• پنجشنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 98031606741
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

طی یک پژوهش دانشگاهی

نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد مشخص شد

کلاس

طبق گلایه‌های بسیاری از اندیشمندان و صاحبنظران تعلیم و تربیت از عدم کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها و مرتبط دانستن این موضوع با عدم تامین نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی، برخی پژوهشگران به منظور تعیین نیازمندی‌های آموزشی از طریق تحقیق زمینه‌یابی به توصیف، تبیین و کشف نیاز آموزشی پرداختند‎.

به گزارش ایسنا، هدف اساسی از انجام پژوهش، تعیین نیازمندی‌های آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد است. تعیین نیازهای آموزشی گروه‌های چهارگانه (علوم انسانی، علوم پایه، علوم کشاورزی و دامپزشکی، علوم فنی و مهندسی)، تعیین نیازهای آموزشی مرتبه‌های علمی مختلف اعم از مربی آموزشیار، مربی استادیار، دانشیار و استاد و تعیین نیازهای آموزشی هر گروه همراه با رتبه اعضای هیأت علمی همان گروه، از سوالات تحقیق این پژوهش هستند‎.

با استفاده از روش تحقیق زمینه‌یابی، نسبت به تنظیم دو پرسشنامه از طریق دلفی (یک روش یا تکنیک ارتباطی ساختمند است که در اصل به منظور پیش‌گویی سامانمند و تعاملی با تکیه برهم‌اندیشی خبرگان ابداع شده و توسعه پیدا کرده است) اقدام و پرسشنامه اولیه برای ۱۰۰ نفر نمونه از اعضای هیأت علمی که معرف جامعه بودند ارسال شد. در این پرسشنامه از یک سوال باز پاسخ استفاده شده و از افراد خواسته شد نیازهای آموزشی اعضا هیأت علمی را بدون توجه به گرایش و تخصص حداقل در پنج ردیف نام ببرند.

پس از ارسال ۱۰۰ پرسشنامه به گروه‌های چهارگانه (هر گروه ‎۲۵ نفر) تعداد ‎۹۱ پرسشنامه و اصل است. ماحصل این پرسشنامه حاوی ‎۲۰ سوال بسته پاسخ و یک سوال باز پاسخ تهیه و پس از ارسال پرسشنامه به کل جامعه ۶۱۰ نفر قریب به ۲۳۳ پرسشنامه تکمیل شده، عودت داده شد.

تحلیل اطلاعات توسط نرم‌افزار SPSS انجام شد و برخی از نتایج به شرح ذیل به دست آمد:

اولویت نیازهای آموزشی گروه‌های علوم پایه، علوم کشاورزی و دامپزشکی، علوم فنی و مهندسی دست یافتن به شبکه‌های اطلاع‌رسانی E-MAIL ,INTERNET مشخص شده است. ‎

اولویت نیازهای آموزشی گروه علوم انسانی، روش تدریس با تاکید بر آموزش دانشگاهی و استفاده از شبکه اطلاع‌رسانی INTERNET به منظور تحقیق و پژوهش‌های علمی تعیین شده است.

اولویت نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی در مرتبه‌های مختلف علمی آشنا شدن با شبکه‌های اطلاع رسانی E- MAIL;INTERNET مشخص شده است.

این پژوهش با عنوان «بررسی نیازهای آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد» توسط غلامرضا محمدزاده شریف نوشته شده و استاد راهنمای وی در این تحقیق، حسینعلی کوهستانی، عضو هیأت علمی گروه علم مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.