• دوشنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 98031306003
  • خبرنگار : 71251

رقم مالیات خریداران سکه اعلام شد

رقم مالیات خریداران سکه اعلام شد

سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات مقطوع دریافت کنندگان سکه در سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزی را تعیین کرد.

به گزارش ایسنا، بر این اساس تمامی خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل و از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

نحوه تعیین این مالیات و پرداخت آن این گونه است که دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۷ سکه خود را دریافت کرده‌اند، تا ۲۰ سکه دریافتی معاف از مالیات هستند.

برای کسانی که بیش از ۲۰ سکه دریافت کرده‌اند، نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هرس که یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع; نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه دو میلیون ریال مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال مالیات مقطوع تعیین شده است.

طبق این دستورالعمل مودیان این نوع فعالیت که مشمول مالیات نمی‌شوند، نیازی به ثبت‌نام و تشکیل پرونده مالیاتی نخواهند داشت، اما مودیان مشمول باید جهت پرداخت مالیات به سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک‌جا در خردادماه ۱۳۹۸ ندارند، می‌توانند حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی، مالیات خود را پرداخت کنند.

عدم پرداخت به موقع مالیات یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادماه ۱۳۹۸ خواهد بود.

چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.

خریداران بیش از ۲۰۰ سکه باید اظهارنامه پر کنند

بر اساس این دستورالعمل، اشخاصی که بیش از ۲۰۰ سکه در سال ۱۳۹۷ دریافت کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل نبوده و باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند.

ادارات کل امور مالیاتی نیز مکلفند ترتیبی اتخاذ کنند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص (اعم از اشخاصی که نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده و همچنین اشخاصی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری کرده‌اند) حداکثر تا پایان سال جاری انجام گیرد.

همچنین اعلام شده صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نمی‌شوند، اما مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.

یادآوری می‌شود موعد ارائه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی خردادماه و برای اشخاص حقوقی تیرماه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۳ ۱۶:۱۹

مطمئنا آقایان تحقیق کرده اند و فهمیده اند اکثر کسانی که خریداری کرده اند دم کلفت یا سوئ استفاده چی نبودند و گرنه آن موقع که حرف ش بود به جانشان افتاده بودند. حالا یک قشر قلیلی به ندای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعتماد کردند این است مزدشان، وگرنه آگاهان که از بازار خریدند و بیشتر سود کردند و همان لحظه هم مالشان در دستشان بود مالیات ندادند .

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۸ ۰۵:۳۱

کالاهای اساسی و مصرفی با سکه و دلار و غیره متفاوتند و در این مورد قابل مقایسه نیستند. خرید و انبار کردن سکه و دلار سوداگری است و حتی برای حفظ ارزش پول هم که باشد هیچ سودی برای اقتصاد ندارد و فقط به اقتصاد کشور و مردم آسیب می زند. حالا کمی از سودی که برده اند را مالیات پرداخت کنند به جایی برنمی خورد.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۳ ۱۶:۵۱

قبل از خرید سکه از بانک مرکزی استعلام کردم و کتبا به من اعلام کردند معاف از مالیات است. این کارشون حقه بازی است.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۳ ۱۶:۵۲

ایکاش از بازار می خریدیم. به اینها نباید اعتماد میکردیم.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۳ ۱۷:۳۰

سلام يعني چي؟ بانك مركزي زمان ثبت نام اعلام كرده معاف از ماليات،حالا مي گن بايد ماليات بديد!!!! اين عين دزدي تو روز روشنه بانك مركزي كه دزد باشه واي به حال بقيه

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۳ ۱۸:۳۸

خوب شد سلطان سکه رو اعدام کردید و اگر نه اگه میبود و این خبرو میشنید یا سکته میکرد یا خودکشی

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۳ ۲۲:۵۱

باشه همین الان میدن

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۴ ۱۰:۳۱

چرا کسانیکه وارد بازار واسطه گری نشده اند و با اعتماد به بانک مرکزی سکه ثبت نام کرده اند باید مالیات قیمت قطعی را پرداخت کنند؟؟؟؟ایا این کار ثابت نمیکند که فعالیت در بازار غیر قانونی بهتر است؟؟

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۴ ۱۳:۵۴

این یعنی دزدی چرا از اول نگفتند

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۷ ۱۵:۴۷

برای اینکه دزدن

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۴ ۱۷:۱۰

ایسنا! شما پارسال نوشته بودید مالیات اخذ نمی شود. پس چی شد؟

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۴ ۱۸:۲۷

.... ما این چندتا دونه سکه رو از پس انداز حقوقمون خریدیم که قبل از واریز به حسابمون خود ... فورا مالیاتشو کم کرده بودند. حالا بابقیشم هرچی بخریم باز باید مالیات بدیم؟

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۴ ۲۱:۵۵

تا ما باشیم دوباره به اینها اعتماد نکنیم

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۴ ۲۳:۲۷

اینم نتیجه صداقت و شفافیت و اعتماد به سارقان امور مالیاتی

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۵ ۱۸:۴۱

فقط باید به دیوان عدالت اداری شکایت کرد . اینا با خودشون فکر کردن تعداد اینا کمه فقط 114 هزار نفر ثبت نام کردن پس کاری از دستشون بر نمیاد.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۶ ۰۹:۱۹

بر اساس کدام قانون می خواهند مالیات (پول زور و حرام و غیر شرعی) از خریداران پارسال سکه بگیرند !؟ قرار فروش سکه در سال گذشته به صورت شفاف و روشن و قطعی و بدون هرگونه مالیات و کاملاً قانونی بود . اگر همان زمان گفته بودند فروش سکه توسط بانک مرکزی مشمول مالیات میشه ، همان زمان سکه ها را از بازار با 50 الی 100 تومان بالاتر می خریدیم و چند ماه پولمان را هم به بانک مرکزی نمی دادیم . به این کار می گویند غش در معامله و دبه درآوردن در قراردادی که قبلاً به صورت قطعی بسته شده و شرایط اش در آن زمان کاملاً شفاف و روشن و قانونی و بدون هیچ گونه مالیاتی بود . این کار هم حرام هم غیر قانونی و هم غیر شرعی و مصداق بارز کلاهبرداری و غارتگری و چپاول اموال ملت است و دادستان محترم کل کشور و دیوان عدالت اداری باید در این زمینه ورود کرده و جلوی این عمل خلاف قانون که آثار و تبعات بسیار زشت و منفی در اقتصاد کشور و در اعتماد عمومی مردم به دولت و بانک مرکزی دارد را هر چه سریعتر بگیرند .

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۶ ۱۵:۳۸

پس دادستان به عنوان مدعی العموم کجاست . دیوان عدالت اداری کجاست؟ چرا جلوی این خلاف رفتارها گرفته نمی شود. بی اعتمادی به مجاری دولتی را چی می کنید.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۶ ۱۷:۵۸

این کار اصلا صحیح نیست مردم به بانک مرکزی اعتماد کردن چرا اول اعلام کردن معاف از مالیات حالا زدن زیر حرف خودشون تازه کل پولشو که جلو جلو گرفته بودن

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۶ ۱۸:۳۳

سرپرست سازمان امور مالیاتی با طرح این موضوع در زمان فعلی تنها قصد بی اعتماد کردن مردم نسبت به دولت را دارد و صد البته خود بخوبی می داند که گرفتن چنین مالیاتی امکان پذیر نیست . خود دولت و رئیس جمهور باید فوری واکنش نشان دهد .

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۷ ۱۴:۰۰

ایسنا! شما پارسال گفته بودید که مطمئن باشید مالیات اخذ نخواهد شد.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۷ ۱۴:۰۳

باید به دیوان عدالت اداری شکایت نماییم. من نامه دارم از بانک مرکزی در فروردین 97 در جواب استعلام من اعلام شد فاقد مالیات است. با اذیت کردن آنهایی که به نظام اعتماد کردند چه عایدتون میشه؟!

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۹ ۲۱:۴۸

با استناد به به همان جواب استعلامی که بانک برایتان فرستاده که مدرکی محکمه پسند است می توانید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید . ان شاءالله که نتیجه می گیرید. خدا ریشه ظلم را بخشکاند.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۷ ۱۴:۱۳

حکم شرعی بیع سلف(پیش فروش): اگر مبیع بصورت بیع سلف خریداری شده باشدو همه ثمن در مجلس بیع نقد باشد فروشنده باید آنچه را مبیع با تمامی اوصافش بر آن صادق است به خریدار تحویل دهد و حق ندارد مبلغ بیشتری را از او مطالبه نماید.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۷ ۱۷:۲۸

قرآن کریم ، قدرتمندان و حکومتدارانی که اموال مردم را به ناحق ضبط می کنند را عامل خروج مردم از راه خدا میداند و می فرماید: إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ. سوره توبه آیه 34

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۸ ۱۰:۵۲

روئسای عزیز مملکت جمهوری اسلامی ایران بنده کل داریی خودم رو به عنوان یه فرد مجرد که صبح تا شب کار کردم طی 8 تا 9 سال رو رفتنم 110 تا سکه خریدم... هیچ خرجی نکردم و نون خور خانواده بودم هر ماه از حقوقم درصد زیادی به عنوان کارمند مالیات دادم و هر چی خریدم و خوردمم توی این مملکت هم 9 درصد اونجا مالیات بر ارزش افزوده دادم... همه همکاران من الان املاک یا زمین و ماشین و زن و بچه دارن...من هیچ کدوم اینا رو ندارم کل دار و ندارم رو ریختم وسط دادم دست بانک مرکزی و اون زمان استاد سیف عزیز و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانم در برگه خرید هم در تمام جراید بارها تضمین و اعلام داشتن شما سرمایه خود را به مملکت خودتون بدید و کمک کنید به اقتصاد مملکت و ما قهرمان ملی بودیم حالا باز باید از یه حقوقی که به ما میدن برای بار سوم یا چهارم مالیات بدم ؟ اصلا مگر قانون عطف به ماسبق می‌شود ؟ مگر اینجا سر گردنه هست ؟ وقاحت تا کجا ؟ شمش و طلای آب شده و هزاران دارایی دیگه مردم چی ؟ چیه این سازمان مالیاتی مونده رو دمش که خوردند و بردند و هر سه ماه یه طرح ابلهانه و تهو آور میده ؟ دستهای انگار پشت پرده هست که قیمت سکه بره بالا و هیاهو در بازار ایجاد شه ؟ نمیشه برای پس انداز و دارایی باقی مانده مردم که هر شب طرح نقشه بریزد الان اونی که ده ها ماشین و زمین و خونه داره و اونی که ده ها هزار دلار پس انداز داره داره به ریش من میخنده ! کل هدف من این بوده که توی این مملکت یه روزی صاحب یه خونه شم و دیگه نون خور خانواده ام نباشم ! این چیز زیادی هست ؟ توی خیلی جاها خارج این سرزمین این حق هرشهرونده و به بیکارش اینو میدن ! مگر من موقعی که خواستم بخرم مفت از شما خریدم ؟ سکه در بازار 150 هزار تومن گرونتر بود و تازه یه سال پولم توی این وضع خراب اقتصادی دست شما بدون بهره خوابیده بود کاش میرفتم از بازار میخریدم شما بدویی دنبالش استاد مالیاتچی ! زورتون به ضعیف ها رسیده.برو مالیاتت رو از بازار بگیر اونی که یه شبه قیمت جنس هاش میشه سه برابر و حقوق من که نهایت 16 درصد زیاد شده. عالم و آدم گفتند که به شما اعتماد کردن غلطه اما من گفتم به اقتصاد مملکت خودم کمک کنم... مگر من درآمدی اخذ کردم فقط سعی کردم ارزش پولم حفظ شه اگر سکه سه برابر شد الان خونه که چهار برابر شده.مگر مسئول این نا بسامانی اقتصادی مملکت من و امثال من هستند؟

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۹ ۱۰:۰۶

صحبتهای شما کاملا صحیح است. اما این حرفهای منطقی را باید برای کسانی زد که منطق و شرف داشته باشند. تنها راه شکایت به دیوان عدالت اداری است. اللهم عجل لولیک الفرج.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۱۹ ۱۴:۰۶

بی قانونی، بی عدالتی، بی انصافی، بی فکری، اصلا باورپذیر نیست. گویی که اصلا فکر نمی کنند و یا اینکه می توان گفت: افراد نالایق بر سر کارهای مهم نشسته اند. تاسف بار است. واقعا ناامیدم

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۱ ۱۵:۰۳

سلام دولت و بانک مرکزی ... نباید نهادی مردم فریب باشد. معامله ای که مفادش از قبل مشخص نباشد نوعی فریب خریدار محسوب میشه و شرعا و قانونا حرام است. دولتی که محدودیت خرید نمیزاره و در برهه ای که به این طریق میتوانسته مشکل خودش را حل کنه نباید الان به فریب خوردگان خود اتهام سوداگری ببندد. در غیر اینصورت گناه خودش بیشتر است که ترویج سوداگری کرده

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۵:۳۱

حضور هیئت محترم دولت و جناب آقای وزیر محترم ، ملاک تشخیص آنهایی که از مالیات سکه معاف شده اند و سوداگر نیستند و بقیه مردم که از ترس دود شدن یه عمر سر مایه شان در بانک ها برای آینده خود و بچه هایشان ، به شما اعتماد کردند و علی رغم گفته مسئولان قبل شما که خرید سکه را معاف آر مالیات اعلام کردید ، اقدام به خرید سکه کرده اند . حال شما آنها را سوداگر خطاب می کنید . آیا شما در این مملکت زندگی نمی کنید که ببنید همه چیز از پیاز و سیب زمینی و میوه تا گوشت و ماشین و خونه و لوازم خانگی سه تا چهار برابر شده است. با این اوصاف آیا کسیکه سکه خریده سود کسب کرده یا ارزش پول تنزل کرده . اگر فکر شما این است پس بایست از کشاورزی که سیب زمینی یا پیاز کشت کرده مالیات چند برابر گرفت چون قیمت آن محصولات نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر شده است یا کسیکه سال گذشته ماشین لباسشویی به قیمت حدود ۲.۵ میلیون خریده چون اکنون با تنزل ریال قیمت آن سه برابر شده ،مشمول پرداخت مالیات می باشد . مالیات حق است در صورتیکه شما سکه خریده بودید و فقط قیمت سکه افزایش پیدا کرده بود و بقیه اقلام ثابت می ماند بخدا این عدالت نیست . ولی ملت یک درس از اینکار گرفت که دیگر به حرف مسئولان اعتماد نکند . والسلام التماس دعا

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۶ ۲۱:۲۲

در این خصوص چند سوال دارم اگر مسئولینی که این بخشنامه را تصویب کرده اند جواب دهند ممنون خواهم شد چرا زیر 20 سکه معاف است ؟ مگر زیر بیست سکه سود نکردند ؟ چرا از بعضی 150 تا 250 میگیرند مگر محدودیتی در فروش بوده ؟ مثلا چه فرقی بین کسی که 100 سکه و 200 سکه خریده وجود دارد که دومی باید مبلغ بیشتری مالیات بپردازد مگر قیمت خرید و فروش هر دو یکی نیست؟ مگر خریدار هم شامل مالیات میشود مگر بابت کاهش پول ملی میتوان از مردمی که از بانک مرکزی را حمایت کرده اند مالیات گرفت؟ مگر نه اینکه اگر قرار بود اینطور مالیات ببندد باید از ابتدا ذکر میشد هرچند ان موقع گفتند معاف از مالیات!! در این مملکت نمیتوان به هیچ کس حتی بانک مرکزی اعتماد کرد چون ممکنه هر زمان دلش خواست یه قانون جدید بزاره بیاد سراغتون تا جیبتون رو آره!!!

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۷ ۱۱:۵۵

و سوالات دیگه هم میشه مطرح کرد؟ مثلا : مگر نباید موقع خرید هر کالایی هم جنس مورد معامله واضح و مشخص باشه هم مبلغ آن هم شرایطش ؟ مگر غش در معامله در اسلام حرام نیست؟ مگر خلاف عهد و پیمان کردن ( حتی با مشرکین، خلاف سیره پیامبر اسلام(ص) نیست؟ مگر حکومت ما اسلامی و تابع احکام اسلام نیست؟ مگر در قانون اساسی جمهوری اسلامی صراحتا عنوان نشده که قانون عطف به ما سبق نمیشود ؟! و هزار مگر دیگه .....

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۷ ۱۱:۵۸

تو دستورالعمل نوشته(چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.) حالا منظورش چیه؟ کجا باید تقاضای رسیدگی مجدد کرد؟

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۳۱ ۰۱:۲۱

سلام، بنده خودم از مخالفان هجوم مردم برای خرید هر کالایی که کمیاب میشه هستم و کاش یک روز مردم ما به این درک برسند که این به ضرر همه است. اما با این مورد خاص به دلایل بسیار از جمله عدم شفافیت و اطلاع رسانی ناصحیح قبل از خرید کاملا مخالفم، به نظر بنده نه تنها این بخشنامه باید لغو بشه بلکه باید بر علیه ابلاغ کنندگان این تصمیم به خاطر ضربه زدن به اعتماد عمومی نسبت به نظام بانکی و بانک مرکزی در دادگاه صالحه اقامه دعوا بشه. هنوز بانک مرکزی نتونسته به مردم اطمینان بده که اگه ارز دارند اون رو در بانک سپرده کنند که به اقتصاد برگرده اونوقت دوباره با همچین تصمیمی به کلیت سیستم بانکی صدمه می زنند. معلومه که در آینده دیگه کسی به بانکها اعتماد نخواهد کرد.

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۰۱ ۱۱:۵۱

نظر کارشناسان حقوقی و اقتصادی درباره اخذ مالیات از سکه های پیش فروش شده : علی‌ جان‌زمینی؛ وکیل دادگستری است که معتقد است: اصولاً خرید کالا مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و اینکه سازمان امور مالیاتی در بخشنامه اخیر خود صراحتاً خریداران سکه را مشمول پرداخت مالیات دانسته کاملاً خلاف نص صریح قانون مالیات‌های مستقیم است. این وکیل دادگستری ... بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی را خلاف آرای دیوان عدالت اداری دانسته و گفته است: دیوان عدالت اداری در سنوات اخیر مورد مشابه همین بخشنامه را که برای خریداران خودرو صادر شده بود، وفق دادنامه شماره 560 مورخ 11 دی 84 باطل کرده است. بهزاد خانجارخانی؛ عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیز ...با تاکید بر اینکه مالیات باید در قالب قانون مطالبه شود، معتقد است: ما قانون مالیات بر عایدی سرمایه در ایران نداریم و بین عایدی بر سرمایه در علم اقتصاد با تورم تفاوت وجود دارد و وضعیت امروز ایران، تورم است و تورم یک نوع مالیات عمومی است و نمی‌توان از مالیات ، مالیات دریافت کرد.