• پنجشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98032310653
  • خبرنگار : 71089

بزرگداشت بیستمین سالگرد مداخله ناتو در کوزوو

بزرگداشت بیستمین سالگرد مداخله ناتو در کوزوو

مراسم بزرگداشت بیستمین سالگرد ورود ناتو به کوزوو در این کشور با حضور برخی از مقامات پیشین آمریکا از جمله بیل کلینتون و مقامات محلی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، به نق از خبرگزاری آناتولی، بیل کلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریکا، مادلین آلبرایت وزیر خارجه پیشین این کشور و ژنرال وست کلاک که فرماندهی نیروهای ناتو را در بمباران یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۹۹ بر عهده داشت، در این مراسم حضور داشتند.

کلینتون در سخنرانی خود اعلام کرد: حملات هوایی ناتو به مدت ۷۹ روز ادامه داشت و باعث پیروزی جنگ شد و مردم کوزوو توانستند صلح را به دست آورند.

آلبرایت نیز اعلام کرد: جنگ کوزوو جنگ میان قاتلان وحشی و مستبد علیه دموکراسی بود اما ناتو توانست قوی ظاهر شود.

وی ادامه داد: تصمیم آسانی نبود ما مذاکرات بسیاری انجام دادیم. کلینتون می‌خواست مطمئن شود که کوزوو در امن و امان خواهد بود. در زمان آغاز بمباران وی مرا فراخواند و گفت که جنگنده‌ها به پرواز درآمدند و من به او اطمینان دادم که ما کار درست را انجام می‌دهیم.

در ادامه این مراسم رئیس جمهوری کوزوو نیز اعلام کرد: اتحادیه اروپا، آمریکا در سال ۱۹۹۹ یک گام قابل توجه و بزرگی برداشتند.

بمباران ناتو علیه یوگسلاوی بین ۲۴ مارس تا ۱۰ ژوئن سال ۱۹۹۹ میلادی صورت گرفت. این عملیات ناتو با اعلام اینکه مقامات یوگسلاوی دست به پاکسازی قومی هزاران آلبانی تبار در کوزوو زده و باعث تحریک یک فاجعه انسانی در آنجا شده‌اند، انجام گرفت.

کوزوو به صورت یکجانبه در ۱۷ فوریه ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد. بیش از ۱۰۰ کشور عضو سازمان ملل متحد این جمهوری را به رسمیت شناختند. صربستان، روسیه، چین، ایران، اسپانیا، یونان و شماری دیگر از کشورها و رژیم صهیونیستی هنوز استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته‌اند. صربستان سال ۲۰۱۱ تحت فشار بروکسل، مذاکراتی را برای عادی‌سازی روابط با آلبانی‌تبارهای کوزوو با میانجیگری اتحادیه اروپا آغاز کرد اما به نظر می‌رسد این مذاکرات در بن بست به سر می‌برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha