• یکشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98022211666
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۲ اردیبهشت ماه

گزارش فرمانده سپاه از شرایط منطقه/تصمیمی برای تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی

گزارش فرمانده سپاه از شرایط منطقه/تصمیمی برای تابعیت فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی

گزارش فرمانده سپاه از شرایط منطقه در جلسه غیر علنی، مخالفت مجلس با بررسی با اولویت طرح خط و مشی اداره و نظارت بر صداوسیما، تصویب کلیات لایحه اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی، اعلام وصول طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها و ...از جمله مهمترین اخبار امروز ( یکشنبه) بیست و دوم اردیبهشت ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، بررسی طرح خط و مشی اداره و نظارت بر صداوسیما، انتخاب سه نفر از نمایندگان مجلس به عنوان ناظر در شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم و... در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در جلسه غیر علنی امروز نیز که با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد،  سردار سلامی، فرمانده سپاه گزارشی از برنامه‌های خود در سپاه را به نمایندگان ارائه داد.

در ابتدای جلسه علنی، رئیس مجلس گفت که فرمانده سپاه در جلسه غیر علنی به ارائه تحلیلی از شرایط منطقه‌ای پرداخت و گفت: ما امروز جلسه غیر علنی را با حضور سرلشکر سلامی داشتیم بعد از این که ایشان مسئولیت فرماندهی سپاه را بر عهده گرفت این جلسه برای آشنایی با ایشان و دیدگاه‌هایشان برای مسائل آینده سپاه و تقویت آن خصوصاً استفاده از بدنه وسیع بسیج برای بهبود شرایط داخلی کشور و همچنین تحلیلی از شرایط منطقه بود. لاریجانی همچنین  درگذشت مادر سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس هم با اشاره به حضور فرمانده سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس گفت که رفت و آمد آمریکایی ها در منطقه چیز جدیدی نیست و همیشه بوده است.

در همین رابطه حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به اینکه ما امروز در جلسه غیر علنی با حضور فرمانده سپاه و معاونانش حضور داشتیم که بحث‌های جدی شد، تاکید کرد:جنگی رخ نخواهد داد و آمریکایی‌ها می‌دانند در هیچ جنگی به این حد گرفتار فضای جنگی توأم با شکست نخواهند شد. به همین دلیل جنگ نمی‌شود چون راهبرد آمریکا جنگ نیست و کسی هم به آقای ترامپ زنگ نخواهد زد و در نهایت آمریکایی‌ها مجبور می‌شوند که جدی‌تر موضوع مذاکره با ایران را مطرح کنند.

علی مطهری هم با تاکید بر این که اکنون زمان مناسبی برای مذاکره نیست بیان‌ کرد: امروز حرف ترامپ معامله است و قصد دارد ایران را به پای میز مذاکره بکشاند تا از آن به عنوان یک برگ برنده در انتخابات آینده استفاده کند. اکنون مذاکره به معنای ضعف و ذلت است که به نفع آمریکاست.

ناطقین امروز مجلس

مطهری: تصمیم شورای عالی امنیت ملی درباره برجام شجاعانه و مدبرانه بود

رحیمی: گسترش نفوذ جمهوری اسلامی پروژه یکجانبه‌گرایی آمریکا در سیاست را با چالش جدی روبرو کرد

مطالبات درازهی از ۷ وزیر

کواکبیان: مردم ایران به هر گونه تجاوز بیگانگان پاسخ پشیمان کننده‌ای خواهند داد

نماینده نهاوند خواستار گزارش عملکرد ارز کالاهای اساسی به مجلس شد

***

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول چند طرح و لایحه به صورت عادی خبر داد که طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها یکی از آنهاست.

در ادامه جلسه علنی امروز، نمایندگان مجلس کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را با ۱۸۸ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی تصویب کردند.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس جمهور نیز در این جلسه با بیان این که اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی یک نیاز جدی است که نباید در آن تردیدی داشت، گفت که اعطای تابعیت از طریق پدر بر اساس یک الگوی قدیمی است که همچنان اجرا می‌شود.

فاطمه حسینی هم با اشاره به تصویب لایحه ⁧اعطای تابعیت⁩ به فرزندان حاصل از ⁧ مادر ایرانی⁩ گفت: این اقدام در راستای به رسمیت شناختن یکی از حقوق حقه ⁧زنان⁩ ایرانی است.

نظرات موافقان و مخالفان لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را نیز میتوانید اینجا بخوانید.

امروز، نمایندگان اولویت بررسی طرح خط و مشی اداره و نظارت بر صداوسیما را در دستور کار داشتند و در نهایت از ۲۲۷ نفر نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی اولویت بررسی این طرح با ۱۱۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع رد شد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از تصویب کلیات طرح تشکیل استان اصفهان شمالی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

سیدحسین نقوی حسینی هم در توضیح جلسه امروز فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: طبق توضیحات وزیر، همسایگان در اولویت اول صادرات تجاری هستند و خط قرمز در صادرات حفظ و تامین کالاهای اساسی و مصرفی مردم است و در این زمینه کوتاه نمی آییم. مردم مطمئن باشند کالاهای مصرفی و اساسی آنها را تامین می کنیم.

همچنین مهرداد لاهوتی با اشاره به جلسه فراکسیون مستقلین با حضور وزیر بهداشت گفت که آقای نمکی در این جلسه در مورد وضعیت دارو گفت که در حال حاضر تنها در ۱۸ قلم دارو با محدودیت روبرو هستیم ولی داروهایی که در داخل تولید می‌شوند را اجازه واردات نمی‌دهیم. قبلاً این اجازه داده می‌شد.

علی نجفی خوشرودی نیز گفت: در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، وزیر خارجه توضیح داد که از مدتها قبل از خروج آمریکا از برجام مکاتباتی با سایر طرف‌ها در خصوص نقض تعهدات از سوی آمریکا صورت گرفته است.

همچنین نورمحمد تربتی‌نژاد با تشریح جلسه  کمیسیون کشاورزی مجلس از طرح بازدید اعضای کمیسیون از پروژه‌های آبخیزداری جهت حمایت و نظارت بیشتر کمیسیون خبر داد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به جلسه امروز کمیسیون متبوع خود بیان کرد: قرار شد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره ادغام دانشگاه علوم پزشکی در وزارت علوم بررسی و فعالیت پژوهشی انجام دهد و طرح مناسب آن را تهیه کند.

همچنین نایب رریس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه در جلسه امروز موضوع ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص وکلای مورد تایید قوه قضاییه در جرائم امنیتی اصلاح شد، اظهار کرد: این اصلاح در هفته گذشته قطعیت پیدا نکرده بود و رای آن استمزاجی بود.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

کاظم‌زاده: گشایش مرز دهلران موجب ارتقاء تبادلات اقتصادی میان ایران و عراق می‌شود

سلیمی: ۸۰۰ هزار تن مازاد واردات برنج داریم

میرزایی نیکو تاکید کرد: لزوم همصدایی دلسوزان نظام در شرایط کنونی برای دفاع از اقتدار مردم

انتقاد محمود صادقی از توقیف نشریه صدا

***

نمایندگان مجلس سه عضو ناظر پارلمان در شورای عالی پیشگیری از پولشویی را انتخاب کردند و از مجموع ۱۷۶ رأی مأخوذه قاسم میرزایی نیکو از کمیسیون امور داخلی و شوراها با ۹۵ رأی، شهاب نادری از کمیسوین اقتصادی با ۹۲ رأی و حسین رضازاده از کمیسیون قضائی و حقوقی با ۹۱ رأی به عنوان ناظر مجلس در این شورا انتخاب شدند.

در پایان نیز یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مشروح تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha