• سه‌شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۳
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 98032813718
  • خبرنگار : 71553

تاکید رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بر افزایش فرهنگسازی برای استفاده از دوچرخه‌

تاکید رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بر افزایش فرهنگسازی برای استفاده از دوچرخه‌

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ضمن اشاره به اینکه باید برای استفاده از دوچرخه در شهرها فرهنگسازی انجام شود بر لزوم تعامل و همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا مهماندار در نهمین جلسه پویش ملی حمل و نقل پاک شهرداری‌های سراسر کشور که ظهر امروز با حضور مهدی جمالی پور - معاون عمرانی وزیر کشور، محسن پورسیدآقایی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و نماینده بخشی از دستگاه‌ها و برخی از شهرداران برگزار شد، اظهار کرد: حرکت به سمت حمل و نقل پاک حرکت مقدس و کار پسندیده‌ای است که می‌تواند برای مردم کشور و مردم شهرهای بزرگ که در معرض آلودگی‌، ترافیک و ناراحتی‌های اعصاب و روان هستند، راهگشا باشد.

وی ادامه داد: شاید نتوانیم امروز که سال‌های اولیه این حرکت است به آثار و نتایجی که مد نظر است، برسیم اما اگر این روند ادامه پیدا کند در بلند مدت و میان مدت آثار مبارکی برای مردم کشور خواهد داشت.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: هر کاری ابعاد مختلفی دارد که اگر به همه ابعاد آن توجه نشود روند کار با کندی پیش می‌رود یا ابتر خواهد ماند. حرکتی که امروز برای استفاده از دوچرخه آغاز شده است شاید حرکت جدیدی نباشد یعنی تجربه چندین ساله است که افراد دیگر نیز در سال‌های گذشته آن را شروع کرده‌اند اما موفق نشدند بنابراین ما باید از حرکت‌های قبلی درس بگیریم و از راه‌هایی که دیگران رفتند را نرویم.

وی در ادامه گفت: دلیل عدم موفقیت این است که ما بسته کاملی را در این موضوع در نظر نمی‌گیریم. مثلاً در حوزه زیرساخت اصرار داریم مسیرهای دوچرخه در شهرها راه اندازی شود که البته اقدام بسیار خوبی است اما فرهنگسازی آن کجاست؟ و آیا ذائقه مردم تغییر داده شده است؟ اساس کار این است که بتوانیم ذائقه مردم را تغییر دهیم و کارهای آموزشی انجام دهیم.

مهماندار تصریح کرد: غیر از اینکه الان در تهران چند بیلبورد به دوچرخه سواری اختصاص داده شده است آیا واقعاً برنامه‌ای برای فرهنگسازی انجام داده‌ایم ؟ یا مثلاً در هفته دو ساعت در خصوص استفاده از حمل و نقل پاک در تلویزیون برنامه‌ای برای مردم وجود دارد. در حقیقت اینها خلأهایی است که اگر نتوانیم ذائقه مردم را تغییر دهیم و آنان را هدایت کنیم شاید کار مهندسی انجام شود اما نتیجه بخش نخواهد بود. همچنین اگر نتوانیم دوچرخه‌های ارزان در اختیار مردم قرار دهیم یا امکانات مناسبی فراهم کنیم مجدداً دچار مشکل می‌شویم.

به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اگر می‌خواهیم در این بخش موفق باشیم باید همه ابعاد را در کنار هم ببینیم و اگر فکر می‌کنیم با ایجاد چهار ایستگاه دوچرخه فرهنگ استفاده از آن به وجود می‌آید، درست نیست و باید اقدامات دیگری هم انجام داد.

وی با بیان اینکه راجع به حمل و نقل پاک یعنی دوچرخه و پیاده روی صحبت می‌کنیم اما تنها تعداد کمی از پیاده روها قابل پیاده روی هستند، گفت: به جز چند پیاده رو باقی پیاده‌روها مناسب نیست. پستی بلندی‌های بسیاری دارد و گاهی نیز علمک گاز و درخت نیز تردد را با مشکل روبرو می‌سازد. در حقیقت در حوزه مهندسی و زیرساخت‌ها هم دچار مشکل هستیم.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه اگر چه ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه در مراکز شهرها اقدام خوبی است اما باید این کار را از محلات آغاز کنیم،اظهارکرد: اگر می‌خواهیم این موضوع نهادینه شود باید ابتدا از محلات آغاز کنیم.

مهماندار در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: پلیس باید به مردم درباره ترافیک پاسخگو باشد اما وقتی طرحی مطرح و در شورای شهر تصویب شد، پلیس کجا بود؟ وقتی که ما در جریان چیزی نیستیم چگونه باید همکاری کنیم؟ در حقیقت برخی نهادها نهادهای دیگر را نادیده می‌گیرند و انتظار دارند که آن‌ها به عنوان عوامل اجرایی اقداماتی را انجام دهند. به همین منظور اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم، همه در آن سهم دارند و ما بایستی با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشیم.

وی در پایان صحبت‌هایش به رویکرد مهندسی در حمل و نقل شهری اشاره و اظهارکرد: به‌طور مثال در چند سال گذشته مهندسان رویکردهایی داشتند که با گذشت زمان اصلاح و به‌روز شده است در حالی‌که این رویکردها در زمان خودش درست بوده است. قطعاً در سال آینده هم مهندسانی هستند که ما را نقد خواهند کرد اما باید گفت که هر کس در حوزه خودش تفکری که داشته است، درست بوده و ما امروز اعتقاد داریم که کارهایمان درست است زیرا ایرادات اقدامات قبلی را گرفته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha