• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98022513685
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

شهر تاریخی توس در آستانه تغییر

شهر تاریخی توس در آستانه تغییر

ایسنا/خراسان رضوی به همت شورای اسلامی و شهرداری مشهد؛ جلوخان آرامگاه فردوسی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، پس از سفر مقام معظم رهبری در تیرماه سال 75 به شهر تاریخی توس و تاکید ایشان بر لزوم احیای این شهر و رسیدگی ویژه به این منطقه، موضوع بهسازی توس در دستور کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد قرار گرفت.

با روی کار آمدن شورای شهر و مدیریت جدید شهری و با پیگیری‌های شهردار وقت تقی‌زاده خامسی، محمدرضا کلائی شهردار مشهد و تلاش‌های رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس شورای شهر، ساماندهی این منطقه تاریخی و خارج کردن فردوسی از غربت مورد توجه قرار گرفت؛ موضوعی که 23 سال پیش در سفر مقام معظم رهبری به منطقه توس و آرامگاه فردوسی بر آن تاکید کرده و در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته بود. اما با گذشت سال‌های متمادی از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبود.

با پیگیری‌های مدیریت شهری و شورای شهر مشهد در اردیبهشت ماه ۹۷تفاهم‌نامه سه‌جانبه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی از سوی شهردار وقت مشهد، رییس شورای شهرمشهد و مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان رضوی به امضا رسید و شش ماه پس از امضا شدن این تفاهم‌نامه و با انجام فعالیت‌های مقدماتی، عملیات اجرایی ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی در 26 آبان ماه 97 با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهری و استانی در این محل آغازشد.

 پروژه ساماندهی و بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی در محدوده ای به وسعت 7 هکتار از 42 هکتار اراضی تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری موسوم به پردیس توس در دست اجرا است. این پروژه با مبلغ اولیه قرارداد 16 میلیارد و پانصد میلیون تومان در دو فاز با مدت زمان 18 ماه در حال اجراست.

در روز چهارشنبه  25 اردیبهشت ماه؛ همزمان روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فاز نخست این پروژه شامل ۳ هکتار - معادل ۶۰ درصد کل پروژه- آماده سازی شده و با اعتبار بالغ بر  10 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

این محدوده که حکم جلوخان آرامگاه فردوسی را دارد، از طرح مصوب شورای عالی میراث فرهنگی کشور تبعیت می کند و به صورت ره باغ و  بوستان طراحی شده است. این بخش شامل اجزای مختلفی همچون پیاده راه ، فضای سبز، آبنما ، هفت میدان موضوعی، مقبره الشعرا، مسیر سواره رو پیرامونی و سرویس‌های بهداشتی می باشد. پیش بینی می شود با اتمام این پروژه زمینه ثبت جهانی شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی فراهم شود و آغازی بر بهسازی مسیر پردیس توس باشد.

از جمله ویژگی های طرح می‌توان به رعایت اصول باغ سازی ایرانی، هماهنگ بودن هندسه طرح با باغ آرامگاه فردوسی، استفاده از مصالح تماما سنگی در کفسازی و احداث آبنماها و استفاده از مصالح بوم آورد نظیر سنگ کریستال گناباد، گرانیت نیریز وسنگ قلوه رودخانه ای نیشابور اشاره کرد.

در عین حال  اجرای سنگفرش در مساحتی معادل 20000 متر مربع و تیشه کاری دستی 15000 متر مربع از آن، بازیافت سنگ های حجمی قدیمی در اجرای جداول باغچه ها و سنگفرش ، با هدف حفظ ارزش های تاریخی و رعایت اصول معماری پایدار و ایجاد اختلاف سطوح انسان ساخت با روش باغسازی ایرانی به جهت نمایش بهتر آبنماها و ایجاد تنوع در گذر اصلی از دیگر ویژگی های این پروژه است.

پیش بینی رواق هایی به طول بیش از 100 متر در طرفین بخش میانی ، به جهت تامین سایه و استقرار گونه های گیاهی متنوع، احداث مسیر سواره رو پیرامونی جهت تردد خودروهای برقی، کالسکه و خودروهای امداد رسان و خدماتی و احداث مخزن 200 متر مکعبی و 6000 متر لوله گذاری جهت آبیاری فضای سبز نیز در این راستا قابل ذکر است. همچنین ایجاد بستر فضای سبز در سطحی معادل 10 هزار متر مربع و کاشت انواع بوته گل فصلی و دائمی، نصب 50 عدد نیمکت از سنگ یکپارچه گرانیتی و تامین روشنایی محدوده جلوخان با نصب 100 پایه چراغ و نورپردازی فضای سبز نیز دیگر ویژگی های این پروژه محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha