• سه‌شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 98022412580
  • خبرنگار : 71429

نماینده دادستان:

سید هادی رضوی ۱۰۷ میلیارد تومان صرف عیش و نوش کرده است/ رضوی: داماد شریعتمداری‌ام نه نتانیاهو

سید هادی رضوی ۱۰۷ میلیارد تومان صرف عیش و نوش کرده است/ رضوی: داماد شریعتمداری‌ام نه نتانیاهو

نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سید هادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه، گفت: متهم سید هادی رضوی از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه بدون تودیع وثیقه در حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج و صرف عیش و نوش، سفرهای خارجی، خودروهای لوکس و ملک کرده است.

به گزارش ایسنا، قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه رسیدگی به اتهامات تعدادی از متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: در این دادگاه به اتهامات ۲۱ نفر از ارکان اعتباری بانک سرمایه و ۸ نفر از مدیران این بانک رسیدگی می‌شود.

مسعودی مقام افزود: در رابطه با بانک سرمایه چون بحث مشارکت در اخلال اقتصادی مطرح است، ابتدا کیفرخواست‌های ارسالی را رسیدگی می‌کنیم.

رأی حسین هدایتی تا چند روز دیگر اعلام می‌شود


وی افزود: در رابطه با سه نفر از اعضای هیأت مدیره بانک سرمایه آقایان بخشایش و توسلی و کاظمی رأی صادر شده است. رأی حسین هدایتی هم صادر شده که تا چند روز دیگر اعلام می‌شود.

قاضی مسعودی با اشاره به اتهامات محمد هادی رضوی گفت: نماینده دادستان ابتدا اتهامات هادی رضوی و احسان دلاویز و سپس اتهامات ۸ نفر از مدیران این بانک را قرائت می‌کند.

قاضی مسعودی مقام در ادامه از متهمان خواست تا از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کنند و گفت: بیان سوابق و خوش‌نامی‌ها در رسیدگی ما بی‌تأثیر است و سعی شود دفاعیات حقوقی باشد.


در ادامه رئیس شعبه سوم دادگاه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی اظهار کرد: آقای نماینده دادستان تهران کیفرخواست آقای سید هادی رضوی و احسان دلاویز را قرائت فرمائید، با توجه به اینکه متهمان اتهامات دیگری نیز دارند که در صلاحیت این دادگاه نیست.


قهرمانی نماینده دادستان با حضور در جایگاه در قرائت کیفرخواست، گفت: کیفرخواست پرونده ناظر بر اتهامات منتسب بر سید محمد هادی رضوی و احسان دلاویز مرتبط با فساد بانک سرمایه قرائت می‌شود. بانک سرمایه به عنوان ششمین بانک خصوصی ایران با مجوز بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان و گروه ریخته‌گران دو گروه عمده سرمایه‌دار این بانک هستند که دو گروه مزبور خسارات جبران ناپذیری را به بانک و سپرده گذاران تحمیل کرده‌اند و در برخی موارد مدیرانی از سوی دو گروه مزبور انتخاب شدند که توسط بانک مرکزی رد صلاحیت شده‌اند که سبب ارائه تسهیلات به افراد خاص شده است.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: یکی از دریافت کنندگان تسهیلات از بانک سرمایه آقای سید محمد هادی رضوی است که موفق شده از طریق شرکت‌های آینده‌سازان و ره‌پویان کوثر ۶۰ و ۲۰ میلیارد تومان به نام شرکت‌های فوق و بدون تودیع وثیقه تسهیلات دریافت کند و از طریق شرکت شایگان تجارت آتیه با ۳ فقره ضمانت‌نامه ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدون اعتبارسنجی و تودیع وثیقه دریافت کند و اقدام به خرید گوشت و مرغ از شرکت پشتیبانی دام استان تهران کرده و سپس در بازار به فروش رسانده و بانک مذکور را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی افزود: همچنین سید محمد هادی رضوی اقدام به خرید چندین ملک در نقاط مرغوب تهران کرده است که ملک موسوم به صبا را در خیابان اندرزگو به مبلغ ۱۹ میلیارد تومان خریداری کرده است و در اسفندماه سال ۹۴ قصد داشته تا از طریق گران‌نمایی به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان بدهی خود را به بانک سرمایه تسویه کند و در این خصوص از شخصی به نام محسن پارسائیان کمک می‌خواهد و کارشناسان فوق پیرو تبانی به میزانی بیش از ۴ برابر ارزش واقعی ملک یعنی ۱۲۵ میلیارد تومان ارزیابی می‌کنند در حالیکه چند ماه پیش از ارزیابی از قبال تسهیلات بانک سرمایه این ملک را خریداری کرده بود و برای خوش خدمتی محسن پارسائیان ۳۰۰ میلیون تومان پاداش پرداخت کرده است.

وی تصریح کرد: متهم سید هادی رضوی ۱۲۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار بوده و از طریق گران‌نمایی ملک مذکور به مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان از بانک سرمایه ۵ میلیارد تومان طلبکار شده و چندین چک بابت طلب خود از بانک سرمایه دریافت و بابت طلب خود به شهرداری ارائه کرده است.

قهرمانی گفت: متهم سید هادی رضوی از طریق شرکت آینده سازان ۳ فقره ضمانت‌نامه به میزان ۶۰ میلیارد تومان، ره‌پویان کوثر یک فقره ضمانت‌نامه به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان، شایگان تجارت آتیه ۳ فقره ضمانت‌نامه به مبلغ ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و مجموعاً با توجه به مراتب فوق ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از بانک سرمایه تسهیلات و ضمانت‌نامه دریافت کرده است.

نماینده دادستان اظهار کرد: در خصوص ملک صبا در خیابان اندرزگو که اقدام به تهاتر کرده است این ملک حسب ارجاع بازپرس ناحیه ۳۶ تهران به مبلغ ۷۱ میلیارد تومان ارزیابی شده و هیأت کارشناسی سازمان بازرسی و کمیته تحقیق و تفحص مجلس ملک را به ۲۶ میلیارد و ۳۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده‌اند.

سید هادی رضوی ۱۰۷ میلیارد تومان صرف عیش و نوش کرده است

وی افزود: متهم سید هادی رضوی از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه بدون تودیع وثیقه در حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج و صرف عیش و نوش، سفرهای خارجی، خودروهای لوکس و ملک کرده است.

قهرمانی در ادامه به تشریح مشخصات و عناوین اتهامی متهمان پرداخت و گفت: متهم سید محمد هادی رضوی متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آزاد با قرار وثیقه است که اتهامات دیگری دارند که در دادگاه صالح رسیدگی خواهد شد.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم احسان دلاویز آزاد با تودیع وثیقه است که متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۲ میلیارد تومان است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم دیگر احسان دلاویز از دوستان سیدهادی رضوی و امامی بوده است که نفوذ قابل توجهی داشته است. سید محمدهادی رضوی برای افزایش خط اعتباری اقدام به پرداخت ۲ میلیارد تومان به آقای دلاویز کرده است که نظر به نقش مؤثر متهم، انتساب معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی، معاونت در تحصیل مال نامشروع و خیانت در امانت برای او محرز و مسلم است.

نماینده دادستان در تشریح برخی ادله انتسابی به مواردی همچون جوابیه بانک مرکزی، جوابیه اداره بررسی‌ها و سیاست بانک مرکزی مستندات ناظر بر پرداخت تسهیلات، گزارش مرکز عملیات پلیس آگاهی کشور، اظهارات سید محمدهادی رضوی در بازپرسی و رونوشت ضمانت نامه‌های فروش گوشت، اظهارات خانم شریف کاظمی، مستندات تصویب و پرداخت تسهیلات، گزارش سازمان بازرسی کشور، رونوشت سند ملک اندرزگو و اظهارات آقای احسان دلاویز در بازپرسی، استعلام اداره حقوقی قوه قضائیه در خصوص وصف کیفری و غیره اشاره کرد.

وی افزود: نظر به مراتب فوق و مستندات قانونی، انتساب اتهامات فوق به نامبردگان محرز و مسلم است و تعیین مجازات قانونی مورد استدعا است. همچنین جرایم ذکر شده در محدوده قضائی شهر تهران ارتکاب یافته است.

نماینده دادستان بیان کرد: آقای سید محمدهادی رضوی سه فقره ضمانت نامه از بانک سرمایه دریافت کرده و هنوز در بانک سرمایه وصول نشده است. همچنین اتهامات انتسابی مبنی بر دریافت تسهیلات از بانک مسکن، دی، اقتصاد نوین و صادرات در شعبه دادسرای جرایم پولی و بانکی مفتوح و قابل رسیدگی است.


در ادامه قاضی ضمن تفهیم اتهام به محمدهادی رضوی گفت: شما متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع در قالب ۵ فقره تسهیلات بانکی به میزان یک هزار و ۷۵ میلیارد ریال هستید، آیا اتهامات را قبول دارید؟

متهم محمدهادی رضوی ضمن رد اتهامات وارده گفت: از برگزاری دادگاه علنی خوشحالم و از شما می‌خواهم که بدون ترس و لرز مطالبم را بگویم.

وی ادامه داد: اتفاقات عجیبی در پرونده من رخ داده که حواشی است و شاید در پرونده مهم باشد. آقای نماینده دادستان و بازپرس گفتند نامه‌ای از دادسرا به بانک مرکزی صادر شده است و من خواستم از بانک مرکزی استعلام بگیرم آنها به من گفتند در پرونده می‌گذاریم. بنده نامه‌ای به معاونت بانک مرکزی ارسال کردم و از بانک مرکزی پرسیدم آیا این نامه مشمول تسهیلات گیرندگان می‌شود؟ که بانک مرکزی نامه‌ای به دادسرای پولی و بانکی صادر و تمام مستندات را ذکر می‌کند. من از نماینده دادستان می پرسم چرا این نامه را به دادگاه نمی‌فرستید که نماینده دادستان صراحتاً می‌گوید بانک مرکزی پاسخ را صراحتاً مطرح کرده است.

در این هنگام متهم نامه‌های بانک مرکزی را قرائت کرد.

متهم رضوی ادامه داد: در کیفرخواست گفته شده من برای مخفی کاری شرکت‌هایی ثبت کردم و تسهیلات گرفته‌ام. باید بگویم که در شرکت صنایع آینده سازان فاطمی نوین من سمت مدیرعامل را دارم و در شرکت رهجویان کوثر ضامن تسهیلات بودم. پنهان کاری آن کجاست؟ ظاهراً خیلی دوست دارند بگویند محمدهادی رضوی داماد شریعتمداری است ولی من که داماد نتانیاهو نیستم. من از دادگاه می‌خواهم فارغ از داماد فلانی پرونده من بررسی شود.

این متهم ادامه داد: در کیفرخواست گفته سقف اعتباری خود را رعایت نکردید. اصل بدهی من ۸۰ میلیارد تومان است و من امیدوارم مبارزه با نزول خواری در این پرونده و از این به بعد شروع شود. از ۸۰ میلیارد تومان ده درصد دست آقایان مانده است و بعد از ارائه شدن این مبلغ ۲۲ میلیارد تومان پول نقد به بانک سرمایه پرداخت کرده‌ام. چرا کذب می‌گویید. ۸۰ میلیارد که داده‌اید ۲۲ میلیارد گرفته‌اید و مابقی به صورت ملک بوده است.

متهم رضوی گفت: براساس ارائه ماده ۱۸۶ توسط دارایی، بنده مجاز به دریافت تسهیلات بوده‌ام و دارایی این موضوع را صراحتاً به بانک اعلام کرده است. در جایی از کیفرخواست ادعا شده است که بنده به بانک قراردادهای جعلی ارائه داده‌ام اما من اعلام کرده‌ام که اگر قراردادهایم جعلی بوده است پس چطور دارایی به من ماده ۱۸۶ را ارائه داده است. بنده برای دریافت تسهیلات به بانک سرمایه اعلام کردم که تسهیلات با موضوع سرمایه گردش در امور جاری می‌خواهم اما بانک به من می‌گفت که فرمول پرداخت تسهیلات من مشارکت مدنی است.

این متهم افزود: همانطور که آقای قهرمانی گفته‌اند برخی افراد در یک روز حساب باز می‌کردند و ۲ روز بعد تسهیلات خود را دریافت می‌کرده‌اند اما من حداقل زمان از افتتاح حساب تا دریافت تسهیلاتم ۳ ماه تا یکسال بوده است. نمی‌دانم چگونه شده که یکسری قراردادها با یکسری شرکت‌ها با سربرگ من و امضا من به پرونده‌ام اضافه شده است که من در جریان آنها اصلاً نبوده‌ام و وقتی از بازپرس پرونده این موضوع را می‌پرسم می‌گوید بروید از دارایی ماده ۱۸۶ را بگیرید تا مشخص شود و من نسبت به این پرونده‌ها اعتراض کرده‌ام و حتی خواستار وصول دریافت قراردادها شدم تا بفهمم موضوع قراردادها چیست و خوشبختانه برای من قرار منع تعقیب صادر شد.

در این لحظه قهرمانی نماینده دادستان اظهار کرد که قرارهای منع تعقیب شما نقض شده بوده است که متهم گفت: خیر، تمامی آنها قطعی بوده است. سوال من این است که چرا باید پرونده ام از یک شعبه بازپرسی به یک شعبه دیگر برود و در روند آن مشکل ایجاد بشود. بنده یکسال و نیم است که به بانک می‌گویم شما قرارداد سفید امضا از من گرفته‌اید، در حالیکه من برای امور جاری تسهیلات گرفته‌ام، کار من تولید، بازرگانی و ساخت سالن‌ها و مراکز رسانه‌ای و کنفرانسی است اما در قرارداد سفید امضای من موضوع دوربین مداربسته نوشته شده است. با این حال معاونت حقوقی بانک سرمایه در رابطه با قراردادهای جعلی که به پرونده وارد شده است اعلام می‌کند که قرارهای منع تعقیب را قبول دارد و نسبت به این قرارها اعتراضی ندارد. البته آقای قهرمانی نسبت به این قرارهای منع تعقیب گویا اعتراض دارند که بنده می‌گویم بنده که در خدمت شما هستم و جایی نرفته‌ام و نمی‌دانم چرا از ارائه دادن اسناد توسط بنده ناراحت می‌شوند.

این متهم در رابطه با این قراردادها گفت: بنده پس از مطلع شدن از این موضوع به دادگاه صدر رفتم که بگویم اصلاً قراردادهایی که بنده به بانک داده‌ام کجاست و اصلاً بدهی من به شما چقدر است که توانستم از دادگاه حکم بگیرم و ثابت کنم که قراردادهای ارائه شده به بانک سرمایه سفید بوده است. من در دادخواستی که در دادگاه صدر ارائه دادم و از بانک سرمایه شکایت کردم اعلام کردم که بانک باید موضوع قراردادهای من را اعلام کند و گفتم که اگر شما قرارداد سفید را خودتان پُر کنید به اتهام جعل از شما شکایت می‌کنم که بانک سرمایه پس از این شکایت اقداماتش را متوقف کرد، چون من به بانک سرمایه مجدداً اعلام کردم که تسهیلات دریافتی بنده در امور جاری باید باشد اما بانک به من تسهیلات با موضوع مشارکت مدنی داده است و در ازای آن از من قرارداد سفید امضا اخذ کرده است.

مگر بدهی من چقدر بوده است، حدود ۸۰ میلیارد تومان

متهم محمدهادی رضوی خطاب به ریاست دادگاه گفت: آقای مسعودی‌مقام، بانک سرمایه ۳۱ بدهکار کلان دارد که بدهی‌هایشان ۳۰۰ میلیارد، ۴۰۰ میلیارد و ۱۰۰۰ میلیارد است، بدهی من کجای این ارقام قرار دارد؟! لیست اسامی این ۳۱ بدهکار توسط هیأت تحقیق و تفحص مجلس اعلام شده است که اصلاً اسم من در آنجا نیست. مگر بدهی من چقدر بوده است، حدود ۸۰ میلیارد تومان.

این متهم خطاب به نماینده دادستان گفت: آقای قهرمانی شما می‌گوئید که بنده با مدیران بانکی تبانی کرده‌ام، اگر من تبانی کرده بودم می‌توانستیم تسهیلات بسیار بیشتری بگیریم و گران‌نمایی‌های بالاتری هم داشته باشم.

وی در رابطه با گران‌نمایی خانه واقع در خیابان اندرزگو گفت: در ابتدا لازم است از آقای مسعودی‌مقام بابت حوصله و سعه‌صبرشان تشکر کنم که به حرف‌های من با حوصله گوش می‌کنند چون من کلاً آدم عصبی مزاجی هستم و از خداوند خواسته‌ام که به من کمک کند بتوانم با حوصله از خود دفاع کنم یا دائم دعا می‌کردم که مبادا آقای قهرمانی چیزی بگوید و من را عصبانی کند و من از عدل خارج شوم، اما درباره خانه خیابان اندرزگو باید بگویم که بنده بیش از ۵ ماه با مدیران بانکی نامه‌نگاری کردم که بیایید این ملک را ارزیابی کنید و به عنوان وثیقه آن را تعیین تکلیف کنید و پس از ۵ ماه بالاخره هیأت مدیره اعلام کرد که ما این ملک را ارزیابی می‌کنیم. آقای قاضی، بدهی من در سال ۹۳ حدود ۷۰-۸۰ میلیارد تومان بوده است که حدود ۲۲ میلیارد آن را نقداً در حساب بانک پرداخت کرده بودم.

این متهم اضافه کرد: بنده کارم تولید سالن‌های آمفی‌تئاتر و سالن‌های کنفرانس رسانه‌ای است و تصمیم داشتم این ملک را به (بانک سنتر) و بیمه تبدیل کنم. این ملک یک ملک بی ارزش نبوده است که مثلاً بگویم در جهرم یک ملک را به عنوان وثیقه معرفی کرده‌ام بلکه وثیقه من بَرِ خیابان اندرزگو که یکی از خیابان‌های شلوغ و جز خیابان‌های پولداری تهران بوده، واقع شده است.
من برای این ملک ۷ طبقه جواز تجاری گرفته بودم که ۲ هزار متر مربع میزان آن بود. بانک برای اینکه این ملک را ارزیابی کند ۳ نفر کارشناس مشخص کرد که آن را ۱۲۵ میلیارد تومان ارزیابی کردند اما این را هم باید بگویم که قرار شده بود که این ملک را از طریق اقاله به جای بدهی خود بردارند و من هم این روش را قبول نداشتم چون می‌دانستم در این صورت هرچه ارزش ملک بالاتر رود بدهی من بیشتر می‌شود و از این امر ناراضی بودم.

این متهم افزود: نهایتاً در تاریخ ۹۵.۱۲.۲۰ به ما ابلاغ شد که آقای رضوی بیا و بدهی‌ات را مشخص کن که همان ۸۰ میلیارد تومان را قبول داریم. یکی از مدیران وقت بانک سرمایه _ حیدرآبادی _ به من گفت که بیا ما ملک تو را ۱۲۰ میلیارد ارزیابی می‌کنیم که ۸۰ میلیارد بدهی تو را تسویه می‌کند و ۴۰-۵۰ میلیارد هم به تو داده می‌شود اما تو باید ۵ میلیارد تومان نقد به من بدهی و یک ملک را هم بدهی تا حسابت تسویه شود که من این موضوع را قبول نکردم و نمی‌دانم که چرا این آقا از _اسپانیا_ سر در آوردند.

این متهم ادامه داد: آقای قهرمانی گفته‌اند که این ملک ۳۰ میلیارد تومان می‌ارزد، در این خصوص باید بگویم که در برج ۵ سال ۹۵ اکیپی از آگاهی عملیات ویژه و فردی به نام آقای فرجی نزد من مراجعه کردند و من را به داخل خودرویی بدون پلاک بردند و گفتند که بیا تا تکلیف بدهی تو را مشخص کنیم. من را نزد فردی به نام شادان بردند که اخراجی قوه قضائیه بود. اینها رابط عملیات ویژه آگاهی با یکسری از بدهکاران کلان بانکی بودند که به من گفتند چقدر می‌دهی تا پرونده‌ات را زودتر تمام کنیم؟ آنها تا برج ۱۰ من را بازی دادند و بالاخره در این ماه من را احضار کردند. در آنجا آقای فرجی به من گفت که من تو را در تاریخ ۹۵.۱۰.۱۳ به دادسرا می‌برم و کسی هم تو را نمی‌بیند و همین هم شد! یعنی در تاریخ ۹۵.۱۲.۳ من را دوباره احضار کردند و دیدم بازجویی تاریخ ۹۵.۱۲.۳ را به تاریخ ۹۵.۱۰.۱۳ ثبت کرده‌اند. آنها به من گفتند که باید پول را پس بدهی و من را نزد شخصی به اسم آقای پسندیده بردند.

متهم رضوی خطاب به قاضی دادگاه گفت: آقای قاضی، من استرس دارم که مبادا برای من اتفاقی بیفتد و حتی در چندین نوبت این مطلب را هم اعلام کرده‌ام چون دائماً به من می‌گفتند که مبادا بخواهی چیزی را بگویی. بنده از تاریخ ۹۵.۱۲.۳ تا ۹۵.۱۲.۲۰ با افراد خاصی به دفترم می‌رفتم و می‌آمدم و در تاریخ ۹۵.۱۲.۲۰ بازپرس شاه‌بختی پرونده‌ام را گرفت و نهایتاً در تاریخ ۹۵.۱۲.۲۶ با قرار کفالت آزاد شدم. در تاریخ ۹۶.۱.۱۶ وقتی به بازپرسی مراجعه کردم آقای پسندیده به من گفت که من ۳ کارشناس برای شما تعیین می‌کنم که ملک را ارزیابی کند، در حالیکه قرار بود من یک کارشناس، دادسرا یک کارشناس و بانک سرمایه هم یک کارشناس معرفی کند ولی هر ۳ کارشناس را آقای پسندیده تعیین کرد و جلوی خود من به آنها گفت که ملک دیگر بالا نیاید و نهایتاً این ملک را ۳۰ میلیارد تومان ارزیابی کردند. خلاصه اینکه تا برج ۶ برای من و پرونده‌ام اتفاقات عجیب و غریبی افتاد.

متهم رضوی در ادامه دفاعیات خود اظهار کرد: برج ۶ سال ۹۶ بازپرس وقت من را به خاطر حرکات سیاسی که می‌خواستند انجام بدهم بازداشت می‌کند. من در دادگاه انتظامی قضات در حال شکایت بودم که این اتفاق افتاد و قرار من به ۱۰۰ میلیارد تومان وثیقه تبدیل شد. بازپرس عوض شد و آقای سادات‌نژاد بازپرس شد و مطالب را مطالعه کردند. از من مصوبه بانک سرمایه را خواستند اما مصوبه‌ای که بانک سرمایه صادر کرده بود را من نداشتم.

وی افزود: در سال ۹۶ آقای پسندیده نامه‌ای به آقای خانی می‌زنند تا محاسبات بدهی من انجام شود و محاسبه در می‌آید و بدهی طبق قوانین بانک مرکزی ۶۷ میلیارد تومان تومان بود اما آقای علی‌محمدی این را به بانک ارائه نمی‌کنند. این نامه اکنون نیست، من کپی آن را به شما می‌دهم. در برج ۹ سال ۹۵ در سمت مدیرعاملی‌ام در بانک، آقای خانی شخصی را به عنوان مدیر وصول مطالبات بانک به نام آقای علی‌محمدی معرفی می‌کنند و آقای علی‌محمدی یک روز من را در کوچه پایینی بانک خواست و ایشان تقاضای ۷ درصد کرد و گفت پرونده را اصلاً مطرح نکنید و در ادامه همسر خانم شیخی موضوع ۱۰ درصد را مطرح کرد. پس از این موضوع پیش دکتر خانی رفتم و گفتم که چنین جریانی در حال رخ دادن است که ایشان صراحتاً گفت «هرکسی که گفته، غلط کرده». گفتم آقای علی‌محمدی را در اتاق بخواهید و صدای وی را ضبط کنید. آقای علی‌محمدی وارد اتاق شد و آقای دکتر خانی گفت آقای علی‌محمدی مگر من خودم چُلاق هستم که بگیرم؟ آقای علی‌محمدی گفت که اصلاً صحت ندارد و دروغ می‌گوید.

متهم رضوی گفت: گفتم بگویید عطسه که آقای علی‌محمدی احساس کرد که صدا ضبط کرده باشم، آقای خانی گفت من قضیه را جمع می‌کنم گفتم اگر برخورد نکنید موضوع دیگری است. آقای علی‌محمدی می‌گفت که پشت بنده قرص است، بعد از این جلسه پشت او قرص‌تر شد و به آقای خانی نامه‌ای زدم و نوشتم که خانم شیخی و همسر وی اینقدر پول خواستند و اگر برخورد نکنید به مرجع قضائی اعلام می‌کنم. بعد از اینکه نامه را به خانی زدم اتفاقات عجیبی افتاد و خانم شیخی از مصوبه هیأت مدیره ۹۵.۱۰.۱ عوض شد. دکتر خانی در آن نامه صراحتاً اشاره می‌کند در مورد آقای علی‌محمدی و پاراف می‌کند.

من یک خائن فاسد رانت‌خوار هستم

این متهم با بیان اینکه امیدوارم بقیه متهمان شجاعت داشته باشند و این مسئله را بگویند، گفت: من فایل صوتی شوهر خانم شیخی را که به کارمند من زنگ می‌زند و می‌گوید چرا رضوی با من نمی‌بندد را ارائه می‌کنم. خبرگزاری تسنیم در مورد تصدیق حرف‌های من در خصوص شوهر خانم شیخی گزارشی دارد. من یک خائن فاسد رانت‌خوار هستم، در مورد آقای علی‌محمدی به آقای خانی گفتم من و شما با هم هستیم، ۲ هفته زنگ می‌زدم به آقای خانی از دو هفته به بعد قضیه بدتر شد و شاخ و شانه‌ها بیشتر شد. من به خانی زنگ زدم گفتم چرا جواب ندادید که گفت درگیر بودم و گفتم چرا اینها را برکنار نکردید گفتم یا شما دزدی یا اگر با اینها نیستی باید اقدام عاجل کنید. من فایل صوتی را به شما می‌دهم. من از آقای قهرمانی می‌ترسم.

باید از حق مردمی که لنگ ۵۰ هزار تومان پول هستند دفاع کنم

این متهم افزود: آقای خانی صراحتاً می‌گفت من برای حفظ آبروی افراد این کار را می‌کنم ایشان می‌آید ژست آی دزد آی دزد می‌گیرد که من با دادسرا هماهنگ هستم. من به آقای تورک نامه زدم که این ادعا کرده من با ضابطین بستم و بیچاره‌ات می‌کنم و گفتم آقای قهرمانی دارد شائبه ایجاد می‌شود و ایشان (علی محمدی) همیشه در اتاق آقای قهرمانی بودند. عباس اوره‌ای کیست؟ برادر همسر ایشان گفت اگر مطلبی شد با ایشان و با این شماره تماس بگیر. آقای قاضی من باید از حیثیت یک جمع دفاع کنم. من باید از حق مردمی که لنگ ۵۰ هزار تومان پول هستند دفاع کنم. من نامه زدم که مکتوب در پرونده هست و ۸ ماه است که صدا در نمی‌آورد.


این متهم افزود: آقای قهرمانی گفت که اسناد را به من بده و من هر حرفی زدم مدارک را خدمت شما ارائه کردم و عجیب است بعد از این حرف‌ها اسناد از پرونده بیرون کشیده می‌شود. مدارک پرونده برای چه باید دست آقای علی محمدی باشد و در دفتر آقای قهرمانی ورق می‌زند و بیرون می‌کشد.

این متهم تصریح کرد: آقای سادات نژاد بازپرس از همه اتهامات منع تعقیب زد و کلاهبرداری از طریق گران نمایی آن را زد و گفت که مصوبه اقاله را بیاور اما من آن مصوبه را نداشتم و من نمی‌دانم چرا هر چه خلاف آقای قهرمانی در دادگاه ارائه می‌شد حذف می‌شود. آقای تورک جلسه‌ای با اعضای هیأت مدیره بانک سرمایه تشکیل داد و گفت که آقای رضوی ملک شما اینقدر نمی‌ارزد. چه کار می‌کنی. گفتم وثیقه ارزیابی شود. روی آدم خیلی فشار عصبی است. گفتم لطفاً دست آقای قهرمانی ندهید که به آقای توانگر دادند و سه نماینده گذاشتیم.

وی افزود: کارشناسی این ملک توسط نماینده دادگاه درآمد که در زمان تهاتر ۷۲ میلیارد و در زمان حال یعنی برج ۷ سال ۹۷، ۲۰ میلیارد تومان بوده است. همانطور که کارشنا سی ملک را بالا بزنند عجیب است و پایین هم بزنند عجیب است. نماینده بانک امضا نکرد و گفت قیمت حال ۵۰ میلیارد تومان است. اما چه اتفاقی می‌افتد؟

متهم تصریح کرد: آقای قهرمانی به هم می‌ریزد که چه شد و اذعان قطعی دارد که این ملک ۳۰ میلیارد است و رضوی خلاف کرده است. زمین بر اندرزگو و مغازه زیر ۱۵۰ میلیارد تومان نیست چطور می‌شود که ۳۰ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود. می‌گویند که ملک رضوی را ۳۰ میلیارد تومان بر می‌داریم و یک ملک دیگر برای مابقی بدهی‌ها بر می‌داریم. در آخر کیفر خواست این حقیر نوشته شده که آقای رضوی در املاک و گران نمایی تخصص دارد.


رضوی در ادامه دفاعیات خود گفت: آقای قاضی من مطالبم را درباره قراردهای موجود و پرداخت‌ها گفته ام. در سال ۹۴ دفاتر می‌گویند من بدهکارم، در حالی که در سال ۹۵ هم امضا کردند من بدهکار هستم اما در صورت مالی به گفتند بدهکار نیستم، در سال ۹۶ هم گفتند نیستم. در سال ۹۷ کلی گویی می‌شود که ۱۰۰ میلیارد تومان گران نمایی کرده‌ام.

متهم رضوی ادامه داد: درباره قرارداد شرکت پشتیبانی دام، نماینده دادستان می‌گوید من قرارداد ندارم در حالیکه نامه شرکت دام و پشتیبانی دام را به شما نشان می‌دهم که بانک سرمایه نامه زده مبنی بر اینکه قرارداد پیوستی در ضمیمه است یعنی به قرارداد پیوستی من اشاره کرده است.

رضوی خطاب به نماینده دادستان گفت: شما از روز اول گفتی رضوی رضوی، شما یک قرارداد داری اما من نامه شرکت دام را دارم که در آن به قرارداد پیوستی اشاره کرده است.

این متهم خطاب به قاضی مسعودی مقام گفت: آقای قاضی وقتی علما نامه را از پرونده بیرون می‌آوردند دقت نکردم که شرکت دام گفته و به قرارداد پیوستی اشاره کرده است. من آقای نماینده دادستان را به عنوان شخص سالم قبول دارم اما احساس می‌کنم اطلاعات غلط به او ارائه می‌دهند. می‌گویند رضوی کی قرارداد داده و ضمانتنامه گرفته است در حالیکه در ضمانتنامه من صراحتاً می‌گوید طبق قرارداد فلان….

در این هنگام متهم متن قرارداد را به قاضی مسعودی مقام تحویل داد و گفت: آقای قاضی چطور به کسی تهمت می‌زنند؟ من التماس می‌کردم که دادگاه علنی برگزار شود و چه جایی بهتر از اینجا که من داد خود را بزنم و مدارکم را ارائه کنم. به من می‌گویند قصد کلاهبرداری داشتی، به شما عرض می‌کنم مصوبه من در بانک سرمایه ۵۰ میلیارد است و اگر می‌خواستم کلاهبرداری کنم چرا با شرکت دام و مرحله به مرحله و کارت به کارت این کار را انجام می‌دادم؟ خب خودم شرکت مجزا می‌زدم.

وی گفت: من در برج ۱۰ سال ۹۴ تسویه و ملکم را معرفی کردم و تسهیلات دریافتی را به طور شفاف در سیستم مالی خود ثبت کرده‌ام. در تاریخ ۹۶.۶.۱ به شرکت دام نامه زدم که ملک مرا ارزیابی کن و بردار، من با چه زبانی توضیح بدهم؟ آقای رئیس دادگاه گفتند من به آقای اعلایی ۶۰ میلیون تومان داده‌ام، در این باره باید توضیح بدهم که آقای اعلایی از من تقاضا کردند که می‌خواهند مسجد بسازند و ۸۰ نفر را هم به مشهد بفرستند که همه مدارک در این باره موجود است اعم از سربرگ هیأت امنا، سفته، چک، فاکتور هزینه‌های افرادی که به مشهد رفته‌اند و این ۶۰ میلیون تومان نبود، ۲۰ میلیون تومان در ۳ فقره بود.

از سرمایه‌گذاری در سریال شهرزاد اصلاً پشیمان نیستم

در ادامه جلسه دادگاه، متهم رضوی با اشاره به موضوع لاشه‌های پول‌های کثیف در سینما، گفت: نزدیک به ۸ میلیارد تومان در سریال شهرزاد سرمایه گذاری انجام شده است و اصلاً پشیمان نیستم اما آقای امامی هنوز به ما بدهکارند و هنوز اصل پول را برنگردانده‌اندو در این خصوص شکایت کردم .۵۰ درصد شهرزاد یک مال من بود اما در شهرزاد دو دیدم که ما نیستیم که این موضوع به خاطر اختلافات سیاسی بوده است. ۵۰ درصد آن را داشتند ۱۵ میلیارد تومان می‌فروختند که گفتم مالک آن ۵۰ درصد من هستم و افتخار دارم اگر وامی گرفتم کاری در ازای آن ارائه کردم. در شهرزاد یک فقط من و سعید ملکان تهیه کننده ویلایی‌ها و تنگه ابوغریب بودیم. هر ماه ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به سوپراستارها می‌دادیم که معقول بوده و خبری از پول‌های کثیف نبوده است. عجیب است که از بانک سرمایه مصوبه بیرون می کشند و این خیانت در امانتی است که مدیران فعلی بانک سرمایه در حال انجام آن هستند.

وی ادامه داد: ملکی را بر اندرزگو ارائه کردم که با حداقل ۲۰ میلیارد تومان طرحی بالغ بر ارزش افزوده ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و پول رهن آن ملک پول کل بدهی من است. می‌گویند من Bmw ایکس چهار دارم اما آن موقع ۲۰۰ میلیون تومان بوده است و تمامی املاکی که توقیف شده به نام من است.

وی افزود: شعبه دوم بازپرسی نامه‌ای به بانک سرمایه می‌زند و می‌گوید که پیرو فساد اقتصادی رضوی هیچ تصمیمی بدون هماهنگی نمی‌گیرید اما مگر در سیستم بازپرسی داریم که به بانک سرمایه نامه می‌زنند و می‌گویند که هیچ کاری بدون نظر من انجام ندهید.

وی افزود: در مورد قراردادهای جعلی مطلبی دارم. خیلی عجیب است که در کیفرخواست آقای بخشایش به من اشاره کردیم و یک تکه از مشورت نامه اداره حقوقی را در آوردند و بر اساس آن دارند مرا محکوم می‌کنند. مطلب بعدی در مورد ضمانت نامه‌ها این است که میگویند من، قرارداد جعل کرده‌ام اما بانک موظف به پرداخت پول به ذی نفع است. بازپرس شعبه یک آقای سیاوشی دستور عدم پرداخت خلاف قوانین را داده است. اینها دارند سود پول نداده را می‌گیرند و می‌خواهند نزول پول نداده را بگیرند. از طرفی آقای قهرمانی می‌گویند در زمینه تولیدات اخلال ایجاد شده اما مگر می‌شود با وام ۴۰ درصد تولید کرد.

رضوی افزود: آقای قاضی از برج ۷ سال ۹۶ به بعد دائم در حال لایحه دادن هستم اما پرونده من که در شعبه ۲ در حال رسیدگی بود به شعبه ۱ فرستاده شده است و نمیدانم چرا این اتفاق افتاده است. بانک سرمایه می‌گوید ملک من نمی‌ارزد من می‌گویم اجازه دهید یک ملک دیگر معرفی کنم و نمی‌گذارند چون آن را ۳۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده بودند ولی می‌دانستند بیشتر می‌ارزد. در زمینه کارشناسی ملک به من تهمت زده شده که به کارشناسان پول دادم اما باید بگویم برای مبالغ بالای ۱۲۰ میلیارد تومان باید ۳۰ میلیون تومان پرداخت شود که جمعاً ۹۰ میلیون تومان می‌شد و من خودم یک چک ۹۰ میلیونی به بانک دادم و گفتم به کارشناسان بدهید اما ان پول را هم به کارشناسان ندادند، یعنی نه تنها خودشان به کارشناسان ندادند بلکه پولی که من داده بودم را هم ندادند.

وی ادامه داد: هیچ رد تماسی بین من و آقای پارسایان که کارشناس است وجود ندارد و به شعبه بازپرسی هم گفتم بدهی ۱۲۰ میلیارد تومانی را قبول ندارم اما بانک‌ها حقه بازی می‌کنند و چون می‌خواهند پول بیشتری بگیرند.

۵ ماه است درخواست ملاقات با وزیر آموزش و پرورش دارم

وی افزود: بنده یکسال است در حال شکایت هستم که بگویم برای من پرونده سازی می‌کنند اما در این مدت حتی یک بار هم نخواستند که بیا و آن را بگو. ۵ ماه است درخواست ملاقات با وزیر آموزش و پرورش دارم اما جواب نداد. یک ماه و نیم پیش اسنادمان را به وزیر دادیم اما جوابی ندادند.

با اینکه ممنوع الخروج نبودم نرفتم

وی خطاب به رئیس دادگاه گفت: یک بار نشد بگویند رضوی بیا حرفت را بزن، شاید حرف من درست باشد، مگر می‌شود من همه افراد را خریده باشم. چون او دارای اسم و رسم است. یک آقا با ۴۰۰ میلیارد بدهی به آلمان فرار می‌کند. اما من با اینکه ممنوع الخروج نبودم نرفتم چون کلاهبردار نبودم.

وی ادامه داد: حالا این رضوی کیست که سر زبان‌ها افتاده است، به طوری که شبکه voa آمریکا سه ویژه برنامه برای مسخره کردن درست می‌کند. چون زورشان آمده برای مدافعان حرم جشنواره برگزار کردم. حالا طوری شده است حرف از قاچاق خودرو می‌شود می‌گویند کار داماد فلانی است.

رضوی ادامه داد: پدر من از سال ۶۳ در کار تولید تجهیزات استودیویی است. استودیو برج میلاد ساخته بنده است. می‌گوئید بنده در ایام تحریم با نظام مقابله کرده‌ام در حالی که ۱۸۰ تجهیزات استودیویی ساخته‌ام که می‌توانم فردا همین جا نمایشگاه بگذارم.

رضوی گفت: بیش از ۱۰ مورد ادعا در کیفر خواست من وجود دارد که جواب داده‌ام، مثلاً می‌گویند با دادن چک و سفته وام گرفته‌ام و یا برای اعطای تسهیلات اعتبار سنجی نشده است و دلیل ش این است که اعتبار داشتم و خوش پرداخت بوده‌ام و بدهی من ۸۰ میلیارد تومان است. آقای دلاویز گفت من به دنبال او بوده‌ام مگر می‌شود من آویزان کسی شوم که از پایین است، مگر نمی‌گویند من مرکز رانت بوده‌ام.

رضوی افزود: آقای قهرمانی می‌گوید لاشه پول‌ها در سینمای خانگی وارد کردم. این حرف درست نیست و با افتخار می‌گویم در سریال شهرزاد هزینه کرده‌ام و ریز کرد هزینه‌ها مشخص است.

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و خطاب به سید محمد هادی رضوی گفت: شما می‌گوئید از بانک مرکزی استعلام دارید. به من بگویید شما چطور از بانک استعلام می‌گیرید؟ همچنین بگویید بانک مرکزی چگونه وظیفه دارد استعلامات را پاسخ دهد؟ ما از بانک مرکزی استعلام کردیم که تسهیلات در جای خود استفاده نشده است. بانک مرکزی به استعلام خیلی‌ها پاسخ نمی‌دهد چطور به استعلام شما پاسخ می‌دهد؟

نماینده دادستان ادامه داد: اخذ تسهیلات، مصرف تسهیلات و تسویه آن کاملاً مجرمانه بوده و آقای رضوی در ۹۱/۷/۹ تحت پوشش شرکت آینده سازان فاطمی ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک می‌خواهد و پرونده بررسی می‌شود و به آقای رضوی اعلام می‌شود که ۲ و نیم میلیارد تومان بدهید. آقای رضوی مبلغ ۲ و نیم میلیارد تومان را نمی‌گیرد و یک ماه و نیم بعد می‌بینیم او ۷ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد و برایش مصوب می‌شود که این جای سوال دارد.

نماینده دادستان گفت: بر اساس گزارش کارشناسی اعتباری عملیات شرکت واقعی به نظر نمی‌رسد و ایرادات اساسی وجود داشت که کارشناسان وثیقه به بانک اعلام می‌کنند. قد و اندازه آقای رضوی وام ازدواج بوده است و بیش از این صلاحیت نداشت. آقای شیانی منفی منفی‌های گزارش را حذف می‌کند و ۷ میلیارد را تصویب می‌کند چرا آقای شیانی گزارش منفی را حذف می‌کند؟

نماینده دادستان خطاب به آقای رضوی گفت: آقای رضوی اسناد بانکی شما بیرون کشیده نشده است بلکه همه سر جای خودش است و بر اساس گزارشات خانم رام که من نمی‌دانم که آیا در بانک هستند یا نه، مشخص می‌شود که این خانم پرونده فساد آقای رضوی را قبل از تسهیلات گزارش داده بود و طبق گفته خانم رام صورت‌های مالی قابل اعتنا نیست و دارای مغایرت‌های فراوانی است و مبلغ ۲ و نیم میلیارد هم حد و اندازه آقای رضوی نبوده است.

قهرمانی ادامه داد: آقای رضوی شما که اینجا نمایش ضمانت‌نامه بازی کردید ضمانت‌نامه با تسهیلات فرق می‌کند. شرکت آینده سازان ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته که ۲ و نیم میلیارد هم حق او نبود. آقای رضوی در جای دیگر شرکت ره‌جویان کوثر و خانم زهرا شریف کاظمی را به عنوان مدیر معرفی می‌کند و او را برای دریافت تسهیلات به بانک می‌فرستد که در اینجا هم ۲۰ میلیارد تومان هم تقاضا می‌شود. علی‌رغم تذکرها و هشدارها ۲۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود که نشان می‌دهد که مدیران میانی تحت فشار مدیران بالا دست بوده‌اند

نماینده دادستان خطاب به متهم رضوی گفت: شما پنهان کاری می‌کردید و شگرد شما این است که خود را مهم جلوه می‌دهید در حالیکه ما شما را شخص مهمی نمی‌بینیم. بارها مصوبات آقای رضوی تجدید شده است و همه امضاها و تسهیلات مشارکت مدنی است در حالی که می‌گوید این گونه تسهیلات نگرفته است. آقای رضوی به بانک نامه می‌زند که به جای وثیقه ملکی از من سپرده بگیرید و بانک هم قبول می‌کند و او سپرده‌ای می‌گذارد که آقای محمد امامی (هم دست او) تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: آقای رضوی بعد از گرفتن تسهیلات ملکی می‌خرد و سپس ملک را به عنوان وثیقه می‌گذارد و پول امامی را باز پس می‌گیرد که این شگرد او بوده است.

قاضی مسعودی مقام، با نزدیک شدن به وقت اذان ظهر ختم جلسه امروز را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه ساعت ۹ صبح روز دو شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۸ ساعت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۲:۵۷

فقط میتونم بگم چقدرپررو ووقیحه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۳:۳۹

چطوری میشه گزارش فساد وتخلف یک شرکت خصولتی را دادو جایزه اش چقدره وامنیت آدم هم حفظ بشه؟ من چند گزارش دارم ولی خیلی کله گنده صاحب(ثروت،رسانه،خودکشی دادن...)هستند

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۳:۴۳

خدایا خدایا خدایا......برس به داد ما مردم از دست این غارتگران مال و....که وقاحت و پررویی را از حد گذرانده اند.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۵:۲۷

خيلي جالبه كه ... هيچ اتفاقي هم براشون نميفته

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۵:۳۰

خطر آقا زاده ها برای نظام، کمتر از خطر دشمنان بیرونی نظام نیست

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۵:۵۱

چطوری اینها با این سن کم اینقدر ثروت دارن

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۵ ۱۰:۲۴

با یک انگشتر عقیق در دست، مازراتی سوار میشی

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۶:۰۴

مگر به داماد نتانیاهو هم وام های چند صد میلیاردی بدون وثیقه میدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۶:۲۷

خواهشا یه نفر توضیح بده «عیش و نوش» دقیقا یعنی چی؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۷:۴۸

نکته جالب آنکه به هر کسی میرسیده میگفته اینقدر درصد بده پروندت حل میشه. یعنی میزان فساد رو ببینید که از کجا تا کجاست.

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۴ ۱۸:۱۴

سلام: باید به وقاحت و حماقت و خیانت اینها نمره بیست داد.!

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۵ ۰۹:۱۸

عدم برخورد قاطع با فساد در گذشته عامل فساد های امروز و آتیه خواهد بود

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۵ ۱۱:۱۰

خدایا خودت ظهور کن

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۵ ۱۲:۵۲

نوش جانت بخور تا توانی به پارتیه خویش. البته اونایی که میگن فلانی مفسد اقتصادی از ضعفه شاید ماهم پدر زنمان وزیر باشد از اون فرد به مراتب بدتر باشیم. در ضمن یه حکم ساده ای میدن براش بعدش همه چی عادی میشه

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۳۰ ۱۱:۵۵

اول باید مدیران و کارمندان فاسد را گردن بزنند بعد بقیه