• چهارشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۱:۵۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98032813732
  • منبع : نمایندگی سمنان

خطری که باید جدی گرفته شود!

خطری که باید جدی گرفته شود!

ایسنا/سمنان قیمت پایین گندم در ایران که کمی بیشتر از نصف قیمت جهانی این کالای استراتژیک است، شرایطی برای قاچاق آن فراهم کرده که باید از هم‌اکنون برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش ایسنا، گندم به عنوان قوت لایموت مردم و مهم‌ترین محصول زراعی کشورمان که با امنیت غذایی جامعه در ارتباط مستقیم است از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

گندم در معیشت خانوارهای ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که سرانه مصرف آن در ایران بسیار بالاتر از میانگین‌های جهانی است. برخی منابع، سرانه گندم در ایران را قریب ۱۷۰ کیلوگرم اعلام کرده‌اند لذا برای درک اهمیت این کالای استراتژیک در سبد خانوارهای ایرانی کافی است بدانید سرانه مصرف جهانی آن بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم است که رقمی بسیار پایین‌تر از میانگین مصرف آن در ایران است.

خرید نزدیک به ۲۰ هزار تن گندم در غرب استان سمنان

رئیس هیئت مدیره و مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان از خرید ۱۹ هزار و ۲۹۷ تن گندم تولیدی کشاورزان استان خبر داد و گفت: کار خرید تضمینی گندم در استان به تازگی شروع شده و تا شهریورماه ادامه دارد.

محمدباقر منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ارزش گندم خریداری شده کشاورزان استان تاکنون بالغ بر ۹۴۰ میلیارد و ۸۸۹ میلیون ریال بوده است.

وی از خرید سه هزار و ۲۷۱ محموله گندم از گندم‌کاران غرب استان خبر داد و افزود: کار خرید گندم در استان فعلاً تنها در هفت مرکز خرید در شهرستان‌های گرمسار و آرادان آغاز شده و حدوداً تا ۱۰ روز دیگر خرید گندم تضمینی در این مراکز هفتگانه ادامه دارد.

مدیرکل شرکت غله استان سمنان با بیان این‌که در مجموع ۳۳ مرکز خرید تضمینی گندم در سطح استان راه‌اندازی می‌شود ادامه داد: با توجه به آغاز برداشت گندم در شهرستان‌های مرکزی استان نیز از فردا مراکز خرید گندم در لاسجرد سرخه، فرومد شاهرود و … نیز آغاز به کار می‌کنند. ضمن اینکه دیگر مراکز خرید به تدریج و متناسب با شرایط برداشت گندم در شهرستان‌های استان افتتاح خواهند شد.

منوچهری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص پرداخت بهای گندم کشاورزان گفت: تاکنون هیچ‌گونه برداشتی نداشتیم و گندم‌کاران در صف پرداخت هستند.

وی از تلاش برای پرداخت به موقع بهای محصول گندم‌کاران استان خبر داد و خاطرنشان کرد: قیمت گندم‌های خریداری شده کشاورزان به تدریج پرداخت خواهد شد.

قیمت جهانی گندم و مقایسه آن با بهای گندم در ایران

به نظر می‌رسد که قیمت پایین گندم در ایران از یک سو و کاهش نسبی ارزش ریال در سال جاری شرایطی به وجود آورده که احتمال سوءاستفاده برخی سودجویان و قاچاق این محصول را بیش از پیش فراهم کرده است، قاچاق کالایی با اهمیت گندم که مشتقات آن بخش جدایی ناپذیر سفره‌های ایرانی است، می‌تواند مشکلات جدی را متوجه اقتصاد و معیشت ما کند.

حشمت‌الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سمنان چندی پیش در جلسه بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق گندم در سمنان، گفت: به دلیل اختلاف قیمت گندم در داخل و خارج از کشور، بحث نظارت بر خرید و جلوگیری از خروج این محصول باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی با اشاره به بهای جهانی این محصول افزود: قیمت جهانی گندم در حال حاضر ۲۴ سنت است و این در حالی است که قیمت گندم در کشور ما نزدیک به ۱۴ سنت است لذا اختلاف قیمت حدوداً ۱۰۰۰ تومانی این محصول، زمینه را برای ترغیب دلالان و سودجویان به این حوزه فراهم کرده است.

معاون استاندار سمنان با بیان اینکه دولت سال‌ها ست که این محصول استراتژیک را خرید تضمینی می‌کند ادامه داد: دولت با توجه به اهمیت این محصول همواره در کنار کشاورزان و حامی گندم‌کاران ایرانی بوده و محصول آنها را با بهایی بالاتر از قیمت بازار، خریداری کرده است. امروز نیز بنا به هر دلیل و مسائلی که در کشور وجود دارد، دولت قیمت بالایی را برای خرید گندم از کشاورزان قرار داده است.

وی بر ضرورت اعتمادسازی بین کشاورزان و دولت تاکید و تصریح کرد: کشاورزان در این شرایط ویژه اقتصادی باید کمک حال مردم و دولتمردان باشند.

عسگری با اذعان به اینکه گندم‌کاران از حمایت‌های بسیار گسترده و متعددی برخوردارند افزود: با توجه به یارانه‌هایی که در تولید گندم در اختیار کشاورزان قرار گرفته، کشاورزان باید گندم تولیدی خود را به‌قیمت مصوب تنظیم بازار به دولت تحویل دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سمنان بر ضرورت نظارت ویژه سازمان جهاد کشاورزی بر فرآیند خرید تضمینی گندم تاکید و اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید ضمن نظارت بر فرآیند تحویل گندم مازاد کشاورزان، گزارش‌های دقیقی از میزان تولید و خرید این محصول در استان تهیه کند.

عسگری بر افزایش نظارت‌ها در این حوزه تاکید و خاطرنشان کرد: ساز و کار فعلی موجود جوابگوی نظارت بر ورود و خروج گندم نیست و نیازمند توجه جدی و بیشتر است تا بتوانیم درصد بالایی از تردد محصولات گندم را پوشش دهیم.

وی با اشاره به عدم تحویل بخشی از گندم تولیدی استان به مراکز خرید تضمینی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید دلایل عدم تحویل مقادیری از گندم تولید شده در استان را واکاوی و بررسی کند.

این مدیر مسؤول بر ضرورت نظارت بر شبکه فروش این محصول تاکید و خاطرنشان کرد: اعتماد سازی و ترویج فرهنگ‌سازی در بین کشاورزان در مبدا و حین برداشت گندم، می‌تواند بر خروج خارج از شبکه گندم، بسیار تأثیرگذار باشد.

طرح انتظامی جلوگیری از خروج گندم اجرایی شود

حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان نیز در جلسه بررسی راهکارهای جلوگیری از قاچاق گندم در سمنان با اشاره به شرایط اقتصادی امروز کشور گفت: کشور ما در شرایط جنگ اقتصادی است و در این شرایط باید قوانین، دستورالعمل‌ها و شیوه‌های خاصی تقنین کرد.

وی با اشاره به اهمیت محصول گندم خاطرنشان کرد: باید کشاورزان را برای تحویل به موقع گندم به مراکز خرید تشویق و ترغیب کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی نباید با کسی تعارف داشت، به خدمات دولتی ارائه شده به کشاورزان در طول سال اشاره و اضافه کرد: با توجه به یارانه‌هایی که در بخش‌های مختلف تولید در شرایط عادی کشور به کشاورزان پرداخت شده است، به طور قطع آن دسته از کشاورزان که بر اساس برآوردهای انجام شده، گندم خود را تحویل نمی‌دهند، نباید انتظار ارائه خدمات داشته باشند.

خجسته‌پور با بیان اینکه مقابله با دلالان و قاچاقچیان برای جلوگیری از خروج گندم باید به صورت ویژه‌تر در دستور کار قرار گیرد گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های مسؤول، اقدامات و نظارت‌های جدی‌تری در قالب طرح‌های انتظامی در دستور کار قرار دهند.

وی بر ضرورت اجرای یک طرح انتظامی با هدف جلوگیری از قاچاق گندم تاکید و تصریح کرد: گندم، بحث سفره مردم است و انتظار داریم به منظور حفاظت از سرمایه‌های کشور طرح‌های ارزشمندی در این راستا اجرایی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان از مسؤولان خواست: طرح انتظامی جلوگیری از خروج گندم از استان، تدوین طراحی و در همه مبادی خروجی استان اجرا شود.

وی به نقش فرمانداری‌ها در این حوزه اشاره کرد و افزود: فرمانداران باید کار نظارت و مقابله با خروج گندم را را از همان محل برداشت محصول در دستور کار خود قرار دهند و تمام تلاش و اقدامات خود را برای این مهم به کار گرفته و در این زمینه از ظرفیت دهیاران و افراد ذی نفوذ محلی نیز بهره بگیرند.

خجسته‌پور با بیان اینکه نرخ ارز در قاچاق کالا تأثیرگذار خواهد بود اضافه کرد: متأسفانه در این شرایط با توجه به اختلافات نرخ ارز، ما با خروج و قاچاق برخی کالاها مواجه هستیم.

وی به تأکیدات رهبری فرزانه انقلاب در خصوص مقابله با قاچاق تاکید و تصریح کرد: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در بحث خروج کالا از کشور، صرفاً مباحث اقتصادی مطرح نیست بلکه در این شرایط جنگ اقتصادی، تلاش دشمنان برای ضربه‌زدن به اقتصاد کشور و معیشت و زندگی روزمره مردم، دور از ذهن نیست.

به هر روی متأسفانه قاچاق کالا که آثار و پیامدهای منفی در اقتصاد و تولید دارد بخش‌های متعددی از جامعه ما را در برگرفته است. در شرایط دشوار اقتصادی فعلی و همزمان با فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های ظالمانه این پدیده به بخش‌های متعدد و حوزه‌های تازه‌ای رخنه پیدا می‌کند.

این پدیده بخش مهمی از سرمایه‌ها و نقدینگی کشور را که در شرایط ایده‌آل می‌توانست صرف تولید و اشتغال شود را به سمت قاچاق که آثار زیان‌باری برای تولید ملی دارد می‌برد

پایین بودن خطر فعالیت در این بخش، ضعف در قوانین و از طرفی تحریم‌ها به گسترده‌تر شدن این پدیده کمک و بخش‌های تولیدی نحیف ما را با مشکلات متعدد دیگری مواجه می‌کند. ضمن آنکه قاچاق کالا به عنوان یک تهدید جدی اقتصادی می‌تواند اشتغال، معیشت و حوزه‌های امنیتی را نیز درگیر خود کند. این پدیده نامیمون می‌تواند با اختلال در گسترش ظرفیت‌های تولیدی و رشد اقتصادی کشور جامعه ایرانی را با دشواری‌های بیشتری روبرو کند از همین رو مقابله با این پدیده در شرایط دشوار اقتصادی فعلی آن هم در حوزه قاچاق کالاهایی همچون گندم و دیگر کالاهای اساسی بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

گزارش از: هوشنگ بسطامی-ایسنا سمنان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha