• سه‌شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 98023116733
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

چاپ مقاله استاد دانشگاه شریف در مجله‌ "نیچر"

چاپ مقاله استاد دانشگاه شریف در مجله‌ "نیچر"

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با همکاری محققان دانشگاه‌های هاروارد و ام.آی.تی موفق به چاپ مقاله‌ای در مجله‌ی معتبر نیچر شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین رهبان، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف با همکاری محققان دانشگاه‌های هاروارد (Harvard) و ام‌آی‌تی (MIT) موفق به چاپ مقاله‌ای با عنوان "Origin of apparent light- Capturing single-cell heterogeneity via data fusion improves image-based profiling "، "بهبود نمایه‌سازی مبتنی بر تصاویر میکروسکوپی با مدل‌سازی ناهمگونی تک سلوله "در مجله معتبر نیچر شد.

بر اساس این گزارش، تکنولوژی‌های خوانش اطلاعات زیستی که دارای دقت تک سلوله هستند، نیاز به روش‌های خلاصه‌سازی و نمایه‌سازی جمعیت سلول‌ها که قادر به مدل‌سازی ناهمگونی تک سلول‌ها باشند را ایجاد کرده است. نمایه یک جمعیت از سلول‌ها برداری است که اطلاعات جامعی از وضعیت زیستی یک جمعیت از سلول‌ها را ارائه می‌دهد و امکان مقایسه جمعیت سلول‌ها از طریق آن ممکن می‌شود. مقایسه جمعیت سلول‌ها کاربردهای فراوانی در کشف داروها، شناسایی تابع ژن‌ها و کشف مکانیزم داروهای ناشناخته دارد.

در این مقاله، برای مدل‌سازی ناهمگونی داده‌های تک سلوله، برای تشکیل نمایه یک جمعیت از سلول‌ها، میانگین خوانش‌ها با پراکندگی خوانش‌ها و همبستگی بین جفت خوانش‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کنیم. برای ارزیابی روش پیشنهادی از تکنولوژی میکروسکوپ فلورسنت برای اندازه‌گیری ریخت‌شناسی سلول‌ها استفاده می‌کنیم و نشان می‌دهیم که نمایه جدید تعریف شده نسبت به نمایه میانگین که به صورت سنتی استفاده می‌شود، مکانیزم داروها و تابع ژن‌ها را به صورت معنادار و قابل ملاحظه‌ای بهتر پیش‌بینی می‌کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه شریف، مجله Nature Communications یکی از زیر مجموعه‌های دسترسی آزاد Nature Publishing Group است که در سال ۲۰۱۰ ایجاد شده است. این مجله زمینه‌های علوم طبیعی مانند زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی و علوم زمین را پوشش می‌دهد. ضریب تاثیر این مجله در سال ۲۰۱۷، ۱۲.۳۵ گزارش شده است. بر اساس پایگاه SJR، نمایه H این مجله ۱۹۸، معیار SJR آن ۶.۵۸ و جزو مجلات Q۱ در زمینه بیوشیمی، ژنتیک، و زیست‌شناسی مولکولی است.

این کار با همکاری با محققان پلتفرم تصویربردای موسسه برود مرتبط با دانشگاه‌های هاروارد و ام آی تی انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha