• دوشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۲:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98030602216
  • خبرنگار : 71616

یک قطعه‌ساز بزرگ، ایران‌خودرو را گروگان گرفت!

قطعه‌سازان خودرو

یکی از قطعه‌سازان بزرگ با ایجاد انحصار در تامین قطعات ایران‌خودرو در مواقع خاص اقدام به توقف تامین قطعه، خواباندن خطوط تولید خودرو و باج‌خواهی از ایران‌خودرو می‌کند. نکته قابل توجه این است که مالک این شرکت بزرگ قطعه‌سازی مدیر برتر جهادی سال 1397 نیز بوده است.

به گزارش ایسنا، سال‌ها است که عموم جامعه قطعه‌سازی و برخی کارشناسان صنعت خودرو از انحصار ایجاد شده در تامین قطعات دو خودروساز بزرگ داخلی به خصوص در تامین برخی قطعات خاص و های‌تک و فساد ناشی از آن، انتقاد می‌کنند.
این انحصار باعث شده که دو سه شرکت بزرگ قطعه‌سازی به ابرشرکت‌های تامین‌کننده قطعات دو خودروساز بزرگ داخلی تبدیل شده و انحصار ایجاد شده را به اهرمی برای اعمال فشار و اصطلاحا اخاذی از خودروسازان بزرگ تبدیل کنند.
برخی کارشناسان مستقل داخلی معتقدند که همین انحصار و فساد ناشی از آن نیز باعث شده هزینه‌های تمام شده تولید خودرو در کشور افزایش یافته و خودروهای داخلی با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کنندگان برسد.
در جدیدترین رویداد در این زمینه شنیده شده که اخیرا برای مدتی خطوط تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو به دلیل توقف تامین قطعه از سوی یکی از این قطعه‌سازان بزرگ، متوقف شده است.
در این ماجرا مالک این شرکت قطعه‌سازی بزرگ با عدم تامین قطعه‌ای که در انحصار دارد، تمام خطوط تولید ایران‌خودرو را برای مدتی متوقف کرده است. او مالک شرکتی است که تامین‌ قطعات سیستم‌های سوخت‌رسانی خودرو را به طور انحصاری در اختیار دارد و در روزهای اخیر ضربه خود را از طریق عدم تامین قطعات سوخت‌رسانی به صنعت خودروی کشور وارد کرده است.
طبق اطلاعاتی که در اختیار ایسنا قرار گرفته، این فرد از سال 95 با یکی دیگر از شرکت‌های قطعه‌سازی انحصارگر، برای تشدید انحصار در صنعت قطعه‌سازی، کنسرسیوم تشکیل داده و در حال حاضر با همراهی فرزند و برادرزاده خود یکی از اصلی‌ترین سهامداران ایران‌خودرو نیز است. وی همچنان به دنبال به دست آوردن درصد بیشتری از سهام ایران‌خودرو برای استیلا بر بزرگترین شرکت خودروسازی ایران است.
این وضعیت و اعمال فشار گاه و بیگاه این قطعه‌ساز بزرگ به ایران‌خودرو از طریق توقف تامین قطعات و خواباندن خطوط تولید در حالی است که این شرایط زیان سنگینی را به صنعت خودرو و در نهایت مصرف‌کنندگان ایرانی وارد می‌کند.
طبق محاسبات صورت گرفته، توقف هر خط تولید خودرو به مدت یک دقیقه در حدود ٢٢٠ میلیون تومان زبان به همراه دارد که این میزان ظرف مدت یک ساعت به ١٣ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان می‌رسد.
این زیان از طریق بیکاری کارگران، هزینه‌های جاری و اجباری نظیر برق، مالیات، استهلاک دستگاه‌های خط تولید و شاستهلاک خودروهای ناقص بر افزایش قیمت نهایی خودرو تاثیر می‌گذارد.
در جدیدترین رویداد در این زمینه در روزهای اخیر که باید 1000 دستگاه خودروی تولید شده در ایران‌خودرو به بازار تزریق می‌شد به دلیل عدم تامین قطعه از سوی همین قطعه‌ساز، این خودروها ناقص مانده که تاثیراتش را طی روزهای آتی در بازار نشان خواهد داد.
اما نکته قابل توجه این است که مالک این شرکت قطعه‌سازی انحصارگر کسی است که در سال ٩٧ نشان مدیر جهادی برتر را کسب کرده است اما در روزهای گذشته با توقف خطوط تولید بزرگترین خودروسازی ایران، اشتغال کارگران، بازار خودرو و اقتصاد کشور را به گروگان گرفته تا با اعمال فشار از این طریق به خواسته‌های خود برسد.
با توجه به ابعاد ملی این موضوع و تاثیراتی که این مسئله به طور کلان بر صنعت خودروی کشور و به دنبال آن بازار خودرو و منافع مصرف‌کنندگان ایرانی دارد، ایسنا پیگیر این موضوع از دستگاه‌های مسوول بوده و در آینده اطلاعات بیشتری در این رابطه منتشر خواهد کرد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۰۷:۰۹

هر دم از این باغ بری می رسد!

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۰۷:۴۴

گیریم مشکل حل شد آیا اضافه دریافتی بابت ماشین های گرون فروخته به مردم بر میگرده ؟ آیا قیمت خودرو اصلا کم میشه ؟ آیا اصولا کاری با این قطعه ساز میکنید ؟ پارسال چندتا سلطان رو گرفتید(طلا و شکر) چه سودی برای مردم و قیمت داشت مردم مسخره نیستن یا واقعا تاثیر گذاشته با گرفتن و فهمیدن باید قیمتش درست بشه اگر نه دنبال چی هستید با انتشار این اخبار ؟؟؟؟؟؟ این همه هم وقت مردم رو نگیرید خبر و دادگاه و بررسی و ..... بگید نمیتونیم حتی به وظیفه حداقلی خودمون هم برسیم فقط به دنبال جو سازی هستیم

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۰۷:۵۴

نتیجه؟

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۰۹:۰۹

سلام مجمع سالیانه ایران خودرو نزدیک است. گروه انحصار طلب دولتی که کنترل خودروسازی ایران خودرو را در دست دارد از حضور قطعه سازان بزرگ خصوصی که سهام دار ایران خودرو هستند و با همیاری و همکاری یکدیگر می توانند کنترل ایران خودرو را از دست رانت های دولتی خارج نمایند هراسناکند . بنابراین با انتشار ا اطلاعات غلط به مردم می خواهند مانع این کار شوند تا همچنان با کنترل شرکت های بزرگ خودرو سازی به چپاول ، رانت خواری و فساد خود ادامه دهند. که نمود آن را در تولید خودروهای فاقد استاندارد و بدون کیفیت شاهد هستیم.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۰۹:۲۶

فساد عامل بدبختی مردم و کشور شده

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۱۰:۰۲

...شما نگران خودتی احتمالا؟! خودروساز با انحصاری بودنشون همین بلارو سال ها بر سر مشتری هاشون آوردند! وگرنه کی میرفت خودروهای بی کیفیت داخلی رو بخره؟ خودروسازها همین همینجوری خودرو به ملت میفروشن!

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۱۰:۲۵

قطعاً ایرانخودرو بابت تامین قطعات از این شرکت به تعهداتش عمل نکرده و این شرکت قطعه ساز چاره ایی برای وصل پول خودش و سر پا نگه داشتن کارخونه خودش نداشته که اینکارو انجام داده.چرا یک طرفه به قاضی میروی نگارنده عزیز؟؟!!

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۱۰:۵۲

ایران خودرو کم به مشتری اجحاف نکرده در اصل دزد قطعه ساز و ایران خودرو نشستند با هم کباب خوردند ولی دودش به چشم مشتری رفته اگه مسولین می خواهند فکری به حال ملت کنند تنها راهش حذف تعرفه ورود خودروی خارجی هست تا بساط این...ها برای همیشه برچیده بشه

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۱۱:۰۲

کار بسیار خوبی کرده لطفا ادامه بده

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۱۱:۰۸

هر کسی در حال حاضر در صنعت کشور در کشاورزی کشور در نفت کشور در خدمات کشور هر کس هر عنوانی داشته باشد اختلال در اقتصاد کشور ایجاد کند باید با شدید تر ین وجه با او برخورد شود این ها اخلال گران اقتصاد کشورند باید امتیاز انها گرفته شود و زندان شوند تا اخلال در اقتصاد ایجاد نکنند

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۱۱:۰۹

قوه قضائیه باید با این قطعه ساز متخلف به شدت و به سرعت برخورد قانونی کند تا به این صورت حق مردم ضایع نشود و قیمت خودرو اینقدر به صورت لجام گسیخته افزایش پیدا نکند

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۱۴:۱۲

لطف کنید منابع خبری را درست مشخص کنید و صحت آن را ارائه کنید تا کنون فکر می کردم اخبار درست را ارائه می کنید ....

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۱۵:۲۲

اقدام این قطعه ساز محدود به ایجاد اختلال در خط تولید نیست این شرکت با اتکا به رانت های مختلف ده ها پرونده با عناوین مختلف علیه شرکت های خودرو سازی مطرح نموده است

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۱۸:۳۲

این قطعه ساز مال کدوم انگل یا انگل زاده است؟

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۲۱:۰۹

بهونه برای گرون فروشی مرزارو باز کنید اوقت ببینیم کی نگاه میکنه به لگناتون

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۰۶ ۲۳:۵۳

به نظر من این مطلب درست نیست کلیه قطعه سازان به ایران خودرو و سایپا متعهد هستند و ضرر و زیان دیر رسیدن قطعات در قراردادها لحاظ شده بطوریکه در صورت دیر رسیدن کوچکترین قطعه ای قطعه ساز باید هزینه های هنگفتی برای غرامت بپردازدو از طرفی خود ایران خودرو و سایپا بدهی میلیاردی به قطعه سازان دارند به نظر من این مطلب جز توجیهی برای بدقولی ها نیست

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۹ ۰۸:۳۸

گهی زین به پشت و گهی پشت به زین از قدیم گفته اند آسیاب به نوبت مگه اون پنجاه سالی که ایران خودرو و سایپا مردم و جیب مردم رو به گروگان و انحصار گرفتند کسی از احوال مردم بدبخت پرسید. نوش جون ایران خودرو

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۱ ۱۲:۰۶

مشکل میان قطعه سازان و کارخانجات اتومبیل سازی اتفاق جدیدی نیست و فقط قدری حادتراز گذشته گردیده و بدهی کارخانه های اتومبیل سازی به حدی رسیده که تامین کننده قطعات یا توان تولید ندارد یا جرات قبول ریسک پذیری بیشتر,حال مشکل قطعه ساز هر باشد توان تولید و تحویل قطعه را ندارد و مسلم است توقف خط تولید برای قطعه ساز هم ضررهای بسیاری به همراه دارد, تولید کنند نه واسطه است و نه دلال که از توتف تولید سود ببرد . این مقاله چنان قطعه ساز مورد حمله قرار داده که باعث تعجبم گردید و انشالله هدف نگارنده مقاله همدردی با متقاضیان خرید اتومبیل بوده است, بهترین کار توضیح شرایط موجود از دو طرف و پیشفروش نکردن اتومبیل است.