• یکشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۱:۲۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98031807651
  • خبرنگار : 71282

کسب و کارهای کوچک زودتر به پول می‌رسند

کسب و کارهای کوچک زودتر به پول می‌رسند

یک کارشناس حوزه کار با بیان این که صاحبان مشاغل کوچک زودتر به درآمدزایی می‌رسند، پیشنهاد ایجاد کسب و کارهای خرد و کوچک در قالب صندوق‌های خرد محلی، منطقه‌ای و بخشی را در مناطق شهری و روستایی مطرح کرد.

علی اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر چه از راه اندازی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی حمایت می‌کنیم و معتقدیم که ایجاد این بنگاه‌ها به دلیل آنکه صندوق‌های بیمه را تقویت می‌کنند باید در دستور کار قرار گیرد ولی در شرایط موجود کشور بهتر است ایده کسب و کارهای خرد و کوچک را در قالب صندوق‌های خرد محلی، منطقه‌ای و بخشی با حمایت افراد معین توسعه‌گر در شهرستان یا روستا دنبال کنیم.

وی ادامه داد: معین در واقع فرد بنگاه دار، کارخانه‌دار یا سرمایه‌گذاری است که نقش پشتیبان را دارد و از ابتدا اعتماد آفرینی کرده، نیروهای کار را آموزش می‌دهد و پس از تسهیل‌گری و شبکه‌سازی، سرمایه‌های خرد مردم و آورده اولیه خود را تجمیع کرده و به ابزاری برای کار تبدیل و در نهایت بستر عرضه و فروش محصول تولیدی را فراهم می‌کند.

مشاغل خرد و کوچک بهترین و زودبازده‌ترین کسب و کارها

این کارشناس حوزه کار با اشاره به بالا بودن هزینه ایجاد شغل در کشور، بهترین و زودبازده‌ترین بخشی که بتوان از طریق آن اشتغالزایی کرد، کسب و کارهای خرد عنوان کرد و گفت: نگاه در این حوزه فراهم کردن بستر لازم برای حضور مردم در حوزه‌های کارآفرینی و اشتغال از طریق مثلت توسعه اقتصادی است. این مثلت از ارکان متعددی تشکیل شده که شامل استاندار، قوه قضائیه، مجلس و دولت است و در کنار آنها فردی به نام معین وجود دارد که در قالب قرارداد با این مثلت اقتصادی به پویایی و رونق کسب و کار در آن منطقه یا روستا کمک می‌کند.

به گفته لبافی برای آنکه مردم مشغول کار و صاحب درآمد شوند بهترین شیوه راه اندازی کسب و کارهای خرد در مناطق مختلف شهری و روستایی است چرا که این مشاغل بیمه پردازی و مالیات دهی کمتری دارند و مردم با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در ۸۰ درصد پروژه‌ها مشارکت دارند.

وظیفه وزارت کار ایجاد شغل نیست!

وی وظیفه وزارت کار را ایجاد شغل ندانست و گفت: نگاهی که امروز بر وزارتخانه‌ها حاکم است نگاهی دولتی است و تصورشان این است که می‌توانند شغل ایجاد کنند. شغل یا فعالیت شغلی یک مقوله فرابخشی است و سرفصل نیست که دستگاه داشته باشد بلکه همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا شغل به وجود بیاید و بستر کارآفرینی شکل بگیرد تا هم سرمایه سود ببرد و هم فرد بیکار، سرکار برود.

به گزارش ایسنا، در حالی که سهم بنگاه‌های بزرگ در اقتصاد نیم درصد و سهم بنگاه‌های متوسط کمتر از نیم درصد است، بنگاه‌های خرد و کوچک از سهم ۹۶ درصدی در اقتصاد برخوردارند. به گفته فعالان اقتصادی، شرایط تحریم بهترین فرصت برای توسعه و رونق کسب و کارهای خرد محلی و منطقه‌ای به شمار می‌رود چرا که کسب و کارهای خرد از رشد و بازدهی بیشتر و انحراف کمتری برخوردار بوده و سهم بیشتری از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha