• شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۸ / ۰۴:۴۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98032914384
  • خبرنگار : 71424

غربالگری «سلامت روان دانش‌آموزان» کلیه مقاطع تحصیلی از مهرماه

غربالگری «سلامت روان دانش‌آموزان» کلیه مقاطع تحصیلی از مهرماه

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا سال گذشته همه دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و بخشی از دانش آموزان پایه نهم مورد سنجش قرار گرفتند، اعلام کرد که از مهرماه آینده غربالگری پایه سلامت روان برای همه دانش آموزان در کلیه مقاطع تحصیلی انجام می‌شود.

مسعود شکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیات غربالگری سلامت روان دانش آموزان در سال تحصیلی آینده را تشریح و اظهار کرد: برای سال تحصیلی جاری، غربالگری اولیه سلامت روان بهمن ماه سال ۹۷ انجام شد و نتایج آن جهت استفاده مشاورین در برنامه ریزی‌های درون مدرسه‌ای و فردی در اختیارشان قرار گرفت.

وی افزود: نتایج غربالگری‌ها در سطح منطقه‌ای و استانی نیز مشخص شده و همکاران ما در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌ها برای سال تحصیلی آینده هستند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا سال گذشته همه دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و بخشی از دانش آموزان پایه نهم مورد سنجش قرار گرفتند اعلام کرد که از مهرماه آینده غربالگری پایه سلامت روان برای همه دانش آموزان در کلیه مقاطع تحصیلی انجام می‌شود.

شکوهی ادامه داد: چند نوع غربالگری داریم که غربالگری پایه توسط معلمان انجام می‌شود و معلمان مشاهدات خود را در سامانه همگان ثبت می‌کنند. در مراحل بعدی در صورت نیاز مداخلات تخصصی از سطح مشاور مدرسه تا هسته‌های مشاوره در سطوح استانی و واحدهای مددکاری در بیرون آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال ممکن است دانش آموزی نیازمند دریافت خدمات مددکاری، بهداشتی یا حمایتی از بهزیستی باشد که ما موارد را به سازمان‌های ذیربط که جزو اعضای ائتلاف طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) هستند، ارجاع می‌دهیم. البته دانش آموز را رها نمی‌کنیم و تا چند ماه در مدرسه پیگیری و رصد سلامت روانی اجتماعی وی را انجام می‌دهیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی انجام این غربالگری‌ها و اینکه آیا قرار است از اول مهرماه دانش آموزان دوره ابتدایی تست‌های سنجش سلامت روان بدهند و مشاوره بشوند؟ گفت: خیر، این غربالگری نشانگان محور است. ما یک سری نشانه‌ها را به معلمان معرفی می‌کنیم تا اگر این نشانه‌ها را در دانش آموزی مشاهده کرد اقدامات اولیه را انجام دهد و اگر نتوانست مشاور مدرسه را در جریان بگذارد.

شکوهی افزود: به عنوان مثال ممکن است معلم نشانه‌های اضطراب را در شاگردش مشاهده کند که کادر مدرسه و تیم مشاوره برای حل مشکل وارد می‌شوند، البته تا قبل از آن هیچ گونه کدگذاری و تشخیصی برای دانش آموز درج نمی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha