• یکشنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98030502052
  • منبع : نمایندگی قم

‌معاون ‌جهادکشاورزی استان‌:

ملخ‌ها تهدیدی برای کشاورزی نیستند

ملخ‌ها تهدیدی برای کشاورزی نیستند

ایسنا/قم ‌معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان قم با بیان اینکه گونه ملخی که در سطح شهر وجود دارد "ملخ قمی" است، گفت: در حال حاضر جمعیت ملخ‌ها به حدی نیست که خسارت زا باشد و آسیب چندانی وارد نمی‌کند.

‌محمدعلی سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: ملخ گونه‌های مختلفی دارد که در مناطق مختلف رشد می‌کنند و ملخی که در جنوب کشور اکنون وجود دارد، ملخ دریایی است.


وی افزود: در استان قم نیز ۴ الی ۵ گونه ملخ وجود دارد که ملخ‌هایی که در حال حاضر در سطح شهر مشاهده می‌شوند، "ملخ قمی" نام دارد و بومی خود استان است، این ملخ‌ها شهرت جهانی دارند و در همه‌جا به همین نام شناخته می‌شوند.

معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان قم بیان کرد: اندازه "ملخ قمی" همین مقدار است و بیش از این رشد نمی‌کند و با رسیدن به بلوغ، خوراک آن کم می‌شود و از بین می‌رود.

وی در خصوص دلیل افزایش ملخ در استان قم گفت: با توجه به بارش‌های خوب اخیر و سرسبزی مراتع، جمعیت ملخ‌ها افزایش پیدا کرده است و با قطع شدن بارش‌ها و خشک شدن مراتع بیرون شهر، ملخ‌ها به سمت قسمت‌های سرسبز و داخل شهر هجوم آورده‌اند.

سلامی تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت ملخ‌ها به حدی نیست که خسارت زا باشد و آسیب چندانی وارد نمی‌کند ولی از لحاظ اجتماعی مشکل‌هایی ایجاد کرده است و وجود این گونه برای مردم خوشایند نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر تنها مراتع یونجه در استان قم سرسبز هستند، بیشتر این مراتع مورد حمله ملخ‌ها قرار گرفته است و بر همین اساس تا کنون ۲۰۰ هکتار از مراتع یونجه که بیشتر مورد حمله ملخ‌ها قرار گرفته بود، به صورت رایگان سم‌پاشی شد.

حضور ملخ‌ها تا یک ماه دیگر در استان قم


معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان قم با بیان اینکه وضعیت حضور ملخ‌ها در استان تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت، گفت: اکیپ‌های پایش و رصد جهادکشاورزی استان قم مشغول بررسی وضعیت در سطح استان هستند و کشاورزان می‌توانند در صورت مشاهده تعداد بیش از حد ملخ‌ها در یک قسمت، به مأموران اطلاع دهند تا سم پاشی انجام شود و توصیه‌های لازم ارائه گردد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha