• چهارشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 98030803477
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۸ خرداد بخوانید؛

دعوت به حضور در راهپیمایی روزقدس/اظهارات نجفی در دادسرای امورجنایی/تاکید بر پیمان عدم تجاوز ...

دعوت به حضور در راهپیمایی روزقدس/اظهارات نجفی در دادسرای امورجنایی/تاکید بر پیمان عدم تجاوز ...

پنجمین جلسه دادگاه «محمدهادی رضوی و احسان دلاویز»، شرکت ایران در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در سطح مدیر کل، تاکید بر هموارسازی راه‌ اعتمادسازی و تعامل سازنده بین همسایگان با امضای پیمان عدم تجاوز، سیزدهمین سخنگوی دولت، رایزنی برجامی ریابکوف و عراقچی در تهران و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه، هشتم خرداد ماه ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، بعد از نزدیک به ۱۰ ماه، قرار است باز جلسات سخنگوی دولت این بار با حضور علی ربیعی برگزار شود. سه‌شنبه ۲۶ تیر ۹۷ بود که آخرین نشست مطبوعاتی سخنگوی دولت با حضور خبرنگاران برگزار شد و پس از آن محمدباقر نوبخت برای آنچه تمرکز بیشتر روی سازمان برنامه و بودجه خوانده شد از این سمت کناره‌گیری کرد. حالا حسن روحانی وزیر سابق کار یعنی علی ربیعی را به عنوان سخنگوی جدید دولت تدبیر و امید انتخاب کرده و ربیعی اکنون سیزدهمین سخنگوی دولت در جمهوری اسلامی است.

در موارد اختلاف نظر و یا تداخل در وظایف قانونی دستگاه‌های دولتی در صورتی که نیاز به تفسیر یا تغییر قانون نداشته باشد، تصمیم هیئت وزیران که به پیشنهاد رئیس جمهور اتخاذ می‌شود لازم الاجرا است. آن‌چه خواندید خطی از اصل یکصد و سی و چهارم قانون اساسی است، که رئیس‌جمهور در دیدار اخیر با اصحاب رسانه بر مرور آن از سوی رسانه‌ها تاکید کرد.

همچنین هیأت وزیران در جلسه امروز خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، با معافیت مشترکان خانگی و تجاری مناطق سیل زده استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان از پرداخت هزینه گاز مصرفی به مدت یک ماه تا ۴۵ روز موافقت کرد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) در مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه رمضان در موسسه دارالزهرا گفت: شاهدیم که در اثر رشد عامل رابطه و باندبازی در تصمیمات کلان جامعه و فرار از قانون که رسمی برای همه شده است، این همه جنایات و اختلاس های رسوا رخ می‌دهد که مایه شرمندگی است. حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای با بیان اینکه همه ما در بروز حوادث امروز مقصر هستیم اظهار کرد: کسی نمی تواند بگوید من تاثیری در شکل‌گیری شرایط امروز نداشتم. ما همه خطاهای بزرگ و کوچکی مرتکب شدیم و باید از مردم در برابر اشتباهاتی که داشته ایم عذرخواهی کنیم.

 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای ضمن دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس اعلام کرد: تفکر مقاومت ضد اشغالگری در وجود نسل‌های نوین فلسطینی ریشه دوانده است.

همچنین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در بیانیه‌ای از مردم درخواست کرد در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند و در بخشی از این بیانیه تاکید کرد: روز قدس باید به‌عنوان سلاح کارآمد امت اسلامی علیه «معامله قرن» متجلی شود.

رئیس جمهور هم در جلسه هیات دولت  مردم را برای حضور گسترده در مراسم روز قدس فرا خواند و کفت:ملت ایران ، قدس و مظلومان تاریخ را هرگز تنها نخواهد گذاشت و در برابر ستمگران سکوت نمی کند. رییس جمهور در بخ دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه دشمنانی که ادعا دارند، دشمن نظام هستند در واقع جنگ را با آحاد ملت ایران شروع کرده و تحریم‌شان علیه زندگی روزمره مردم ایران است، افزود: این روزها  فراز و نشیب در سخنان آنها زیاد بوده و استقامت مردم آنها را وادار کرده که گاهی سخنان متناقضی بیان کنند اما معیار برای ما کلام نیست، بلکه عمل آنها است؛ هر زمان آنها دست از ظلم نسبت به ملت ایران برداشته و تحریم‌های ظالمانه را کنار گذاشته و در برابر تعهدات خود پایبند بوده و به میز مذاکره‌ای که خودشان ترک کردند و برهم زدند، بازگشتند، راه به روی آنها بسته نیست.

نقوی حسینی: مردم با حضور در راهپیمایی روز قدس عدم تأثیرپذیری از اقدامات خصمانه آمریکا را نشان می‌دهند

آیت الله مکارم شیرازی:مردم با حضور گسترده، آرمان فلسطین و قدس را زنده نگاه دارند

سفیر ایران در روسیه:سیاست ایران در قبال فلسطین، حمایت از مردم، مقاومت و حقوق ضایع شده مردم فلسطین است

خالدی: حمایت از فلسطین بیانگر بیداری مسلمانان جهان است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در سفر خود به قطر با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد. سید عباس عراقچی در این دیدار بر هموارسازی راه‌ اعتمادسازی و تعامل سازنده بین همسایگان با امضای پیمان عدم تجاوز تاکید کرد.

یک کارشناس مسایل منطقه:ایران باید پیشنهاداتش را به عنوان عضوی از کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح کند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:پیشنهاد معاهده عدم تعرض به کشورهای خلیج فارس برای خنثی‌کردن توطئه‌های آمریکاست

یک کارشناس مسائل بین‌الملل:پیشنهاد ظریف ضربه‌ای بسیار شدید به صهیونیست‌ها است

همچنین صبح  امروز، سرگئی ریابکوف با سید عباس عراقچی همتای ایرانی خود  در محل وزارت خارجه ایران دیدار و رایزنی کرد. طبق اخبار اعلام شده، موضوع برجام، آخرین تحولات رخ داده در این ارتباط و همچنین برگزاری کمیسیون مشترک برجام مهم‌ترین محورهای رایزنی این دو دیپلمات ارشد ایرانی و روسی است.

علی لاریجانی هم در دیدار با سفیر جمهوری خلق چین در تهران با اشاره به رفت‌وآمد هیأت‌ها میان ایران و چین، گفت: باید چارچوب روشن و دورنمای عملیاتی در نوع روابط در جریان این رفت‌وآمدها حاصل شود.

جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که قرار است به میزبانی عربستان در مکه برگزار شود، در سطح مدیر کل وزارت امور خارجه شرکت می‌کند. این اجلاس قرار است روز جمعه با حضور تعدادی از سران و مقامات کشورهای عضو این سازمان در مکه برگزار شود و برای حضور ایران در این مراسم فقط دعوتنامه‌ای از سوی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی ارسال شده و دعوتنامه از سوی کشور میزبان یعنی عربستان برای حضور تهران در این اجلاس ارسال نشده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ در جریان سفر چهار روزه‌اش به ژاپن به‌طور علنی رویکرد جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره ایران و کره شمالی را تضعیف کرد و دیدگاه‌های مثبت‌تری نسبت به روابط با تهران و پیونگ یانگ از خود نشان داد. رییس جمهور آمریکا گفت: ایران فرصت دارد تا با همین نظام یک کشور بزرگ باشد. ما به دنبال تغییر نظام نیستیم. من تنها می‌خواهم این را مشخص کنم. ما به دنبال این هستیم که هیچ سلاح هسته‌ای نباشد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به ابوظبی سفر کرده است در جمع خبرنگاران در سفارت واشنگتن در ادعایی بی‌اساس گفت که تردید ندارد ایران پشت ماجرای حمله به چند نفتکش در بندر فجیره در امارات قرار دارد. این ادعای بی‌اساس و واهی در حالی مطرح می‌شود که رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان پیش از این رویداد اخیر در آب‌های عمان برای تعدادی نفت‌کش را مشکوک توصیف کرد و گفت که باید برای روشن شدن واقعیات تحقیق شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این ادعای بولتون تاکید کرد: صبر، هوشیاری و آمادگی دفاعی ایران مانع تحقق خواسته‌های شوم بولتون و جنگ‌طلبان خواهد شد.

پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و احسان دلاویز، از متهمان پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد که گزارش کامل آن را میتوانید اینجا بخوانید. در پایان قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و احسان دلاویز را اعلام کرد و گفت: جلسه بعد آخرین دفاع از این دو متهم اخذ می‌شود که ساعت ۹ صبح ۱۸ خردادماه خواهد بود.

محمدعلی نجفی که در پی اعتراف به قتل همسر دوم خود برای انجام بازپرسی به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شده است، گفت: مهریه همسرم ١٣٦٢ سکه بود و هر چقدر اصرار می‌کردم که از یکدیگر جدا شویم، قبول نمی‌کرد و می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی. شهردار پیشین تهران گفت: بعد از این حادثه به سر خاک پدر و پدربزرگم رفتم که خود را بکشم؛ اما زمانی که با خود فکر کردم به این نتیجه رسیدم که قانون راه بهتری است و تصمیم گرفتم که خود را معرفی کنم.

همچنین مشاور رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره تلویحی به قتل میترا استاد همسر محمد علی نجفی از اعضای سابق کابینه دولت و پذیرفتن مسئولیت این قتل توسط نجفی با بیان اینکه «سلامت روانی و معنوی قدرت‌مداران بشدت در خطر است» اظهار کرد: از قدرت رانده‌شدگان بیش از پیش آسیب‌پذیرند.

حمیدرضا ترقی با اشاره به جزئیات شهادت حجت‌الاسلام محمد خرسند از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه که شب گذشته  مورد سوءقصد قرار گرفت، گفت: قاتل حجت الاسلام‌والمسلمین خرسند از اعضای فرقه‌های ضاله بوده که در ضدیت با روحانیت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha