• سه‌شنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98030702733
  • خبرنگار : 71415

حضور سیاستمداران افغان و نمایندگان طالبان در مسکو برای دور دوم گفت‌وگوهای بین افغانها

حضور سیاستمداران افغان و نمایندگان طالبان در مسکو برای دور دوم گفت‌وگوهای بین افغانها

یک هیات از سیاستمداران افغان به منظور شرکت در کنفرانس "صلح میان افغان‌ها" وارد شهر مسکو شدند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کنفرانس موسوم به "کنفرانس صلح میان افغان‌ها" بعد از برگزاری مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد برقراری دیپلماتیک افغانستان ــ روسیه در اواخر امروز (سه‌شنبه) برگزار می‌شود.

یک هیات ۱۴ عضوی گروه طالبان تحت رهبری "ملا عبدالغنی برادر" از بنیانگذاران این گروه از قطر عازم مسکو شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به اسپوتنیک گفت‌: "ملا برادر آخوند"(ملا عبدالغنی برادر) معاون رهبر گروه امارت اسلامی (طالبان) به عنوان رهبر یک هیات نمایندگی سطح عالی طالبان قطر را به مقصد روسیه ترک کرده است.

مجاهد در ادامه اضافه کرد: این هیات طالبان با مقامات ارشد روسیه نیز دیدار خواهند کرد.

یک مقام روس در این باره اظهار کرد: مسکو قرار است میزبان کنفرانسی باشد که در آن هم نمایندگان دولت افغانستان و هم نمایندگان طالبان برای نخستین بار مذاکرات مستقیم انجام می‌دهند.

به نوشته اسپوتنیک، یک منبع نزدیک به طالبان نیز این اطلاعات را تایید کرده است.

پیش تر در تاریخ ۵ ــ ۶ فوریه نخستین دور کنفرانس صلح میان افغان‌ها در شهر مسکو برگزار شد و در دور اول تعدادی از سیاستمداران افغان، نمایندگان گروه‌های خارج‌نشین افغان در کشورهای مختلف و یک هیات طالبان شرکت کردند.

در مذاکرات مربوط به دور اول هیچ هیاتی از جانب دولت افغانستان شرکت نکرد و به جای آن یک هیات سه نفره متعلق به شورای عالی صلح افغانستان اعزام شد.

این بار اما در هیات اعزامی افغانستان عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان ، حامد کرزای رییس جمهور سابق افغانستان، محمد یونس قانونی، معاون رییس جمهور سابق افغانستان و همچنین حاجی محمد محقق، رییس حزب اتحاد اسلامی مردم حضور دارند.

دور دوم این مذاکرات رسما از فردا (چهارشنبه) آغاز می‌شود.

کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح افغانستان این بار به عنوان رهبر حزب وحدت اسلامی و نه به نمایندگی از شورای عالی صلح افغانستان در مذاکرات شرکت می‌کند.

مسکو قرار است میزبان یک نشست ویژه‌ به مناسبت یکصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک خودش با کابل در امروز باشد. این نشست ویژه‌ در "هتل پرزیدنت" در مرکز پایتخت روسیه برگزار شده و در آن مقامات وزارت امور خارجه روسیه، کارمندان سفارت افغانستان در مسکو، سیاستمداران و کارشناسان افغان شرکت می‌کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قرار است در افتتاحیه این نشست سخنرانی کند. گزارش شده است که هیات مقامات طالبان تحت رهبری ملا برادر قرار است به دیدار سیاستمداران افغان برود. این نخستین سفر خارجی ملا عبدالغنی برادر از زمان آزاد شدن از زندان در پاکستان در اکتبر گذشته محسوب می‌شود.

یک سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان به الجزیره گفت، سفیر افغانستان در مسکو در مراسم روز سه‌شنبه شرکت می کند اما مشخص نیست که آیا به دیدار هیات طالبان خواهد رفت یا خیر.

زلمای خلیل زاد، فرستاده آمریکا برای مذاکرات این کشور با طالبان در دوحه، گفت‌: این روند نیاز به پیشرفت  سریع‌تر دارد چون درگیری همچنان ادامه‌ داشته و مردم بیگناه می میرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha