• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 98022513703
  • خبرنگار : 71470

گزیده اخبار اقتصادی چهارشنبه

پرخبری و خوش‌خبری ارزی

پرخبری و خوش‌خبری ارزی

امروز اغلب اخبار مهم اقتصادی ایسنا حول محور بازار ارز بود؛ به‌گونه‌ای که امروز نرخ ارز ثابت ماند و به گفته رییس کل بانک مرکزی آنهایی که می‌خواستند نرخ ارز را بالا ببرند شکست خوردند. از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که اطلاعات خریداران ارز را در سامانه مالیاتی ثبت کرده برای انها مالیات تعیین می‌کند. همچنین قرار شده بانک مرکزی صادرکنندگانی را که ارز خود را از محل درآمدهای صادراتی به کشور برنگردانده‌اند را به نوعی جریمه کند و دیگر ارز برایشان تامین نکند.

به گزارش ایسنا، عمده خوانندگان اخبار اقتصادی روز جاری مطالبی در زمینه مالیات بر خرید ارز، جریمه برای برخی صاحبان ارز، دست‌های پشت پرده در گرانی نرخ ارز، بازگشت دلالان به بازار خودرو، ترخیصی خودروهای خاک خورده در گمرکات، قطع برق، طرح رجیستری و تلاش نافرجام مجرمان، ممنوعیت در خرید طلای آب شده و نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده‌اند.

از اوایل سال گذشته بود که نرخ انواع ارز روند صعودی به خود گرفت و عاملی شد تا ارزش پول ملی کاهش یابد و از سوی دیگر قیمت انواع محصولات مصرفی و سرمایه‌ای در اقتصاد ایران رشد قابل توجهی به خود بگیرد که این موضوعات در کنار یکدیگر عاملی شد تا مردم از ترس افت ارزش سرمایه و پول خود به خرید ارز به ویژه دلار رو بیاورند.

بازار ارز با تبعیت از میزان عرضه و تقاضا قیمت خود را رفته رفته تغییر داد، البته ناگفته نماند که مسائل اقتصادی و سیاسی بر قیمت گذاری ارز تأثیر قابل توجهی داشته است.

با این شرایط سازمان امور مالیاتی اعلام کرده اطلاعات مربوط به خرید ارز اشخاص حقوقی در پایگاه اطلاعاتی مالیاتی بارگذاری شده و ادارات امور مالیاتی طبق مقررات، مالیات مربوطه را اخذ می‌کنند، این در حالی است که بنابر گفته محمدقاسم پناهی آمار و اطلاعات خرید ارز توسط افراد حقیقی نیز در اختیار است.

حال با این شرایط باید منتظر بود و دید که آیا افرادی که ارز به ویژه دلار خریداری کرده‌اند و در صندوقچه خانه خود ذخیره می‌کنند، مجبور به پرداخت مالیات می‌شوند؟

دولت در راستای پوشش اتفاقات سیاسی و اقتصادی جامعه برای تأمین ارز واردات دست به کار شد و ارز ۴۲۰۰ تومانی و سامانه نیما را راه اندازی کرد که با توجه به آنکه ۷۵ درصد ارز صادراتی به کشور برنگشته است به نظر می‌رسد نیما آنچنان موفق عمل نکرده است. اما نکته قابل توجه آن است که ۳۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور وارد نشده و هیچ اقدام بازدارنده‌ای در این زمینه انجام نمی‌شود، حال با این شرایط جای سوال دارد چه جریمه‌ای برای آن‌ها که دلارها را نیاوردند در نظر گرفته می‌شود؟

برخی به دنبال گرانی دلار بودند

عبدالناصر همتی در قامت رئیس کل بانک مرکزی در هفته‌های گذشته به مردم پیشنهاد کرد تا در بازار ارز سرمایه گذاری نکنند، زیرا هیچ گونه مؤلفه اقتصادی در زمینه قیمت گذاری ارز وجود ندارد و تأثیرات مسائل سیاسی بر این موضوع حاکم است، حال در حاشیه جلسه روز جاری هیئت دولت، همتی اعلام کرد که پس از تصمیم جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام که هفته پیش اعلام شد، نرخ را بالا ببرند ولی نتوانستند.

زور سازوکار جدید به دلالان نرسید

در هفته گذشته بود که به واسطه فعالیت دلال گونه برخی افراد در بازار خودرو و مسکن بر بستر سایت‌های پذیرنده آگهی‌های اینترنتی مقرر شد که قیمت آگهی در این دو بازار حذف شود اما عمر این تصمیم همچون دیگر تصمیمات اقتصادی بسیار کوتاه بود و برای بار دیگر اما با سازوکار خاصی قیمت‌ها به آگهی‌های اینترنتی بازگشت که رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه دلالان خودرو دوباره به فضای مجازی بازگشته‌اند، اظهار کرد که قاطعانه می‌گویم که به قیمت‌هایی که هم‌اکنون در این سایت‌ها برای خودروها اعلام می‌شود، مشتری وجود ندارد و در عمل هیچ معامله‌ای با این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد.

ماجراهای بازار خودرو در روز جاری به اینجا ختم نیم شود، از حدود یکسال پیش بود که واردات خودرو به کشور ممنوع شد و طبق اعلام منابع رسمی ۱۳ هزار خودرو در گمرکات خاک می‌خورند، دولت در آذرماه سال گذشته تصمیم گرفت تا خودروها ترخیص شوند اما تا به امروز اینچنین نشد و حتی مدت زمان مصوبه قانونی دولت نیز به پایان رسید.

با این وجود آمار نشان از آن دارد که در فروردین ماه سال جاری ۳۵۰ خودرو دپو شده از گمرکات ترخیص شده است.

رجیستری پیروز بر جاعلان!

طرح رجیستری در بازار تلفن همراه از بیش از یکسال گذشته در بازار تلفن همراه کار خود را آغاز کرده که با خوبی و بدی‌های همراه بوده و همواره بالا و پایین بسیار داشته است اما یکی از نکات مثبت این موضوع آن بوده که دستیابی به نتیجه نهایی برای جاعلان شناسه تلفن همراه را بسته و آن‌ها نمی‌توانند طرح رجیستری را از این طریق دور بزنند.

تقلب در طلای آب شده

با توجه به افزایش قیمت ارز، کاهش ارز پول ملی و ترس مردم به دلیل از دست دادن سرمایه خود بسیاری به فکر تبدلی پول نقد خود به طلا افتادند که به دلیل محاسبه قابل توجه کارمزد بسیاری به سمت خرید طلای آب شده یا همان شمش طلا سوق پیدا کردند که بارها از سوی مسئولین اتحادیه اعلام شد که افراد به خرید طلای آب شده بدون داشتن اطلاعات کافی و کارشناسی نپردازند و حتی واحدهای صنفی را مکلف کردند که از فروش طلای آب شده به عموم افراد پرهیز کنند، در این رابطه این بار مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به امکان تقلب در طلای آب‌شده تاکید کرده طلای آب‌شده به هیچ وجه مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران نیست.

دلار به خواب رفت

نرخ خرید دلار و یورو برای دومین روز متوالی در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ثابت بوده و قیمت خرید یورو ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان است. این صرافی‌ها، همچنین امروز هر دلار آمریکا را مانند روز گذشته ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان می‌فروشند.

این در حالی است که بانک‌ها امروز (۲۵ اردیبهشت) هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۴۷۰ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته حدود ۵۰ تومان افزایش قیمت داشته و قیمت خرید یورو نیز با افزایش ۱۱ تومانی در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۲۱۹ تومان است.

امروز بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۸ هزار و ۶۸۴ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته کاهشی بوده است. از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۳۴ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۳۵۰ تومان می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۶ ۰۵:۲۴

دست سازمان امور مالیاتی در جیب مردم بیچاره کجای دنیا اینکار رو انجام میدن متاسفم