• شنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98022111042
  • خبرنگار : 30054

حذف ترشیجات از سفره، بدترین عادت غذایی

حذف ترشیجات از سفره، بدترین عادت غذایی

در گذشته از سرکه به‌عنوان داروی خانگی یاد می‌شد که حذف از سفره غذایی روزانه یکی از بدترین عادات هست.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام فروشگاه خوان باجی، نگهداری مواد غذایی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در زمان‌های قدیم که یخچال‌های کنونی وجود نداشت، بود که از انواع روش‌ها مانند ترشی، مربا، نمک زنی، دودی کردن و … برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شده است. هر یک از این روش‌ها مزایا، معایب و مدل ماندگاری متفاوتی داشتند ولیکن ترشی‌ها علاوه بر خاصیت ماندگاری بیشتر محصولات و حفظ بیشتر خواص موادغذایی اولیه، خاصیت دارویی نیز دارند. این موضوع به این دلیل هست که ماده اصلی ترشی‌ها، سرکه هست که از آن به‌عنوان داروی خانگی نام برده‌اند.

سرکه‌ها انواع گوناگونی (طعم، میزان ترشی، ماندگاری و…) دارند که عمدتاً از انگور، سیب و انجیر به دست می‌آیند ولیکن از سرکه سیب و انگور برای تهیه ترشی‌ها استفاده می‌شود. در طب سنتی ایران، سرکه به‌عنوان حمل‌کننده معرفی شده است که حمل‌کننده‌ها به موادی گفته می‌شود که داروهای مصرفی را به دیگر اعضای مورد نیاز بدن می‌رساند. بدین‌جهت سرکه برای بدن بسیار خاصیت دارد. به علت خاصیت بسیار زیاد سرکه توصیه می‌شود که از انواع ترشیجات در کنارغذا استفاده شود.

قدمت ترشی در ایران بسیار زیاد است و ترشی‌های ایرانی، یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین ترشی‌های جهان می‌باشند. از گذشته تاکنون بسیار مرسوم بوده که ترشی‌ها را در منزل تهیه و آماده شود که به همین جهت ترشی‌های ایرانی بسیار متنوع می‌باشند. از بهترین ترشی‌های ایرانی می‌توان به ترشی لیته، ترشی بادمجان، ترشی هفت‌بیجار، ترشی گل‌کلم، سیرترشی، ترشی میوه (سالاد میوه)، سالاد زمستانی، ترشی فلفل و ترشی موسیر نام برد.

اعجاب‌انگیزترین ترشی

از بهترین و پرطرفدارترین ترشی‌ها می‌تواند به سیرترشی اشاره کرد. سیرترشی علاوه بر مزه فوق‌العاده آن، دارای طبعی گرم است و برای بیماری‌های قلبی و فشارخون بسیار مفید است. البته باید توجه داشت که فقط سیرترشی خانگی دارای چنین خاصیتی هست و نوع صنعتی آن علاوه بر آن‌که چنین خاصیتی را ندارد، بلکه موجب آسیب به بدن می‌شود. در نوع صنعتی آن به واسطه جوشاندن سیر در سرکه رنگ آن قهوه‌ای می‌شود و قابل‌مصرف می‌شود. ولی در نوع خانگی آن با گذر زمان سیرترشی به‌عمل‌آمده که بسیار نرم و خوشمزه هست.

قدمت سیرترشی در اثر درمانی آن بسیار مؤثر است. هر چه سیرترشی مدت طولانی‌تری به عمل آمده باشد، دارای خاصیت بیشتر و طعم فوق‌العاده‌تری خواهد بود. بدین‌جهت سیرترشی هفت‌ساله از معروف‌ترین حالات سیرترشی هست که دارای خواص بسیار زیادی هست.

از ظروف پلاستیکی جهت نگهداری ترشی استفاده نکنید

باید توجه داشت که‌ترشی را به‌هیچ‌وجه نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری کرد. ماده اصلی‌ترشی که سرکه هست، خاصیت اسیدی داشته و می‌تواند با ظروف پلاستیکی واکنش شیمیایی نشان دهد؛ بنابراین نبایستی ترشیجات را در ظروف پلاستیکی نگهداری کرد. از بهترین ظروف نگهداری ترشی، می‌توان به ظروف شیشه‌ای اشاره کرد، چرا که شیشه جز مواد خنثی محسوب می‌شود و نمی‌تواند با سرکه خاصیت شیمیایی نشان دهد. همچنین ظروف شیشه‌ای سبب ماندگاری بیشتر انواع ترشیجات می‌شوند. از سوی دیگر، درب فلزی ظروف شیشه‌ای، امکان عبور هوا را کاهش داده و باعث ماندگاری بیشتر ترشی شده و همچنین طعم و خواص مواد ترشی حفظ می‌شود.

در مصرف ترشی اعتدال داشته باشید

همان‌گونه که مصرف بیش از حد هر چیزی می‌تواند سبب آسیب به انسان شود، مصرف بیش از حد ترشی نیز می‌تواند سبب آسیب رساندن به بدن شود. پزشکان متخصص گوارش بر این باورند که خوردن بیش از حد ترشی می‌تواند سبب آسیب رساندن به معده شده و احتمال ابتلاء به سرطان را نیز افزایش دهد. همچنین مصرف بیش از حد از ترشیجات سبب حواس‌پرتی، کندی حافظه و حتی آلزایمر می‌شود؛ بنابراین ترشی مصرف کنید اما به‌اندازه و از روی قاعده!

خوان باجی

ترشی‌های خانگی به نسبت ترشی‌های صنعتی بسیار مرغوب‌تر و دارای خواص درمانی زیادی می‌باشند؛ زیرا ترشی‌های صنعتی که در سال‌های اخیر در بازار نیز به‌وفور پیدا می‌شود، همگی دارای افزودنی‌های غذایی و انواع نگه‌دارنده‌ها، به‌خصوص شیمیایی، می‌باشند که مصرف طولانی‌مدت این‌گونه مواد مضر و نگه‌دارنده و افزودنی در غذا، می‌تواند منجر به ایجاد بیماری سرطان و بسیاری آسیب‌های دیگر و نابودی کبد شود.

با توجه به مضرات این مواد و عدم سهولت تهیه ترشی خانگی در بازار، فروشگاه اینترنتی «خوان باجی» با هدف ارائه تولیدات غذایی خانگی با بالاترین کیفیت و بدون نگه‌دارنده و افزودنی به‌تازگی راه‌اندازی شده که می‌توان انواع مواد غذایی خانگی را از این فروشگاه تهیه کرد. فروشگاه اینترنتی «خوان باجی» به‌صورت اینترنتی راه‌اندازی شده تا تمامی هموطنان ایرانی، از هر نقطه‌ای از کشور بتوانند محصول موردنظر خود را از طریق اینترنت سفارش داده و درب منزل خود تحویل بگیرد.

این فروشگاه انواع ترشیجات محبوب و خوشمزه را به‌صورت کاملاً خانگی تهیه‌کرده و به تمام عزیزان ایرانی عرضه می‌کند. تهیه محصولات فروشگاه اینترنتی «خوان باجی» از طریق سایت یا اپلیکیشن خوان باجی به آدرس www.khanbaji.com امکان‌پذیر هست. این فروشگاه مجوزهای بهداشتی، امنیتی و پرداخت را کسب کرده و اعتماد و اطمینان از خرید را تضمین می‌کند.

انتهای رپرتاژ خبری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha