• دوشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98023015997
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۰ اردیبهشت ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳۰ اردیبهشت ماه

تصویب کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و نظر مخالفان وموافقان این طرح، محکومیت قصاص نفس یا عضو برای مجرمان اسیدپاشی، تعیین مجازات ۵ تا ۲۵ سال حبس برای مرتکبین اسید پاشی، مخالفت مجلس با دو فوریت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت دو ماه، اعلام وصول یک سوال از وزیر دادگستری و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (دو شنبه) سی ام اردیبهشت ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز مجلس طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

نمایندگان مجلس با ۲۰۶ رأی موافق، ۴ رأی مخالف، ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را تصویب کردند.

در جریان بررسی این طرح مخالفان معتقد بودند که قانون مصوب سال ۱۳۳۷ به مراتب مجازات‌ شدیدتر از این طرح دارد و در شرایط فعلی کشور اولویت‌های مهمتری را داراست و موافقان نیز در پاسخ تاکید داشتند که این طرح ضمن تشدید مجازات از قربانیان اسیدپاشی حمایت کرده است که گزارش کامل نظرات موافقان و مخالفات را میتوانید اینجا بخوانید.

همچنین نمایندگان ماده ۱ طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را به تصویب رساندند که براساس آن هر کس عمداً با پاشیدن اسید یا هرگونه ترکیبات شیمیایی با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس و عضو شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شود.

مجلس در مصوبه‌ای مجازات حبس بیش از ۵ سال تا ۲۵ سال را برای مرتکبین اسید پاشی تعیین و مقرر کرد در صورتی که به هر دلیلی دسترسی به مرتکب ممکن نباشد دیه فرد بزه دیده از بیت‌المال پرداخت شود.

ناطقین امروز مجلس

نماینده نیشابور: دولت گامی اساسی برای تامین مایحتاج اولیه مردم کم درآمد بردارد

نماینده مهریز: هیات رییسه مجلس ضعیف شده است

نماینده دشت آزادگان: همه ما در برابر مردم مسئول هستیم

مقدسی: همواره برخورد معقول و منطقی با دنیا داریم

ابراهیمی: برچیده شدن زمینه رانت و فساد در گروی آزاد سازی قیمت‌هاست

***

مهرداد گفت: شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی فردا صبح در جلسه‌ای درباره‌ نحوه ورود، چارچوب‌ها و گزینه‌های احتمالی انتخابات هیات رئیسه آخرین سال دوره کاری مجلس دهم تصمیم گیری می‌کند. جلسه مجمع عمومی فراکسیون هم در روز یکشنبه (۵ خرداد) برای اعلام لیست نهایی فراکسیون تشکیل می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین درخواست دو فوریت عده‌ای از نمایندگان در خصوص طرح تعویق کنکور سراسری به مدت حداقل دو ماه را بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

لاریجانی در پاسخ به سلیمی: رقم افزایش حقوق‌ها را پیگیری می‌کنیم

دهمرده: کنکور به دغدغه‌ای جدی تبدیل شده است

پارسایی: شنیدن اتهامات روز گذشته برایم عجیب و غیرقابل باور بود

کبیری: رئیس‌جمهور در جهت بهبود وضعیت آب خوی و چایپاره اقدام کند

نقوی‌حسینی: بازنشستگان در شرایط سختی قرار دارند

نماینده کنگاور: دستگاه‌های اجرایی گزارش عملکرد سیل نوروزی را اعلام کنند

پورمختار: قانون خصوصی سازی باید بازنگری شود

نوبخت: ۶ میلیون ایرانی کارت اهدای عضو دارند

***

در ادامه این جلسه یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی سوال نماینده میاندوآب از وزیر دادگستری را با محوریت عملکرد قوه قضائیه در حوزه مبارزه با فسادهای کلان اقتصادی اعلام وصول کرد.

در پایان نیز علی‌اصغر یوسف‌نژاد مشروح تذکرات کتبی نمایندگان به مسؤولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha