• جمعه / ۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98030300944
  • منبع : نمایندگی همدان

یک مسئول عنوان کرد

مستند نگاری‌ و ‌آسیب شناسی وضع موجود؛ راهی برای احیای بافت تاریخی همدان

مستند نگاری‌ و ‌آسیب شناسی وضع موجود؛ راهی برای احیای بافت تاریخی همدان

ایسنا/همدان سرپرست پایگاه بافت تاریخی شهر همدان، پویا بودن بافت تاریخی همدان، ساخت و سازهای موجود در بافت تاریخی در گذشته و زمان حال و اقتصاد شهر همدان در بحث ملک را از عوامل اصلی از بین رفتن بافت تاریخی همدان برشمرد و گفت: بافت تاریخی همدان ۵۰۰ هکتار مساحت دارد.

‌به گزارش ایسنا، مریم مختاری موسوی پنج شنبه ۲ خرداد در نشست تخصصی فعالان میراث فرهنگی با بیان اینکه بافت تاریخی همدان ۵۰۰ هکتار مساحت دارد، اظهار کرد: مجموعه‌های ارزشمندی از جمله هگمتانه، بازار و پلاک‌های ثبتی در این بافت تاریخی وجود دارد.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی از سال ۹۱ برای مشخص و تلفیق کردن محدوده تاریخی همدان اقدام کرده است، افزود: نقشه ابلاغ شده از طرف شورای عالی شهرسازی برای مشخص کردن محدوده بر مبنای عکس هوایی گرفته در سال ۳۵ بوده که طی این سال‌ها تعدادی از اماکن، معابر و محلات تاریخی از بین رفته است.

سرپرست پایگاه بافت تاریخی شهر همدان پویا بودن بافت تاریخی همدان، ساخت و سازهای موجود در بافت تاریخی در گذشته و زمان حال و اقتصاد شهر همدان در بحث ملک را از عوامل اصلی از بین رفتن بافت تاریخی همدان برشمرد و گفت: استان یزد بافت و استخوان بندی منسجم دارد و نمی‌توانیم بگوییم همدان بافت تاریخی ندارد اما به اندازه یزد و شهرهایی که بافت آنها ثبت جهانی شده نیست.

مختاری موسوی، محله کبابیان، حاجی و کلپا همدان را جز محلات ارزشمند همدان معرفی کرد و افزود: مستند نگاری، برداشت و آسیب شناسی وضع موجود یکی از ابتدایی‌ترین راه‌ها برای احیای بافت تاریخی همدان است.

وی با بیان اینکه بانک کارگشایی در آثار ملی به ثبت رسیده است، بیان کرد: محدوده بافت تاریخی همدان مشخص و جانمایی پلاک‌های ثبتی و تاریخی روی نقشه بافت انجام شده است و بعد از مشخص کردن پلاک‌های ثبتی بناهای ارزشمند شناسایی می‌شوند.

سرپرست پایگاه بافت تاریخی شهرستان همدان با بیان اینکه در رینگ اول اقدامات که از سال ۸۸ آغاز شده تقریباً ۸۰ درصد پلاک‌های ارزشمند شناسایی شده اند، گفت: فاکتورهای کالبدی، معماری، عناصر تشکیل دهند، تزئینات بنا و قدمت آن از جمله ملاک‌های تعیین پلاک ارزشمند است، همچنین پلاک‌های ثبتی قبل از سال ۱۳۴۰ می‌توانند به عنوان پلاک‌های واجد ارزش معرفی شوند.

همپوشانی بافت تاریخی با بافت فرسوده در همدان

رئیس بنیاد ایران شناسی در همدان با بیان اینکه عموم مردم علاقمند به حفظ آثار تاریخی و گذشتگان هستند و مسئولان باید سازوکاری مشخص در بحث قانون گذاری و فرهنگ تعریف کنند تا مردم با چالش مواجه نشوند، گفت: بافت فرسوده با بافت تاریخی همپوشانی پیدا کرده و معضلاتی برای مردم آن منطقه به وجود آورده است.

محسن جان جان با بیان اینکه همدان یک استان تاریخی است اما نسبت به استان‌های همجوار ۱۶ سال در تأسیس بنیاد ایران شناسی عقب است، افزود: بعد از افتتاح بنیاد ایران شناسی در همدان به سرعت ایران شناسی در زمینه همدان را آغاز کرده و خوشبختانه تا چند ماه آینده کار این دانش نامه جامع به پایان می‌رسد.

وی گفت: دانش نامه جامع ایران شناسی در همدان در ۱۶ مدخل مانند خاک شناسی، مشاهیر، علوم تربیتی و.. بررسی شده و بعد از اتمام آن اساتید و صاحب نظران برجسته ارزیابی و تکمیل می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند با بیان اینکه ۳ موزه در شهرستان نهاوند وجود دارد، عنوان کرد: نیروهای متخصص در امر موزه شناسی و موزه داری باید در موزه‌ها فعالیت کنند اما متأسفانه ما با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم و شهرستان نهاوند در حوزه تجهیزات و نیروی انسانی فقیرترین شهرستان است.

جان جان با بیان اینکه موزه‌ها در سراسر دنیا از مراکز مهم علمی و آموزشی به شمار می آیند، اضافه کرد: در مقایسه با درجات لازم برای رسیدن به کیفیت موزه‌های بین المللی فاصله زیادی داریم، همچنین تاریخ گذاری اشیا کشف شده به صورت مطلق و نسبی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: اگر علاقه به تاریخ و گذشتگان در نسل جدید وجود نداشته باشد، در آینده انگیزه‌ای برای حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی وجود نخواهد داشت که در این راستا کلاس‌های تاریخ دانش آموزان نهاوند در موزه‌ها برگزار می‌شود و همه دانش آموزان این شهرستان از موزه‌های نهاوند بازدید کرده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha