• سه‌شنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98032109099
  • منبع : نمایندگی زنجان

طرح "بسندگی زبان فارسی" چیست؟

طرح "بسندگی زبان فارسی" چیست؟

ایسنا/زنجان معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: ارزیابی بسندگی مهارت‌های زبان فارسی برای برای شناسایی کودکان با مهارت زبانی پایین مطرح شده است.

اصغر بیات در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در روزهای اخیر طرح ارزیابی بسندگی مهارت‌های زبان فارسی به سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان مطرح شده که احتمال می‌رود امسال این تست وارد ارزیابی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سراسر کشور شود.

این مسئول ادامه داد: با توجه به تاثیر این آمادگی برای ورود به مدرسه و ایجاد ارتباط به زبان معیار امیدواریم در غربالگری‌ها این مورد هم ارزیابی شود تا کودکانی که که نیاز به آموزش بیشتر دارند، بتوانند خدمات هدفمند دریافت کنند.

وی افزود: اجرای طرح بسندگی مهارت‌های زبان فارسی برای استان‌هایی مانند زنجان که استانی دوزبانه است، مهم است؛ چراکه در برخی مناطق روستایی استان شاهد آن هستیم که کودکان تا پیش از ورود به دبستان به زبان مادری منطقه محل زندگی خود با اطرافیان ازتباط برقرار کرده و کمتر به زبان فارسی صحبت کرده است.

بیات با اشاره به آشنایی کودکان به زبان فارسی از طریق تلویزیون، تصریح کرد: تماشای تلویزیون در آشنایی کودکان در مناطقی که کمتر به زبان فارسی تکلم می‌شود تاثیر دارد ولی باید توجه داشت که این آموزش‌ها باید از طریق گفت‌ و شنود باشد، نه اینکه کودک به طور محض فقط صدایی را بشنود بدون اینکه صحبت کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان یادآور شد: کودکانی که دیرتر با زبان فارسی تعامل و ارتباط برقرار می‌کنند در بدو ورود به دبستان نیز برای ارتباط‌گیری با کتاب درسی مشکل پیدا کرده و با افت تحصیلی مواجه می‌شوند و ممکن است کودک برای مدت کمی هم که شده دیرآموز تلقی شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان زنجان مشکل خاصی در رابطه با بسندگی مهارت زبان فارسی در بین نوآموزان در بدو ورود به دبستان با وجود دوزبانه بودن استان زنجان وجود ندارد و فقط گاهی شاهد وجود کودکانی در مناطق روستایی دورافتاده استان هستیم که دایره لغات محدودی از زبان فارسی دارند که معلمان این کودکان زمان بیشتری را برای آموزش آنان صرف می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha