• دوشنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98031305731
  • خبرنگار : 71610

نظامیان سودان وارد محل تحصن در خارطوم شدند/ افزایش کشته شدگان به ۱۲ تن

نظامیان سودان وارد محل تحصن در خارطوم شدند/ افزایش کشته شدگان به ۱۲ تن

منابع آگاه از کشته شدن ۱۲ شهروند معترض سودانی و مجروح شدن ده‌ها دیگر در جریان تیراندازی نیروهای نظامی به تحصن کنندگان در خارطوم خبر دادند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از کمیته پزشکان سودان اعلام کرد که به دنبال تیراندازی نیروهای وابسته به شورای نظامی انتقالی در نزدیکی محل برگزاری تحصن شهروندان سودانی در خارطوم، ۱۲ تن کشته و ده‌ها تن دیگر نیز مجروح شدند.

در همین راستا، شاهدان نیز اعلام کردند که نیروهای امنیتی صبح امروز با شلیک گلوله به محل برگزاری تحصن شهروندان سودانی یورش بردند.

فراخوان سودانی‌ها برای اعتصاب فراگیر

از سوی دیگر، جمعیت شاغلین سودان با انتشار پیامی در صفحه خود در توئیتر اعلام کرد که شورای نظامی انتقالی در تلاشی برای پایان دادن به تحصن، نیروهای خود را بسیج کرده است.

این جمعیت سودانی اعلام کرد که برای متفرق کردن تحصن کنندگان به شدت تیراندازی صورت گرفت و از خشونت‌ بسیار زیاد استفاده شد. این جمعیت به اعتصاب فراگیر نیز دعوت کرد.

این جمعیت با درخواست از شهروندان سودانی برای آنکه در محل برگزاری تحصن در مقابل فرماندهی ارتش حضور یابند، شورای نظامی انتقالی سودان را مسئول قتل شهروندان این کشور توسط شبه‌نظامیان دانست.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد که نیروهای امنیتی سودان خیابان‌ها در مرکز خارطوم را بستند.

در همین حال، این خبرگزاری تاکید کرد که هزاران سودانی خیابان‌ها در "أم درمان" را با ایست‌ها و با آتش‌ زدن لاستیک‌ها بسته‌اند.

حزب مخالف الأمه سودان نیز به تظاهرات در سراسر کشور دعوت کرد.

ادعای شورای نظامی از عدم حمله به تحصن‌ها

این در حالی است که شورای نظامی انتقالی با این ادعا که به تحصن‌ها یورش برده نشده است، تاکید کرد: این مساله که به آمبولانس‌ها اجازه رسیدگی به وضعیت مجروحان داده نشده است، درست نیست.

شورای نظامی انتقالی مدعی شد که افراد متخلف به تحصن کنندگان حمله کرده‌اند.

این شورا همچنین ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای با اپوزیسیون سودان از سر گرفته شود و اعلام کرد که به زودی تمامی احزاب سیاسی سودان را به ازسرگیری گفت‌وگوها فراخواهد خواند.

شورای نظامی سودان همچنین در اولین واکنش رسمی خود به حمله نظامیان این کشور به محل برگزاری اعتصاب مردم در خارطوم اعلام کرد: این حمله با هدف پایان دادن به اعتصاب صورت نگرفته است بلکه منطقه "کلمبیا" که در محیط میدان اعتصاب است، به مکانی خطرناک برای امنیت جانی شهروندان تبدیل شده بود و نیروهای نظامی برای پایان دادن به این ناامنی وارد عمل شدند.

قطع تمامی کانال‌های ارتباطی معترضان با شورای نظامی

این درحالی است که یاسر عرمان، از رهبران گروه‌های آزادی و تغییر سودان با متهم کردن ارتش این کشور به کودتا علیه انقلاب، از قطع کردن تمامی کانال‌های ارتباطی خود با شورای نظامی انتقالی خبر دادند.

وی در ادامه  تأکید کرد که اتفاقات امروز و حمله به تحصن کنندگان به روند گفت‌وگوها پایان داد.

این مقام سودانی همچنین از برگزاری تحصن و تظاهرات ملت سودان خبر داد و اظهار کرد که سراسر این کشور امروز شاهد برگزاری تحصن و تظاهرات خواهد بود.

تخلیه شدن محل برپایی تحصن‌ها

در همین راستا، صدیق یوسف، از رهبران گروه‌های آزادی و تغییر و عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست سودان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که درحال حاضر محل برگزاری تحصن تخلیه شده است و نیروهای شورای نظامی انتقالی با شلیک گلوله تحصن کنندگان را متفرق کردند.

وی افزود: نیروهای امنیتی پس از ارتکاب جنایت علیه تحصن کنندگان و قتل، بازداشت و مجروح کردن ده‌ها تن از آنها، کنترل محل برگزاری تحصن شهروندان سودانی را به دست گرفته‌اند.

تعلیق پروازها از فرودگاه خارطوم

همچنین منابع آگاه از توقف تمامی پروازها و فعالیت‌ها در فرودگاه خارطوم خبر دادند.

شورای نظامی سودان پس از کودتا علیه عمر البشیر، رئیس جمهوری سابق این کشور روی کار آمده است. معترضانی که خواستار کنار رفتن عمر البشیر بودند، با روی کار آمدن شورای نظامی نیز به اعتراضات خود پایان ندادند و اعلام کردند که باید قدرت در دست غیرنظامیان باشد نه نظامیان. مذاکراتی میان معترضان و شورای نظامی انتقالی صورت گرفت اما معترضان اعلام کردند که این شورا برای تحویل دادن قدرت جدی نیست. این تحصن‌ها در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش سودان برگزار می‌شود و در حال حاضر نظامیان حاکم در سودان برای پایان دادن به تحصن‌ها، به خشونت متوسل شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha