• چهارشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۰:۰۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 98032109672
  • خبرنگار : 71577

ابهامات طرح جدید مالیات بر سکه

سکه

با اینکه در طرح جدید مالیات بر خرید سکه، جزئیاتی مانند تعداد سکه‌ها و نسبت مشمولیت آنها قید شده است اما هنوز جزیئات بیشتری از این طرح بزرگ مالیاتی منتشر نشده است؛ جزئیاتی مانند اینکه این مالیات بر اساس کدام اطلاعات و با چه سازوکاری قرار است اخذ شود؟

به گزارش ایسنا، سازمان امور مالیاتی با ابلاغیه‌ای مالیات مقطوع دریافت‌کنندگان سکه در سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزی را تعیین کرد. بر این اساس تمامی خریداران سکه که در سال ۱۳۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل و از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

از دلالان سکه چگونه مالیات گرفته می‌شود؟

سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات مقطوع دریافت کنندگان سکه در سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزی را تعیین کرد. بر این اساس برای کسانی که بیش از ۲۰ سکه دریافت کرده‌اند، نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است.

هر چند که انتشار خبر کلیات این طرح باعث به وجود آمدن انتقادات و البته استقبال‌هایی توسط کارشناسان و فعالان اقتصادی شده، اما واقعیت این است که هنوز بسیاری از جنبه‌ها و جزئیات این طرح بزرگ مالیاتی مبهم مانده است.

سازمان امور مالیاتی گفته است از دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ که بیشتر از ۲۰ سکه خریده باشند مالیات اخذ خواهد کرد. با این حال مشخص نیست که این مالیات بر اساس چه اطلاعاتی قرار است اخذ شود؟ اگر بر اساس حواله‌های صادر شده قرار است این مالیات تعیین شود، پس تکلیف کسانی که چه بسا تعداد بیشتری سکه را در بدون حواله و در بازار غیررسمی خرید و فروش کرده باشند چه می‌شود و چگونه قرار است اطلاعات آنها رصد شود؟

مالیات بر سکه بر اساس کدام قانون ابلاغ شد؟

مساله دیگر در ارتباط با طرح مالیات بر سکه مربوط به مباحث قانونی است. در حالی که بعد از یک سال لایحه مالیات بر عائدی سرمایه هنوز توسط سازمان امور مالیاتی برای ارائه به مجلس شورای اسلامی فرستاده نشده است، معلوم نیست که طرح مالیات بر سکه‌ها بر اساس کدام قوانین تدوین شده است؟

از سوی دیگر این طرح درست قبل از آمدن رئیس جدید سازمان امور مالیاتی، توسط سرپرست این سازمان آن هم دو روز قبل از آغاز تعطیلات نیمه خرداد تدوین و ابلاغ شد. امری که به نظر می‌رسد می‌شد آن را به بعد از آمدن رئیس جدید این سازمان موکول کرد؛ مخصوصاً که این ابلاغیه در رابطه با معاملات انجام شده در سال قبل صادر شده است و فوریت چندانی هم نداشت.

با این همه، ظاهراً باید منتظر ماند و دید که واکنش رئیس جدید سازمان امور مالیاتی به طرح مالیات بر سکه که تنها چند روز قبل از ورود او به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده است چیست و از طرفی این سازمان جزئیات بیشتری را در این رابطه منتشر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۰۰:۱۹

اعتبار بانک مرکزی دود شد رفت هوا. همش به خاطر 1000 میلیارد تومن اعتبار 100 میلیارد دلاری بر باد رفت!

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۰۷:۵۳

در حق خریداران قانونی سکه دارند ظلم میکنند. گفته بودند معاف از مالیات است ولی می خواهند مالیات غیر قانونی سنگین اخذ کنند. اگر پیش فروش سکه اشتباه بود می بایست متولیان این کار محاکمه شوند نه خریداران. امیدواریم مسئولین عادل به این موضوع رسیدگی نمایند. اگر طبق قانون و تعهدات مالیات شامل ما میشود با کمال میل پرداخت میکنیم. ولی اینطور که معلوم است از پیش فروش سکه پشیمان شده اند و دارند غیر قانونی خریداران را تنبیه میکنند.این کار اعتبار بانک مرکزی نظام را خدشه دار میکنند. در ترکیه هم بانک مرکزی آن کشور سکه طلا فروخت ولی دبه نکرد.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۲:۳۸

دقیقا درست است مرسی از این متن

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۰۹:۱۲

اسم این مالیات نیست، پول زوره که دولت فقیر میخواد از کسانی که به اشتباه به دولت اعتماد کردند و شفاف خریدند بگیرد که البته عمرا کسی این پول زور رو نمیده

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۳:۱۵

آقایان چرا موقع ثبت نام اعلام نکردند که باید مالیات داد و حالا طبق چه قانونی دست کردن تو جیب مردم که غارت بکنند مطمنا کسی این پول زور رو نمیده

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۳:۳۸

خداشاهده هرگز دیگه به هیچ دولتی اعتماد نمیکنم.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۴:۰۷

بنده کارمند هستم آیا با این پول های حرام می خواهید حقوق ما را پرداخت کنید. چرا روز اول نگفتید که مالیات دارد تا برویم از بازار آزاد سکه خریداری کنیم تا ارزش پول مان حفظ شود. دولت ارزش پولمان را کاهش داده ما را جریمه هم می کند. بانک مرکزی دیگه هیچ کس به تو اعتماد ندارد.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۴:۱۹

حضور هیئت محترم دولت و جناب آقای وزیر محترم ، ملاک تشخیص آنهایی که از مالیات سکه معاف شده اند و سوداگر نیستند و بقیه مردم که از ترس دود شدن یه عمر سر مایه شان در بانک ها برای آینده خود و بچه هایشان ، به شما اعتماد کردند و علی رغم گفته مسئولان قبل شما که خرید سکه را معاف آر مالیات اعلام کردید ، اقدام به خرید سکه کرده اند . حال شما آنها را سوداگر خطاب می کنید . آیا شما در این مملکت زندگی نمی کنید که ببنید همه چیز از پیاز و سیب زمینی و میوه تا گوشت و ماشین و خونه و لوازم خانگی سه تا چهار برابر شده است. با این اوصاف آیا کسیکه سکه خریده سود کسب کرده یا ارزش پول تنزل کرده . اگر فکر شما این است پس بایست از کشاورزی که سیب زمینی یا پیاز کشت کرده مالیات چند برابر گرفت چون قیمت آن محصولات نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر شده است یا کسیکه سال گذشته ماشین لباسشویی به قیمت حدود ۲.۵ میلیون خریده چون اکنون با تنزل ریال قیمت آن سه برابر شده ،مشمول پرداخت مالیات می باشد . مالیات حق است در صورتیکه شما سکه خریده بودید و فقط قیمت سکه افزایش پیدا کرده بود و بقیه اقلام ثابت می ماند بخدا این عدالت نیست . ولی ملت یک درس از اینکار گرفت که دیگر به حرف مسئولان اعتماد نکند . والسلام التماس دعا

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۴ ۰۳:۰۱

کاملا درست فرموده پس سرمایه گذار خارجی چه جوری جرات کنه بیاد

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۴:۳۸

پول زوره شخصا تحت هیچ شرایطی پرداخت نمیکنم

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۵:۱۵

سوداگر کسی است که نوسان گیری میکند نه اینکه از دولت سکه بخرد. شما اگر مردید بروید سوداگران را پیدا کنید حسابهایشان را چک کنید و مالیات آنهم طبق قانون اخذ نمایید. اگر خریداران سکه از دولت سوداگر هستند چرا دولت به سوداگران سکه فروخته؟! اگر نیستند پس از وزیر اقتصاد می شود شکایت کرد.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۱۹:۵۹

جهانی من که دیگر به هیچ وجه به حرفهای این دولت و بانک مرکزی اعتماد نمیکنم من اپارتمان فروخته بودم و ملک بالا میرفت برای اینکه پولم بی ارزش نشود 1100عدد سکه نوشتم حالا ملک فروخته شده من شده چهار برابر و من نمیدانم چه به سرم میاید چرا که به اینا اعتماد کردم و از دولت خرید کردم

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۲ ۲۳:۵۲

با سلام . اینجانب یکی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری استان اصفهان هستم و با حداقل حقوق اداره کار زندگی می کنم . در سال 1396 منزل ویلایی صد متری خود را به قیمت 390 میلیون تومان فروختم تا منزل بزرگتری خرید کنم . و پس از فروش خانه ام ، بازار مسکن رونق پیدا کرد و در نهایت پس از گذشت 3 ماه با پولی که قرار بود روی پول خانه قبلی ام بگذارم و خانه بزرگتری بخرم حتی خانه قبلی ام را نمی توانستم بخرم . با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک می شدیم برای حفظ ارزش پولم ، نصف پولم را صرف ثبت نام سکه های پیش فروش که توسط بانک مرکزی اعلام شده بود کردم و در نهایت پس از یکسال سکه های خود را دریافت کردم . اکنون در صورت حتی فروش تمام سکه هایم و پس اندازی که داشتم نمی توانم حتی یک آپارتمان صد متری بخرم چه برسد به خانه ویلایی که قبلا داشتم . لطفا از کارشناسان اداره مالیات سوال بفرمایید که آخر این چه سودی است که به خاطر آن باید حدود 38 میلیون مالیات پرداخت کنم و حتی به جای خانه ویلایی نمی توانم حتی یک آپارتمان بخرم . عدالت اسلامی کجاست ؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۳ ۱۸:۵۱

با کاهش ارزش پول ملی تنها جایی که عایدی و درامد هنگفت بدست اورده دولته چون داره دلار کمتری به کارمندا میده که حدود یک چهارم سال 96 هست. همینطور سایر هزینه های دولت. اما درامدش از نحل فروش هزاران محصول به دلار هست. اونایی هم که سکه خریدن درامد کسب نکردن ارزش پولشون حفظ شده.من که سکه خریدم اختیار دارم به هرقیمتی اونو بفروشم حتی به قیمت خرید پس این عددای رند 150 و 200 و 250 رو از کجا اوردن ما که هنوز نفروختیم و معلوم نیست چند بفروشند.میتونن این ضرر رو جبران کنن و تنها کسی که ضرر میکنه مردم دهکهای پایینن. چون غول نقدینگی دیگه قابل مهار کردن نیست و مردم اونو بصورت سکه و دلار تو خونه ها ذخیره میکنن و تو سیستم بانکی نمیبرن.دیگه اعتمادی به سیستمهای پولی و مالی نیست و هیچ قاعده و قانون و قراردادی محترم شمرده نمیشه تازه بعد دو سال قرارداد سکه و تحویل اون حالا یه بند جدید مالیات بهش اضافه کردن

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۳ ۲۰:۰۰

کی به داد ما میرسه ماباید کجا بریم بگیم بابا ما این سکه هارو نفروختیم آخه یه کارمند چندبار باید مالیات حقوق دریافتیشو بریزه تو جیب دولت! یه بار موقع دریافت دادیم حالا با بقیش سکه خریدیم باز باید بدیم؟ ...

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۵ ۲۰:۱۹

1-مطابق اصل 51 ق.ا وضع هرگونه عوارض ومالیات مطابق قانون است 2-مطابق قاعده حقوقی"البینه علی المدعی" وهمینطور ماده 237 ق.م.م دارایی باید برابر مستندات اثبات نماید شخص درامد کسب کرده3-مطابق بند2 ماده 1 ق.م.م هرشخص که درآمد دارد مشمول مالیات است 4-مطابق مواد 93و94هرشخص که درآمد دارد مشمول مالیات است 5-مطابق ماده 100ق.م.م مودیان موضوع این فصل این قانون(مالیات بردرآمدمشاغل) مکلف اند اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند(نه خرید).دارایی چگونه اشخاصی را که شغلشان خرید و فروش سکه نیست وبا دعوت دولت برای کنترل نقدینگی وحفظ سرمایه خود خریدسکه کرده اند فروشنده فرض کرده و ملزم به پرداخت مالیات و تسلیم اظهارنامه خرید میکند. بخشنامه مالیات برخرید سکه نقض آشکار قوانین یاد شده ووصول مالیات از سرمایه است که هنوز تصویب نشده است.ضمنا بانک مرکزی اعلام کرده بود خرید سکه مشمول هیچگونه مالیاتی نیست.ریالی مالیات نباید داد دیوان بخشنامه رانقض میکند

avatar
دیروز ۱۱:۰۲

در «دستورالعمل مالیات مقطوع عملکرد سال 1397 دریافت‌کنندگان سکه از بانک مرکزی» به مواد قانونی مالیات بر درآمد استناد شده و سپس نوع دیگری از مالیات (مالیات بر عایدی سرمایه) خارج از صلاحیت قانونی سازمان امور مالیاتی کشور تکلیف شده است. لذا اعتبار این دستورالعمل در دیوان عدالت اداری قابل‌بررسی است.

avatar
دیروز ۲۲:۰۷

با شکایت به دیوان عدالت باید احقاق حق نمود.