• دوشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 98032712771
  • خبرنگار : 71448

مستاجران هم وام می‌گیرند؟

مستاجران هم وام می‌گیرند؟

بانک مسکن و دولت به دنبال تصویب طرحی برای تامین مالی بازار اجاره و ایجاد تسهیلاتی برای مستاجران هستند.

به گزارش ایسنا، مسکن یکی از نیازهای اولیه هر شهروند برای ادامه زندگی است و در این میان افرادی که وسع‌شان به خرید منزل مسکونی می‌رسد، به سراغ خرید می‌روند و مابقی نیز به اجاره‌نشینی روی می‌آورند.

با این حال از حدود دو سال گذشته، با افزایش قیمت مسکن، وضعیت به گونه‌ای شده که نه تنها خرید منزل مسکونی برای بسیاری از افراد به آرزو تبدیل شده است، بلکه به تبع آن عده‌ای از شهروندان در تأمین اجاره بهای منازل خود نیز دچار مشکل شده‌اند و در تأمین هزینه اجاره‌نشینی نیز با مشکل روبرو هستند.

متوسط قیمت خرید و اجاره مسکن

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اردیبهشت ماه سال جاری موید رشد به ترتیب معادل ۲۲.۶ و ۱۹.۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

به این ترتیب با توجه به اینکه سقف تسهیلات خرید مسکن در حال حاضر ۸۰ میلیون تومان است، با این مبلغ در تهران می‌توان با قیمت متوسط شهری حدود ۱۲ متر خانه خرید.

از سوی دیگر، اجاره بها نیز در این مدت به همین شکل افزایش پیدا کرده و مستأجرانی که سالانه قرارداد خود را تمدید می‌کردند یا خانه دیگری را برای اجاره انتخاب می‌کردند، در سررسید قرارداد خود با مشکل افزایش ناگهانی قیمت مسکن روبرو شدند.

از این رو، بانک مسکن به دنبال این است که در کنار پرداخت تسهیلات خرید مسکن، تسهیلاتی را برای تأمین اجاره‌بها نیز به مشتریان خود ارائه دهد؛ طرحی که هنوز از سوی این بانک و دولت به مرحله نهایی نرسیده و تصمیمات دقیق درباره آن گرفته نشده است.

دو طرح پیشنهادی بانک مسکن برای مستأجران

با این حال، طرح بانک مسکن برای بازار اجاره و حمایت از مستأجران در حالی در این بانک در دست بحث و بررسی است که مسئولان و مدیران این بانک از ارزیابی دو مسیر برای اجرای آن خبر می‌دهند.

گفته می‌شود راه‌اندازی صندوق حمایت از مستأجران به عنوان یکی از روش‌های اجرای این طرح در بانک مسکن در حال بررسی است.

منابع صندوق حمایت از مستأجران بدون اتکا به منابع دولتی و از محل پس‌اندازهای مردمی تأمین خواهد شد و اعطای تسهیلات برای پرداخت تمام یا بخشی از ودیعه (مبلغ رهن) واحدهای مسکونی به مستأجران واجد شرایط و سپرده‌گذاران این صندوق انجام خواهد شد.

روش دیگری که هم اکنون مورد بررسی و مطالعه قرار دارد، افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امکاناتی همچون دریافت سود سپرده‌گذاری با هدف توانمندسازی مالی به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره است؛ به این معنا که مستأجران بتوانند با پس‌انداز کردن مبالغی در بانک مسکن و دریافت سود، توانمندی مالی بیشتری برای حضور در بازار اجاره کسب کنند.

از بین این دو طرح به نظر می‌رسد که طرح نخست، قابلیت بیشتری برای اجرایی شدن داشته باشد، چراکه می‌تواند نیاز مستأجران را به مبلغ ودیعه با توجه به افزایش قیمت مسکن، تأمین کند.

از سوی دیگر، در طرح دوم باید مشخص شود که سپرده‌گذاری در بانک مسکن برای تأمین اجاره بها قرار است با چه سودی به سپرده‌گذاران انجام شود و به نظر می‌رسد که بر اساس آن‌چه بانک مرکزی اعلام کرده، این نرخ سود نتواند بیش از ۲۰ درصد باشد.

به این ترتیب، در صورتی که سود پرداخت شده به مشتریان بانک مسکن برای پرداخت اجاره‌بها، مانند سایر بانک‌ها باشد، این طرح بانک مسکن، عملاً تغییری با سپرده‌گذاری در بانک‌های دیگر نخواهد داشت و اگر نرخ سود آن بیش از سایر بانک‌ها باشد، می‌تواند بانک را با مشکل مواجه کرده و از سوی دیگر بازاری را برای استفاده از سود این سپرده‌ها ایجاد کند.

با این حال باید دید که دولت و بانک مسکن در نهایت کدامیک از این دو طرح را به تصویب خواهند رساند؛ حتی ممکن است این طرح‌ها هر دو با تغییراتی همراه شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۷ ۱۴:۴۵

ما که زیر بار اجاره بها له شدیم، حالا کی آقایان تصمیم بگیرند خدا داند.

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۷ ۱۵:۰۴

واقعا به کجا رسیدیم که بابت اجاره خونه هم باید وام گرفت. بدا به حال این مملکت

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۷ ۱۵:۱۶

چه طرحهای جالبی اولی قراره مردمی که به صاحبخونه بدهکارنو همزمان هم به صاحبخونه و هم به بانک بدهکار کنند. دومی هم میگه پولاتونو بیارید ما بهش سود بدیم باهاش رهن کنین.اولا اگه پولی باشه خب میریم رهن میکنیم دوما اگه پول اضافی باشه الانم میتونیم بذاریم بانک سود بگیریم این دیگه طرح نمیخواد

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۸ ۱۳:۰۶

دوبار پول نزول میکنیم یه بار صدی سی به مالک پرداخت میکنیم یک بار به بانک اینقدر این مملکت اسلامیه!

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۷ ۱۵:۵۲

روح اینشتین شاد !!!

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۷ ۲۲:۱۹

واقعیت مساله برای همه روشن است دولت نمیخواد مشکل مسکن حل کنه تمام

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۷ ۲۰:۲۳

خب اگه پول داشته باشم که دیگه وام نمیخوام!! شوخیشون گرفته ؟ ؟

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۷ ۲۳:۳۴

دولت مسکن خالی بخرد چه مسکن مهر چه شخصی بعد اجاره به شرط تملیک به مردم بدهد کرایه مسکن واریز به حساب دولت شود مثل کشور اروپایی یاعربی که به مردمشان این کار میکنند الان کشور اروپایی چه ماشین چه منزل کرایه میدهند

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۸ ۰۲:۲۱

ایده ای دارم که میتوانم مشکل مسکن و مغازه را برای کار کردن حل کنم ایده به روز به سود مردم و دولت....

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۸ ۱۰:۰۹

بزودی باید شاهد اعتراضات گسترده مستاجران و بی خانمانها با این اوضاع وحشتناک باشیم

avatar
۱۳۹۸-۰۳-۳۰ ۰۹:۵۰

بااین اوضاع مامستأجران فقط یک راه برای صاحب خونه شدن داریم اونم یادبگیرم تاقبرمون بشه خونه خودمون

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۰۹ ۰۰:۴۷

پرداخت این وام اجاره مسکن افزایش میدهد

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۰۹ ۰۱:۱۲

اگه بشه خوبه ولی کارازکارگذشته کارگراازاد مثل من زورشون به اجاره خانه نمیرسه لیکن اجارها بالا رفته واسه وام گرفتنم هیچ پشتیبانی نداریم

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۰ ۰۱:۰۶

ما اگه داشتیم نمیومدیم ازتون پول نزول کنیم،سرگرمیه جدیده...

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۱ ۱۷:۳۸

من چکار کنم با ماهی 1000000 تومان چطوری روزگارمونو سر کنیم واقعا شما بگید ماهی 800000هزار کرایه خونه خدایا نمیدونم خودت چاره بساز

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۹ ۱۶:۲۲

اسممون رو گذاشتن مسلمان ودینمون رو اسلام.خداهم از دست این مسئولین به تنگنا اومده.وای به حالتون ....

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۴ ۱۹:۱۱

سلام آیا میدهند الان .

avatar
۱۳۹۸-۰۴-۱۶ ۰۶:۰۰

ما که زیر پای اقا زاده ها له ولهتر شدیم تا روز بروز بالاتر برنند اینم روش فقط یه کاری بکنند خدا رو خوش بیاد

avatar
۱۳۹۸-۰۵-۰۶ ۰۱:۴۰

همش چرت وپرته، خدابه ما رحم کنه، بابا صاحبخانه هاهم دندان گرد شدن از بی پولی مردم سو استفاده می‌کنند، ونرخ کرایه را بالا می‌برند، خدا ازشون نگذره، بی ایمان شدن

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۰۷ ۲۲:۳۱

پول نداری به صابخونه بدیم خدا زده شما هم بزن