• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 98022513535
  • منبع : نمایندگی سمنان

بزرگترین پارک‌موزه شرق کشور تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد؟

بزرگترین پارک‌موزه شرق کشور تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد؟

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در آستانه برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر از پیش‌بینی ۶۰۰ عنوان برنامه به همین مناسبت در استان سمنان خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ پاسدار حسن سلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان از عملیات بیت‌المقدس به عنوان یک نقطه عطف در دوران دفاع مقدس نام برد و اظهار کرد: این عملیات که در آن ۱۹ هزار نفر از نیروهای دشمن به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند از جمله عملیات‌های بی‌نظیر در دوران جنگ تحمیلی است و پیروزی ایران در این عملیات حیرت جهانیان را به همراه داشت چرا که صدام خرمشهر را بعد از اشغال با کاشتن انواع مین‌ها و تجمیع سلاح‌های گوناگون به دژ محکمی تبدیل کرده بود.

وی با بیان اینکه رزمندگان استان سمنان در این عملیات ۸۵ شهید تقدیم انقلاب کردند افزود: این شهدا از تیپ قائم آل محمد استان، بسیج، ارتش و جهاد سازندگی بودند. ضمن اینکه لشکر ۵۸ ذوالفقار ارتش نیز که برخلاف دوران دفاع مقدس هم‌اینک در استان مستقر است در این عملیات ۱۰۷ شهید تقدیم اسلام کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با بیان اینکه برنامه‌های ستاد بزرگداشت آزادی خرمشهر از یکم تا چهارم خردادماه در استان برگزار می‌شود ادامه داد: برپایی این برنامه‌ها به زنده نگه‌داشتن ارزش‌های دفاع مقدس که سلاح ما در مقابل استکبار است، کمک زیادی می‌کند.

سرهنگ سلامی با اشاره به همزمانی برنامه‌های امسال ستاد بزرگداشت آزادی خرمشهر با ماه رمضان خاطرنشان کرد: برنامه‌های امسال ستاد با رویکرد و نگاه معنوی تهیه شدند و دستگاه‌های دولتی و اجرایی، دانشگاه‌ها، مساجد و… در مجموع بیش از ۶۰۰ عنوان برنامه را در سطح استان اجرا می‌کنند.

وی از برگزاری کلاس‌های معرفت و بصیرت در بیش از ۱۰۰۰ مدرسه استان به عنوان یکی از برنامه‌های ویژه آموزش و پرورش استان نام برد و گفت: بیش از ۱۲۰ هزار دانش‌آموز و ۱۰ هزار معلم و فرهنگی در این دوره حضور می‌یابند. ضمن اینکه ویژه برنامه فتح خرمشهر نیز در بیش از ۸۰۰ مسجد استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ادامه داد: گردهمایی بزرگ رزمندگان دفاع مقدس سمنان، محفل انس با قرآن، نمایشگاه عکس دوران دفاع مقدس، نشست تخصصی رسانه و دفاع مقدس، اجتماع رزمندگان دفاع مقدس مهدیشهر، یادواره شهدا، تولید و توزیع نرم افزار چندرسانه‌ای، خاطره‌گویی رزمندگان عملیات بیت‌المقدس، اعزام گروه‌های جهادی و تیم‌های پزشکی به مناطق محروم و… از جمله برنامه‌های سالروز آزادسازی خرمشهر در این استان است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین وضعیت مرکز فرهنگی و پارک‌موزه دفاع مقدس سمنان گفت: پارک‌موزه دفاع مقدس سمنان یکی از سه پارک‌موزه دفاع مقدس کشور است که مصوب سفر رهبری معظم انقلاب است و لذا اگر اعتبارات آن با مشکل مواجه نمی‌شد قاعدتاً تاکنون باید به بهره‌برداری نهایی می‌رسید.

سلامی با بیان اینکه شرایط دشوار اعتباری روند احداث پارک‌موزه دفاع مقدس سمنان را کند کرد افزود: این پروژه بزرگ تاکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌شود با اعتباراتی که امسال به این پروژه تخصیص یافته این پروژه تا پایان امسال افتتاح رسمی شود.

وی با اشاره به اعتبارات تخصص یافته امسال گفت: ۶ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور به استان به تکمیل پارک‌موزه دفاع مقدس سمنان اختصاص یافته ضمن اینکه دو میلیارد تومان نیز اعتبارات سالانه این پروژه است که با تخصیص آنها انشاالله پروژه امسال افتتاح خواهد شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با بیان اینکه کار احداث ساختمان موزه تا تیرماه امسال پایان می‌یابد گفت: بعد از اتمام ساختمان بلافاصله فرآیند موزه‌آرایی را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری سمنان بخش محوطه‌سازی پارک موزه را عهده‌دار شده خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما بر این است که تا هفته دفاع مقدس هم کار موزه‌آرایی و هم محوطه‌سازی مجموعه را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه ساخت پارک موزه سمنان شده اضافه کرد: برآورد ما این است که به اندازه اعتباراتی که برای احداث ساختمان‌های این مجموعه هزینه شده اعتبار برای موزه‌آرایی آن لازم داریم.

سلامی با اشاره به برنامه ریزی این اداره کل برای تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام در این استان گفت: تاکنون یادمان‌های ۹۰ درصد شهدای گمنام استان با اعتبارات دولتی و با کمک خیرین ساخته شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان امسال یادمان‌های باقیمانده را نیز تکمیل کنیم.

وی از وجود ۴۶ یادمان شهدای گمنام در سطح استان خبر داد و گفت: در مجموع ۱۵۶ شهید گمنام در این ۴۶ یادمان شهدای گمنام به خاک سپرده شدند. ضمن اینکه امسال در تلاشیم که چند شهید گمنام دیگر را در برخی از نقاطی که از پیش تعیین شدند به خاک بسپاریم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha