• چهارشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98030100319
  • خبرنگار : 71605

رئیس دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد

انتظار از دولت برای مشارکت بیشتر در صندوق‌های خطرپذیر

انتظار از دولت برای مشارکت بیشتر در صندوق‌های خطرپذیر

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به این‌که این دانشگاه در مسیر حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم از مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار بوده است، خاطر نشان کرد: صندوق خطرپذیر دانشگاه نیاز کشور را محدود می‌کند و با توجه به این موضوع انتظار می‌رود مشارکت و سرمایه گذاری دولت به‌ویژه در سال‌های اولیه فعالیت صندوق بیشتر از آن‌چه که اکنون است، باشد.

به گزارش ایسنا، جبار علی ذاکری امروز در مراسم امضای قرارداد سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران در زمینه تولید سرنگ اینفلیتور با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت جزو دانشگاه‌هایی است که در حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم قدم برداشته است، گفت: این موضوع طی سال گذشته با مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همراه بوده و تعداد شرکتهای مرکز رشد ما از ۲۱ به ۳۷ مرکز رسیده است. این در حالی است که ما هنوز با اهداف خود در زمینه توسعه فناوری و نوآوری فاصله داریم.

وی ادامه داد: فعالیت‌های جدی در دانشگاه در رابطه با شرکتهای دانش‌بنیان شکل گرفته و هفته پیش جلسه ارزیابی این شرکتها برگزار شد؛ در این راستا اعلام می‌کنیم که شرکتهای فوق در سال ۹۸ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت. این در حالی است که دانشگاه نیز در راستای استفاده از نوآوری‌ها گام‌هایی برداشته؛ از جمله دانشکده فناوری‌های نوین را تأسیس کردیم که در زمینه فناوری‌های نوظهور فعالیت دارد و از این دانشکده نیز تا پایان سال خبرهای خوبی به گوش می‌رسد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه صنعتی مطرح بوده و از اساتید خواسته‌ایم در جهت حل مشکلات گام بردارند، اظهار کرد: ۶۵ درصد دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند و سالانه تعداد قابل توجهی پایان‌نامه به سرانجام می‌رسد. پیش‌بینی کرده‌ایم ۳۰ تا ۴۰ درصد پایان‌نامه‌ها به صورت مساله‌محور و در جهت حل مسائل پیش روند. چنان که سال گذشته رونمایی از ۴ الی ۵ مورد فناوری را شاهد بودیم که همگی حاصل تزهای مقطع دکتری بودند.

ذاکری با بیان اینکه در وضعیت خاص کنونی سازمان‌های اجرایی نیاز به دانشگاه‌ها را بیشتر دیده‌اند و اهمیت خوداتکایی این نهاد بیشتر شده است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه صندوق خطرپذیر پژوهش و فناوری دانشگاه فعال شده، نیاز کشور به ارز محدود خواهد شد و به نظر می‌رسد تاکید بر این موضوعات در سطوح بالاتر مطرح شود.

وی در همین زمینه ادامه داد: اگر صرفاً از منظر محدود شدن نیاز کشور به ارز به حوزه فناوری و نوآوری نگاه شود، به این نتیجه می‌رسیم که کل سرمایه گذاری‌ها در حوزه فوق محدود است. این در حالی است که به عنوان مثال سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری در یک فناوری معادل با صرفه جویی ارزی همین مبلغ است. انتظار می‌رود مشارکت دولت به ویژه در سالهای اول شروع به کار صندوق‌ها و غیره بیشتر از این‌ها باشد.

ذاکری با بیان اینکه پیش‌بینی کردیم تا مهر ماه سرمایه اولیه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران در موارد مهم صرف شود، یادآور شد: معاون علی و فناوری رییس‌جمهوری طی یک سال گذشته مشوق همکاران ما بوده و امیدواریم این حمایتها ادامه پیدا کند تا در دانشگاه‌های سطح یک شاهد توسعه فناوری و محدود شدن نیازهای ارزی به تبع آن باشیم. بازگشت سرمایه در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت و در جریان قرارداد امروز شاهد حمایت صندوق پژوهش و فناوری از یک تولید ملی بودیم که به نظر می‌رسد در بلند مدت در سفره مردم تأثیرگذار باشد.

سرمایه ۶ میلیارد تومانی صندوق خطرپذیر دانشگاه علم و صنعت ایران در حمایت از فناوری

تورج محمدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه در سال‌های گذشته به منظور انتقال به نسل چهارم دانشگاه‌ها توسعه فناوری دستاوردهای تحقیقاتی را که در دانشکده‌های مختلف به دست می‌آید در دستور کار قرار دادیم، گفت: اولین مرکز نوآوری دانشگاه سال گذشته افتتاح شد و در کنار آن یک شرکت خصوصی مشارکت کرد. صندوق خطرپذیر پژوهش و فناوری دانشگاه از محصولات اولیه سرمایه‌گذاری این شرکت خصوصی است که می‌تواند با سرمایه ۶ میلیارد تومانی خود محصولات فناورانه را مورد حمایت قرار دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: رونمایی از سرمایه گذاری صندوق خطر پذیر دانشگاه علم و صنعت ایران در یکی از شرکتهای مستقر در اولین مرکز نوآوری دانشگاه که در زمینه تولید سرنگ اینفلیتور فعالیت دارد بتواند مقدمه‌ای برای حمایت از فعالیت‌های فناورانه در سطح دانشگاه‌ها و کشور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha