنجا به کار گیرد اما آنها بیان می‌کنند از آنجایی‌که این معدن به نام شخص حقیقی و یا حقوقی ثبت نشده نمی‌توانند به آن ورود پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که سازمان مذکور اعلام می‌کند که محیط زیست باید این معدن را از منطقه تحت مدیریت خود خارج کند تا بتوان آن را به مزایده گذاشت و سپس به شخص حقیقی و حقوقی واگذار کرد؟ توضیح داد: باید برای اجرای این امر به این اداره کل مکاتبه شود تا به وسیله کارشناسان بررسی‌های لازم به عمل آید، سپس این موضوع در شورای عالی محیط زیست در تهران مورد بررسی قرار گیرد و در صورت موافقت، مصوبه آزادسازی ارسال می‌شود که به طور کلی پروسه‌ای زمان بر است.

رضا فیروزه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان شمالی نسبت به احتمال ریزش حفره‌های ایجاد شده در معدن سرب و روی اسفراین به علت برداشت‌های غیر مجاز هشدار داد.

وی با اشاره به وجود معدن بسیار خوب سرب و روی در شهرستان اسفراین گفت: این معدن در منطقه حفاظت شده ساری گل قرار دارد، به همین علت سازمان صمت استان نتواسته این معدن را به ثبت برساند و همین امر موجب شده تا برداشت‌های غیرمجاز زیادی توسط افراد محلی و غیر بومی از آن صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طی بازدیدهای صورت گرفته از این معدن در یکی دو هفته گذشته مشاهده شده که به علت برداشت‌های غیرمجاز صورت گرفته، حفره‌هایی توسط برداشت کنندگان در کوه‌های این معدن، ایجاد شده که این حفره‌ها بسیار خطرناک هستند و احتمال ریزش آن و مرگ و میر افرادی که در حال برداشت هستند، وجود دارد.

فیروزه با تصریح به اینکه باید هر چه سریع‌تر تکلیف این معدن روشن شود، افزود: اداره کل محیط زیست خراسان شمالی یا باید حفاظت کامل و درست این معدن را عهده دار باشد و یا اینکه پیشنهاد می‌شود این معدن به سازمان صمت واگذار تا این سازمان آن را به ثبت برساند و به صورت قانونی برای برداشت مجاز و اصولی به بخش خصوصی واگذار کند.

وی در پاسخ به این سوال که واگذاری این معدن از سوی محیط زیست به سازمان صمت امری زمان بر بوده و ممکن است تا آن زمان، دیگر چیزی از معدن باقی نماند و یا اینکه اتفاق ناگواری رخ دهد؟ اظهار کرد: تا آن زمان محیط زیست می‌تواند با محافظت و کنترل صحیح، جلوی برداشت‌های غیرمجاز را بگیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در حقیقت مبادی خروجی مواد معدنی این معدن مشخص شده و حفاظت از این معدن و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز قابل کنترل است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه این معدن تحت کنترل اداره کل محیط زیست است و اگر اتفاق ناگواری (همچون مسمومیت برداشت کنندگان و یا ریزش حفره‌های و مرگ و میر افراد) در آن جا رخ دهد، سازمان صمت استان هیچ مسئولیتی را قبول نخواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha