• شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98031104964
  • خبرنگار : 71631

اکتشاف بقایای انسان‌های عصر برنز در روسیه

اکتشاف بقایای انسان‌های عصر برنز در روسیه

باستان شناسان در پی اکتشاف اسکلت انسان‌های عصر برنز درحالی که مجموعه از منقار پرندگان به عنوان زره و یا گردن‌آویز در کنارشان دیده می‌شود، به تحقیق و تفحص درخصوص سنت‌های مردم این دوره و علت استفاده از این وسیله پرداختند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انشنت اوریجینز، این یافته‌ها بخشی از اکتشاف دو قبر مجزایی است که متعلق به اوایل عصر برنز هستند و سال گذشته در شهر «نووسیبیرسک» کشف شدند.

باستان‌شناسان با حفاری یکی از قبرها به ده‌ها منقار پرنده و جمجمه پرندگان عظیم الجثه که به شکل زره و یا گردن‌آویز به یکدیگر متصل شده بودند، برخوردند.

«‌لیدیا کوبلوا» باستان‌شناس مؤسسه باستان‌شناسی «نووسیبیرسک» در خصوص این اکتشاف بیان کرد: «هیچ گونه اکتشاف مشابه‌ای که مربوط به عصر برنز و نواحی غرب سیبری باشد تاکنون مشاهده نشده است. اما علت این که فکر می‌کنیم این منقارهای به هم متصل‌شده به عنوان گردن‌آویز، یقه و زره مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند آن است که این منقارها درحالی کشف شدند که به صورت دسته‌های به هم متصل‌شده در پشت جمجمه و در طول گردن همچون وسیله‌ای که به عنوان یقه از گردن شخص محافظت می‌کند، قرار داشتند.»

گونه پرندگان یافت شده، درآینده پس از آن که منقارهای کشف شده مورد بررسی پرنده‌شناسان قرار گرفتند، اعلام خواهد شد، اما در بررسی‌های اولیه به نظر می‌رسد این منقارها به گونه‌ی ماهی‌خواران تعلق داشته باشند.

مطالعه و جداسازی منقارها ممکن است ماه‌ها زمان ببرد. متخصصان ترمیم و بازسازی مؤسسه باستان‌شناسی «‌نووسیبیرسک» از ظریف‌ترین ابزار خود برای آشکار کردن رمز این ابداع باستانی استفاده می‌کنند. آنان معتقدند اکتشاف جدید، دست کمی از جواهر ندارد.

باستان‌شناسان در کنار قبر فردی که گردنبند منقاری را همراه داشت، یک قبر شامل بقایای دو کودک ۵ و ۱۰ ساله و فرد بالغ دیگری کشف کردند. در کنار بقایای انسان کشف شده دو حلقه و یک میله‌ی برنزی که به‌نظر می‌رسد اعضای جدا شده‌ی یک نقاب باستانی باشند نیز کشف شد.

چندین سنگ تراشیده شده به شکل هلال که گمان می‌رود در مراسم خاکسپاری مورد استفاده قرار گرفته باشند در کنار استخوان‌های مرد بالغ کشف شدند.

«لیدیا کوبلوا» افزود: «‌استخوان‌های کشف شده متعلق به فردی از طبقه‌ی بالای‌جامعه است چرا که تیم باستان‌شناسی ما مدت طولانی را در این مکان به بررسی و مطالعه پرداخته و در مجموع بقایای ۳۰ انسان مختلف را از دل خاک بیرون کشیده است. تمامی این اکتشافات جالب توجه بودند ولی هیچ یک از آن‌ها، همچون دو قبر ۵ هزار ساله کشف شده اخیر حیرت‌آور نبودند. ما معتقدیم بقایای کشف‌شده متعلق به یک مبلغ دینی یا کشیش باشد.»‌

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha