• یکشنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98022915104
  • خبرنگار : 71496

در آستانه ازسرگیری مذاکرات

اپوزیسیون سودان بر ریاست مدنی و تعداد محدود نظامیان در شورای حاکمیتی تاکید کرد

اپوزیسیون سودان بر ریاست مدنی و تعداد محدود نظامیان در شورای حاکمیتی تاکید کرد

ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر سودان کمی پیش از آغاز دوباره مذاکرات با شورای نظامی انتقالی، بر حضور محدود نمایندگان نظامی در شورای حاکمیتی و ریاست مدنی آن به عنوان یکی از ساختارهای دولتی توافق شده برای مرحله انتقالی در این کشور تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر سودان با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند، جلسات مذاکره با شورای نظامی در چارچوب تحویل زمام امور کشور از یک ساختار انتقالی مدنی از ساعت ۹ عصر امروز (یکشنبه) برگزار خواهند شد.

این گروه‌ها که شامل گروه‌های سیاسی، نهادهای مدنی و رهبران اعتراضات مستمر در سودان می‌شوند، اعلام کردند: در نشست جدید مسایل مربوط به نسبت نمایندگان در شورای حاکمیتی و ریاست آن مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

شمس الدین کباشی، سخنگوی شورای نظامی انتقالی سودان پیشتر اعلام کرده بود که نشست امروز به مسایل حل نشده از جمله نسبت نمایندگان در شورای حاکمیتی پرداخته خواهد شد.

پیش از آنکه شورای نظامی مذاکرات را برای ۷۲ ساعت به حالت تعلیق درآورد، نمایندگان آن به توافق اولیه‌ای با ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر برای تشکیل شورای حاکمیتی شامل چهره‌های نظامی و غیرنظامی، دولت انتقالی و شورای قانون‌گذاری برای مدت سه سال دست یافتند.

گروه‌هایی که به نمایندگی از معترضان مذاکره می‌کنند، اعلام کردند: این توافق علاوه بر شورای حاکمیتی شامل کابینه برای اجرای کامل اصلاحات و شورای قانون‌گذاری نیز است که ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر با نسبت ۶۷ درصد در آن حضور دارند.

با اعلام ازسرگیری مذاکرات و برچیده شدن موانع در محل تحصن، شورای نظامی نسبت به دستیابی به توافقی نهایی ابراز خوش‌بینی کرد.

توافق اعلام شده میان معترضان و شورای نظامی، اعتراضات گروه‌ها و جریان‌های اجتماعی سودان را در پی داشت.

از جمله گروه‌های معترض جریان نصرة الشریعة و دولت قانون بودند که در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در خارطوم تجمع کردند.

آنها در این تجمع توقف اجرای توافقنامه و مشارکت همه گروه‌های سودانی در مرحله انتقالی را خواستار شده و شعارهایی در حمایت از این انقلاب سر دادند.

جمعیت الوفاق سودان نیز مخالفت خود را با انحصار قدرت در دوره انتقالی برای یک گروه اعلام کرده و آن را در تضاد با اصل دموکراسی دانست.

ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر اعلام کرد که به تلاش‌های خود برای بازگشایی خطوط راه‌آهنی که توسط انقلابی‌ها مسدود شده بود، ادامه خواهد داد.

این ائتلاف در بیانیه‌ای از معترضان خواست از خطوط راه‌آهن در نزدیکی محل تحصن دوری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha