• سه‌شنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98032109308
  • خبرنگار : 71548

۲۱ خرداد ماه؛ روز صنایع دستی و هویت فرهنگی

پیگیری پرونده ثبت ملی حصیربافی در روستای تنگ سرحه

پیگیری پرونده ثبت ملی حصیربافی در روستای تنگ سرحه

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اعلام کرد که قرار است بازارچه دائمی استان نیز در روستای تنگه سرحه برپا شود و ثبت ملی این روستا در زمینه تولید حصیربافی از تیر ماه به صورت رسمی پیگری شود.

علیرضا جلال‌زایی در گفت‌وگو با ایسنا مهمترین هدف استان سیستان و بلوچستان را در هفته صنایع دستی رونق تولید عنوان و اظهار کرد: رونق تولید باید به سمتی پیش برود که هنرمندان صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان از طریق برندسازی هنرهای این استان همانند سوزن‌دوزی و خامه‌دوزی شرایطی را به وجود بیاورند که منجر به توسعه پایدار در زمینه تولید شود.

او ادامه داد: البته رسیدن به توسعه پایدار در زمینه تولید صنایع دستی نیازمند این است که همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند و این موضوع را کاری ملی و فرا دستگاهی ببینند؛ چراکه رسیدن به این هدف کار نیست که فقط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بتواند از عهده آن برآید، بلکه باید همه دستگاه‌ها در کنار هم باشند؛ به عنوان مثال اگر بخواهیم تولیدات صنایع دستی را به خارج از کشور صادر کنیم، باید گمرکات جمهوری اسلامی با ما همکاری کند یا اگر بخواهیم خرید آنلاین داشته باشیم، شبکه ارتباطی و اینترنتی باید شرایط لازم را فراهم کند. به طور کلی همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم بدهند تا بتوانیم این شرایط را به نفع کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، تغییر دهیم.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان همچنین درباره وضعیت شناسنامه‌دار شدن هنرمند این استان، اظهار کرد: ۵۱ درصد از استان سیستان و بلوچستان روستانشین هستند و این روستانشینی باعث شده است که تمام روستاییان در سطوح مختلف کار صنایع دستی انجام دهند. ما همچنان در حال شناسایی صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی هستیم و تاکنون این کار در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان انجام شده و بخش‌های دیگری مانده است تا آمار ما از تعداد هنرمندان فعال کامل شود و بتوانیم آنها را شناسنامه‌دار کنیم.

او افزود: همچنین تعداد کارگاه‌های فعال و نیمه‌فعال مشخص است که باید کارگاه‌های فعال را افزایش و کارگاه‌های نیمه فعال را نیز ترغیب به افزایش تولید کنیم. همچنین یکی از برنامه‌های ما این است که به سراغ هنرهای منسوخ شده برویم. عنوان مثال آهنگری سنتی از جمله صنایع دستی استان است که منسوخ شده بود، اما هم‌اکنون در حال احیا است.

جلال‌زایی همچنین درباره پیگیری پرونده ثبت ملی روستای تنگ سرحه در حوزه حصیربافی، اعلام کرد که امسال قرار است روستای تنگ سرحه را به عنوان بازارچه دائمی صنایع دستی استان و خود روستای تنگ سرحه را نیز به عنوان روستای ملی حصیربافی معرفی کنیم. قرار است پرونده این پروژه را تیر ما به صورت جدی پیگیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha